Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#196 Kruisweg

In een verhaal dat ik ooit wil afmaken krijgt de kunstschilder Gilles Tervorst de opdracht in een nieuwe kerk in Hornic de kruisweg van Christus te schilderen. Hij heeft zijn opleiding genoten in Italië, waar hij, binnen de muren van het Vaticaan, heeft gewerkt in de kerk van Sint-Juliaan-der-Vlamingen, een opvangoord voor pelgrims. Ik ben het internet opgegaan, op zoek naar tempera, de rond 1300 gangbare schildertechniek met eidooiers, naar de schilders in die tijd, en naar voorbeelden van de kruisweg. Belangrijk om zijn educatieve waarde, toen velen niet konden lezen. Omdat ik alleen godsdienstles op de lagere school had meegekregen voelde ik mij geroepen in de breedte en in de diepte te zoeken. Er waren bezoeken aan Rome voor nodig om de schilderingen in de ruimte te zien, zoals mijn denkbeeldige schilder ze mede gemaakt moest hebben. Het verhaal haperde doordat ik geen greep kreeg op de kruisweg in die periode. In 1999 bezocht ik in India een katholieke kerk. Daar hing precies wat ik zocht: houten panelen ingelijst. Helaas verbood de pastoor ze te fotograferen. Ook mijn verklaring dat ik schrijver was en mijn bezoek aan zijn heiligdom zou vermelden mocht niet helpen. Een medereiziger zei later dat ik geld had moeten bieden, maar ja, doet de paus dat ook? Ja, in de Sixtijnse kapel mag je ook niet zomaar fotograferen, al is de controle op iPhones met honderden bezoekers non existent. Op 1 januari 2016 is onze gemeente Zeevang gefuseerd met gemeente Edam-Volendam. LOVE is de Locale Omroep Volendam en Omgeving. Een kennis tipt een uitzending van de kruisweg wandeling. Verspreid over diverse winkels staan schilderingen van de kruisweg in de etalage. De nieuwe burgemeester en de pastoor staan bij elk plaatje stil en geven een explicatie. Soms is het antwoord op onze vragen heel dichtbij.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig wat een schrijfopdracht kan losmaken; bij jou klaarblijkelijk een maalstroom aan gedachten m.b.t het doel van jouw denkbeeldige schilder de kruisweg te schilderen. Ik vind het stuk wel wat lastig om te lezen; misschien door de opzet of door de hoeveelheid informatie die er in verwerkt zit. Ligt wellicht aan mij, hoor. Je slotzin vind ik mooi vanwege de dubbele betekenis.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Peter, Bedankt voor de interessante info. Wat treffend dat je in je eigen gemeente een 'antwoord' vond. Het ligt inderdaad dikwijls onder onze neus. Ik vind de info boeiend geschreven. Een schrijver waardig. De reacties op deze toch wel moeilijke opdracht zijn heel leerrijk. Ik ben blij dat het reacties en gevoelens en dies meer oproept. Dat is de bedoeling. Het schrijverstalent aanscherpen vanuit alle hoeken en gezichtspunten. Chapeau voor je boeiende reactie. :nod:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke: naast mijn laptop liggen in gedachten een slijpsteen en schuurpapier, een fileermes, naald en garen, een lijmstift en flesje lak. En als dat allemaal niet helpt trek ik de stekker eruit. Bedankt voor je waarderende woorden. Lezen je dochters alles mee? Leuk dat dit een vrije opdracht was, kon ik weer eens non-fiction doen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Bij jou heb ik altijd de neiging om goed te gaan zitten, zelfs rechtop te gaan zitten. Wat gaat Peter me allemaal vertellen. Je kunt echt vertellend de feiten weergeven. Knap.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: verhalend informatie overdragen is mijn vak geweest, waarmee ik de kost verdiende, dus dat moet lukken. Fijn dat ik aan jouw gezonde zithouding kon bijdragen :)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kom je dan tot LOVE met een 'E'? Moet Omgeving geen Edam zijn? Zomaar iets wat ik me afvraag. Ik vind het leuk gedaan zo met de burgemeester en de pastoor, de roeping en de explicatie. Maak je overigens altijd zo veel werk van je research? Naar Rome en India voor een verhaal dat nog geschreven moet worden? Jij hebt het begrepen. Ik merk dat ik het lelijk laat liggen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Peter, voor de goede orde, op de foto is een viergeslacht te zien, overoma Marijcke, dochter José rechts, kleindochter Heidi links en de baby is het dus een achterkleinkind. En nee, de dochters (ik heb er wel degelijk twee, of beter gezegd er zijn er twee, José is de oudste, want je hebt of bezit je kinderen niet, dat zul jij wel weten jij met je hoge algemene ontwikkeling, hebben heel andere interesses.de oudste is veel op de sportterreinen te vinden en speelt bugel, de jongste leeft zich uit op de dansvloer en reist nogal veel. Ze begrijpen dit gedoe van mij niet, maar we zijn goede maatjes door dik en dun. Ik vermoed dat ze liever een 'normale' moeder zouden hebben, maar ja, het is nu eenmaal zo. Ik heb nog geen foto van mezelf met mijn grijze haardos, die ik sinds mijn ziek-zijn heb laten doorkomen en dus voorlopig een beeld van de 'overoma'.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: ja correct E van Edam, was slordig Het creatieve proces werkt soms/vaak op de lange termijn in retrospectief. De indrukken in Rome en India opgedaan vielen bij het schrijven als stukjes van een puzzel uit mijn achterhoofd in mijn voorhoofd, als je begrijpt wat ik bedoel.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke: bedankt voor de toelichting, het is maar een postzegel en ik meende dat een van de anderen 'jij met je dochters' had geschreven. Fijn om te horen dat je dochters zo actief zijn. Herinner jij je die poster: 'Ooit een normaal mens ontmoet, en beviel het?' We zijn allemaal bijzonder en laten we dat vieren.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt veel kennis en dat is interessant en leerzaam. Voor mij mag er meer gevoel of humor in, het is erg feitelijk en zo lijk je het ook bedoeld te hebben gezien je reacties. Dank u voor deze les dus :D

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat: net je Twijfel gelezen, dit relaas van mij is inderdaad niet jouw stijl - waar ik van geniet

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Peter, Leuk stuk om te lezen. Het geeft een mooi feitelijk inzicht in jouw persoonlijke reis om een boek te schrijven. Meestal vind je dichtbij huis wat je zoekt en nodig hebt.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Peter FD, Ik heb ze niet geteld, een vogeltje vertelde me dat je hier 360 woorden hebt geschreven. Een beetje ondeugend, en toch ben je roomser dan de paus, zo heb jij zelf ontdekt in je zoektocht naar de juiste kruisweg. Je verhaal maakt me nieuwsgierig naar Gilles Tervorst. Veel plezier met het afmaken van zijn verhaal, wie weet wat er nog op jullie pad verschijnt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit en Stella: bedankt voor het lezen wat ook zo leuk is, is dat vragen herhaaldelijk worden beantwoord door nieuwe boeken en de actuele vondsten door archeologen ik wilde weten wat voor boten ze in 1000 hadden, verschijnt er een artikel in de krant over de grootste vondst ooit in de oever van de Maas, en de archeoloog? woont in mijn dorp! ik wilde weten wat voor runderen ze toen hadden, lees ik een recensie van een studie over het slachten door de eeuwen, en daar staat het allemaal in ik wilde weten wat voor weer het was rond 1000, staat er in de krant dat de historische meteoroloog die tijdvakken bestudeert en beschrijft zojuist het deel heeft gepubliceerd waar dat in staat enz. enz.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, mooi te lezen, hoe na omzwervingen over de wereld het antwoord zo dicht bij huis te vinden is. Dat doet me denken aan het boek van Paulo Coelho, De alchemist. Net als Stella ben ik benieuwd naar Gilles. Ik vind je feitelijke vertelstijl prettig. En ik leer al lezende!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edwin: en ik vind het prettig dat jij mijn vertelstijl prettig vindt ik blijf er nog even mee doorgaan, hoewel juist hier de speelplaats is waar ik andere dingen leer en experimenteer dank je