Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#196 Grootmoedig

Hij droeg zijn kruis waardig. Op jonge leeftijd was de emotie van zijn gezicht geslagen. Hij probeerde op het juiste moment een glimlach tevoorschijn te toveren. Indien hij merkte dat het ongepast was, stak hij het kruis omhoog dat hij altijd in zijn hand had. Pieter werd wees op zesjarige leeftijd; hij werd ondergebracht bij familie die hem niet in het hart sloot, edoch hem tegen het hoofd stoot. Niet geacht, slechts geminacht. Op de zondagse soirees zat hij niet in de salon, doch in de stal, alwaar hij zijn kruis had bewerkt. Met de munten die hij ontving van de gasten maakte hij het tot een kunstvoorwerp. Op goed gevoel sneed hij hiertoe schulpen in het hout, waarin hij recht maakte wat krom was. Zijn kruis werd door de jaren heen voor hem het symbool van aanvaarding en niet langer van ontkenning van zijn bestaan. Geborgenheid was hem vreemd, hij wist dat zijn omgeving niet wist wat zij deed. Hij toonde hun het kruis.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het thema van een misbruikte jongen die probeert te overleven vind ik mooi maar het stukje raakt me niet, ik voel afstand, misschien door de hij vorm en het beschouwende. Benieuwd naar andere reacties om de vinger ee beter op te krijgen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het thema van een misbruikte jongen die probeert te overleven vind ik mooi maar het stukje raakt me niet, ik voel afstand, misschien door de hij vorm en het beschouwende. Benieuwd naar andere reacties om de vinger ee beter op te krijgen.
Het kruis spoorde mij aan om nu eens niet in de ik-vorm te schrijven. En wonderwel is dit nu juist wel autobiografisch. Hij is een van mijn voorvaderen. En nee, niet misbruikt, maar niet opgenomen in liefde.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De aanname kwam door het woord geslagen. Misbruik kan ook geestelijk zijn maar ik had ‘mishandelde’ moeten gebruiken, excuus. Misbruik heeft een sexuele lading.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De aanname kwam door het woord geslagen. Misbruik kan ook geestelijk zijn maar ik had ‘mishandelde’ moeten gebruiken, excuus. Misbruik heeft een sexuele lading.
Geestelijke klappen komen in veel gevallen harder aan dan fysieke, denk ik. Die zin bedoelde ik ook in overdrachtelijke zin.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: ik vind het een ijzersterk thema, maar helemaal gelukkig ben ik niet met de tekst, hij verdient enige uitwerking denk ik misschien houdt het je tegen dat het dicht bij je staat, dan respecteer ik dat uiteraard, vergeef me dat ik die jongen beter zou willen leren kennen, wat een vroeg wijs kereltje, hij heeft potentieel iconische waarde, geschikt voor een jeugdboek en tv-serie (oei wat zeg ik nou!) met de hij-vorm heb ik geen moeite

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Ik kan me voorstellen dat het de lezer in dit geval niet helemaal duidelijk is. Voor mij geheel en inderdaad staat het dichtbij. Dat heb je goed aangevoeld. Ik gebruik dit wel voor een autobiografisch stuk waarmee ik bezig ben. Uiteraard in een geheel andere vorm. Volgens mij zijn wezen altijd vroegwijs. Ze moeten wel. Een voorbeeld zijn de vluchtelingenkinderen van nu die al snel op eigen benen moeten staan zonder ouders en zonder thuisland vaak ook nog. Zelfs vaak zonder dak boven het hoofd. Misschien maak ik nog wel duidelijk dat aan het einde hij geen zesjarig jongetje meer is. Ik zie wel. Wat schrijfcoach zo mooi schrijft: 'De opdrachten zijn om de schrijvers aan het werk te zetten.' Voor mij geldt dit zeker met dit stuk. Wellicht niet ter publicatie hier, wel ter verdere uitwerking. Voor mij voelde de hij-vorm ook goed aan. Dus dat heb ik al mooi meegenomen met deze oefening.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'doch' en 'edoch' zijn wat al te archaïsch. Zelfs in een tekst over je grootvader. Maar hij had het kruis al in zijn hand voordat hij het gesneden had? Of flash je daar ongemerkt back? Het versieren met muntjes wordt me ook niet heel en al duidelijk. Plakte hij die er op met aardappellijm? Of bond hij ze met touwtjes aan de dwarsbalk, zodat het een soort Palmpasen kruis werd? Vertel het me, Levina. En waarom gaven de gasten hem überhaupt geld? What's that about? De laatste twee zinnen, waarin Pieter Jezus-de-Messiasachtige trekjes begint te krijgen, mogen iets minder cryptisch van mij. Weet je wat je, denk ik, moet doen? De 300 woorden benutten om je tekst een beetje meer body te geven. Body, daar draait het om.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'doch' en 'edoch' zijn wat al te archaïsch. Zelfs in een tekst over je grootvader. Maar hij had het kruis al in zijn hand voordat hij het gesneden had? Of flash je daar ongemerkt back? Het versieren met muntjes wordt me ook niet heel en al duidelijk. Plakte hij die er op met aardappellijm? Of bond hij ze met touwtjes aan de dwarsbalk, zodat het een soort Palmpasen kruis werd? Vertel het me, Levina. En waarom gaven de gasten hem überhaupt geld? What's that about? De laatste twee zinnen, waarin Pieter Jezus-de-Messiasachtige trekjes begint te krijgen, mogen iets minder cryptisch van mij. Weet je wat je, denk ik, moet doen? De 300 woorden benutten om je tekst een beetje meer body te geven. Body, daar draait het om.
Je feedback neem ik mee, mijn beste Tilma. Ik kan deze geheel plaatsen. Dat doe ik niet met de uitwerking. Hier plaatsen bedoel ik. Denk ik ...

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je uitleg verschaft meer duidelijkheid. De waarheid kan heel heftig zijn. Waarom kreeg hij munten? Misschien schrijven dat hij van de munten die hij van de gasten ontving een kunstvoorwerp kon maken? (Mijn voorstel)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... wat een moedig kereltje, die Pieter. Je verhaal raakt me, juist doordat het op deze manier is geschreven. Het geeft een beetje de sfeer weer waarna je op zoek bent, denk ik. Je schrijft het niet in de huidige taal. Die muntjes waren vast een aalmoes om het geweten van de gasten te sussen. In je gedachten heb je van Pieter een jezusfiguurtje gemaakt. Het is leuk om over je stukje na te denken. Succes met je verdere schrijverij.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je uitleg verschaft meer duidelijkheid. De waarheid kan heel heftig zijn. Waarom kreeg hij munten? Misschien schrijven dat hij van de munten die hij van de gasten ontving een kunstvoorwerp kon maken? (Mijn voorstel)
Ha Tja, Ik ga beslist sleutelen aan dit verhaal. In eerste instantie in een ander verhaal en misschien ook in dit stukje. Het heeft mij op veel gedachten gezet deze opdracht. Overigens een heel bijzondere opdracht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... wat een moedig kereltje, die Pieter. Je verhaal raakt me, juist doordat het op deze manier is geschreven. Het geeft een beetje de sfeer weer waarna je op zoek bent, denk ik. Je schrijft het niet in de huidige taal. Die muntjes waren vast een aalmoes om het geweten van de gasten te sussen. In je gedachten heb je van Pieter een jezusfiguurtje gemaakt. Het is leuk om over je stukje na te denken. Succes met je verdere schrijverij.
Ha Riny, oei, wat voel je me goed aan. Zoals eerder gezegd het is een eerste aanzet van een geheel ander verhaal. Een soort kanttekeningen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, ik sluit me aan bij de andere reacties. Ook al zou iets meer uitleg het verhaal goed doen, toch voel ik het schrijnen onder de oppervlakte. Juist in de aanvaarding vindt Pieter zijn weg. Heel erg mooi.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, ik sluit me aan bij de andere reacties. Ook al zou iets meer uitleg het verhaal goed doen, toch voel ik het schrijnen onder de oppervlakte. Juist in de aanvaarding vindt Pieter zijn weg. Heel erg mooi.
Je reactie raakt me. Ik voel dat dit stuk niet af is en toch juist daardoor geeft het mij een bepaald gevoel. Een gevoel dat ik zelf niet goed onder woorden nog kan brengen. Bij het bewerken of het verwerken zal ik dit stuk toch altijd bewaren.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: bijv. in DWDD hoorde ik div. schrijvers zeggen dat je je helemaal bloot moet durven geven - en zelfs je dierbaren vermoorden ik ben elke keer blij als ik zo'n pure bijdrage op dit forum lees

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: bijv. in DWDD hoorde ik div. schrijvers zeggen dat je je helemaal bloot moet durven geven - en zelfs je dierbaren vermoorden ik ben elke keer blij als ik zo'n pure bijdrage op dit forum lees
Ha Peter, Vroeger gaf ik mij vanwege mijn figuur gemakkelijk letterlijk bloot. Nu beter maar niet, ha ha. Zonder dollen! Schrijven is inderdaad soms je dierbare(n) vermoorden en soms zelfs zelfmoord plegen. Maar dat is ook weer zo mooi aan schrijven. Elke keer weer je grenzen verleggen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook de zin met edoch en doch anders geschreven. Toch hebben die woorden iets voor mij. Misschien maak ik er een gedicht mee. Pieter werd wees op zesjarige leeftijd; hij werd ondergebracht bij familie die hem niet in het hart sloot, hem tegen het hoofd stoot. Niet geacht, slechts geminacht. Op de zondagse soirées werd hij van de salon naar de de stal verwezen. Daar bewerkte hij zijn kruis en met de munten die hij ontving van de gasten maakte hij 't kruis tot een kunstvoorwerp.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: het doet mij ook pijn om zulke vertrouwde woorden uit vroeger tijden, als doch/edoch, in de goot te zien belanden, als het maar even kan schrijf ik ze lekker toch even over het vervangende woord 'maar': dit is feitelijk nog iets sterker een tegenstelling, en die is hier niet aan de orde, zou derhalve kunnen vervallen, probeer maar hoe het leest als je maar weglaat, ik ben benieuwd of anderen dat ook vinden trouwens (ook zo'n woord dat niet meer mag)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: het doet mij ook pijn om zulke vertrouwde woorden uit vroeger tijden, als doch/edoch, in de goot te zien belanden, als het maar even kan schrijf ik ze lekker toch even over het vervangende woord 'maar': dit is feitelijk nog iets sterker een tegenstelling, en die is hier niet aan de orde, zou derhalve kunnen vervallen, probeer maar hoe het leest als je maar weglaat, ik ben benieuwd of anderen dat ook vinden trouwens (ook zo'n woord dat niet meer mag)
Ha Peter en ja, Peter. Ik twijfelde al over maar. Ik haal het weg. Ook ik blijf dol op die deftige woorden. Daarom lees ik graag gedichten van vroeger. Ik geniet dan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Levina, Je verhaal over je verre voorvader en de commentaren daarop zijn erg boeiend. Je ziet, een interessante (moeilijke opdracht) levert interessante verhalen op. Ik ben wel eens bang dat mijn opdrachten uit de toon vallen. Ik doe mijn best om een zinvolle opdracht uit te broeden en ik ben blij dat de meesten onder jullie dit kunnen smaken. Dat geeft me de moed om verder te gaan op de ingeslagen weg. De schrijven-on-line-schrijvers aan het schrijven zetten. Ik vind je verhaal goed geschreven. Ja, men kan altijd zout op slakken werpen; teksten zijn als het leven, wisselvallig en ieder heeft zijn eigen stijl en opmaak. Ga lekker door met je inspiratiebron uit te diepen. :o

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Levina, Je verhaal over je verre voorvader en de commentaren daarop zijn erg boeiend. Je ziet, een interessante (moeilijke opdracht) levert interessante verhalen op. Ik ben wel eens bang dat mijn opdrachten uit de toon vallen. Ik doe mijn best om een zinvolle opdracht uit te broeden en ik ben blij dat de meesten onder jullie dit kunnen smaken. Dat geeft me de moed om verder te gaan op de ingeslagen weg. De schrijven-on-line-schrijvers aan het schrijven zetten. Ik vind je verhaal goed geschreven. Ja, men kan altijd zout op slakken werpen; teksten zijn als het leven, wisselvallig en ieder heeft zijn eigen stijl en opmaak. Ga lekker door met je inspiratiebron uit te diepen. :o
Dag Marijcke, Deze opdracht vind ik geweldig Marijcke, het stemt niet alleen mij tot nadenken, maar velen hier op het forum. Hoe mooi is dat? Het leuke vind ik ook dat de opdrachten door verschillende coaches worden gegeven. Heel gevarieerd dus en ik leer er steeds weer van. Dus jij en allemaal bedankt hiervoor. Ik probeer elke week weer uit en toch blijf ik mezelf. Denk ik.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Levina, De wijze van schrijven voelt wat afstandelijk (met alle respect) maar wat mij desondanks raakt is het leed van Pieter vanwege de geestelijke mishandelingen en zijn klaarblijkelijke veerkracht. En ja: geestelijke mishandeling is heel erg en het laat geen zichtbare littekens achter, wat een extra 'handicap' oplevert voor het slachtoffer. Ik zou Pieter en zijn situatie ook beter willen leren kennen en vind dat je het mooi hebt beschreven. Soms houd ik ook wel van woorden als 'derhalve' en 'doch' ; bedenk vooral dat niks verkeerd is als het vanuit je hart is geschreven (vind ik :o )

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Levina, De wijze van schrijven voelt wat afstandelijk (met alle respect) maar wat mij desondanks raakt is het leed van Pieter vanwege de geestelijke mishandelingen en zijn klaarblijkelijke veerkracht. En ja: geestelijke mishandeling is heel erg en het laat geen zichtbare littekens achter, wat een extra 'handicap' oplevert voor het slachtoffer. Ik zou Pieter en zijn situatie ook beter willen leren kennen en vind dat je het mooi hebt beschreven. Soms houd ik ook wel van woorden als 'derhalve' en 'doch' ; bedenk vooral dat niks verkeerd is als het vanuit je hart is geschreven (vind ik :o )
Ha Karinska, Met belangstelling en plezier je reactie gelezen. Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik het onbewust afstandelijk heb geschreven vanwege de schrijnende levensloop van Pieter, waarin hij helaas niet alleen staat. Ik hoop dit verhaal verder uit te werken. Dank je dat je bent komen lezen en voor je mooie woorden.