Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#196 - Kruistocht in brons

De man met het kruis. Nooit van gehoord. Even googlen. Oke, dus het beeld is gemaakt door ene meneer Fabre die hiermee "iets" wil losmaken bij de bezoeker aan de kerk. Op zich een goed streven. Het is van brons. Mooi maar wel erg opvallend. Een kunstwerk moet toch voor zichzelf spreken? En waarom koos hij een zelfportret? Ik wil meer info en stap weer op mijn surfplank. Ik stuit op een site waarin Fabre uitlegt dat de man met het kruis geen duidelijke antwoorden geeft over geloof maar in de schoenen van de bezoeker gaat staan. Het beeld staat symbool voor Jan en alleman, een 'iedereen' als het ware. Precies daarom is het - zo vindt hij zelf - wezenlijk dat dit een zelfportret is. En precies daarmee slaat hij - zo vind ik - volledig de plank mis. Want als het staat voor 'iedereen' kan het kunstwerk net zo goed het gezicht van zijn buurvrouw, Gandhi of Guus Meeuwis krijgen. Wat roept het beeld dus bij mij op? Ergernis. Naar mijn idee staat het beeld symbool voor zijn eigen twijfels, zijn eigen zoektocht naar geloof en/of zichzelf en gebruikt hij ons, Jan en alleman, als kapstok om zijn eigen zoektocht aan op te hangen. Onder het mom dat "wij allen" met die vragen zitten vergoelijkt hij zijn keuze voor een zelfportret. In feite projecteert hij echter zijn eigen vragen en twijfels op ons. Nadenken over geloof en de rol/invloed daarvan in het leven kan helemaal geen kwaad; integendeel zelfs. De vraag is echter of je daar per se het kunstwerk van de heer Fabre nodig hebt, of dat een ander kunstwerk net zo goed kan uitnodigen tot nadenken.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante reactie, Karinska, ik kan erin komen ik zoek ook vaak op het internet, omdat ik wil weten maar misschien kun je dit beeld ook als resultaat, zonder die achtergrondkennis, bekijken en dan kom ik bij je constatering dat nadenken over het geloof geen kwaad kan, dit beeld vormt een aanleiding, naast duizenden andere aanleidingen, toch? zelf zie ik de antwoorden op essentiële vragen over ons bestaat liefst in de mens zelf je mooiste zin vind ik: Ik wil meer info en stap weer op mijn surfplank.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Peter, fijn dat je het interessant vindt. Ik ben het zeker met je eens dat de uitvoering van het beeld los kan worden gezien van de bedoeling er achter. Dat is wat ik ook geprobeerd heb duidelijk te maken in mijn laatste twee zinnen. Grappig wat je zegt over de antwoorden in jezelf vinden. Zo denk ik er ook over. Ik heb nog even overwogen dat erin te verwerken maar besloot toch tot een algemener (voorzichtiger) einde. Fijn dat je die zin zo mooi vindt; ik vond hem zelf ook wel leuk. ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karinska, Ik ben blij met je interessante inzending. Je bekijkt het weer van een heel ander standpunt en dat is verfrissend. De bedoeling van een schrijfopdracht is om de schrijvende mens aan het 'werk' te zetten; om zijn of haar pen te scherpen. Dat heb je prachtig gedaan. Los van de opdracht gezien is een kunstwerk iets dat de mens die het kunstwerk bekijkt gevoelens en gedachten kan geven en zelfs ergernis kan oproepen. Waarom niet? Jan Fabre is inderdaad een unieke kunstenaar die er niet voor schroomt op gevoelige teentjes te trappen en dus naast zijn vele bewonderaars, ook nietfans heeft. De opdracht heeft je aan het schrijven gezet en dat was de bedoeling en via zijn geschriften kan de schrijver de medemens bredere kijk op het leven geven en wie weet in dit geval op het geloof. Fijn dat je meeschreef.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marijcke, Jouw niet-alledaagse opdracht heeft me eerst aan het onderzoeken en het denken gezet. Het was pittig om alles wat ik las, voelde en kwijt wilde over het beeld in een helder stuk van 300 woorden te krijgen en daarom ben ik erg blij met je fijne reactie. Bedankt voor interessante en leerzame opdracht!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Karinska, Krachtige en duidelijke interpretatie van de opdracht . Leuk en fantasievol geschreven Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het staat voor iedereen kan het niet Gandhi of Guus Meeuwis zijn. Nee, dat is niet waar. Maar hulde voor je keuzes. Ik vind het heerlijk dat je vanuit ergernis opereert. Daar kan ik enorm van genieten. 'Ene meneer Fabre.' Met zijn hoofd. Heerlijk.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Karinska, Krachtige en duidelijke interpretatie van de opdracht . Leuk en fantasievol geschreven Graag gelezen.
Hoi John, Dank je wel voor deze fijne reactie :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het staat voor iedereen kan het niet Gandhi of Guus Meeuwis zijn. Nee, dat is niet waar. Maar hulde voor je keuzes. Ik vind het heerlijk dat je vanuit ergernis opereert. Daar kan ik enorm van genieten. 'Ene meneer Fabre.' Met zijn hoofd. Heerlijk.
Hallo Tilma, Je hebt een punt; gezichtloos is beter. Of een masker? Want wie draagt dat nou niet? Fijn dat je genoten hebt van mijn ergernis ; ik geniet van jouw reactie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en vol vermaak, deze eigenwijze mening. Surfplank is geinig. Ik houd er van hoe je de lezer laat nadenken over wat er te zien is en hoe verschillend je dat kunt beleven.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karinska, Met veel interesse heb ik jouw stuk gelezen. Je hebt het goed doordacht en duidelijk verwoord. Geeft mij stof om over na te denken! Hele andere insteek dan ik zelf had kunnen bedenken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... wat kon je heerlijk losgaan. Lekker, hè? Je knapt er zo van op. Ik wist eerst ook niet wat ik met deze opgave aan moest, maar Marijcke kennende, wilde ik er toch iets van maken. Wel eerst even gegoocheld, daarna de pc uitgezet. Ik deed of ik alleen in de kerk was met dat beeld. en dan je openstellen en je gedachten laten gaan ... Met plezier je uitwerking gelezen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en vol vermaak, deze eigenwijze mening. Surfplank is geinig. Ik houd er van hoe je de lezer laat nadenken over wat er te zien is en hoe verschillend je dat kunt beleven.
Je opmerking dat hetgeen ik schrijf tot nadenken stemt maakt me erg blij! Bedankt voor je fijne complimenten, i-Kat.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karinska, Met veel interesse heb ik jouw stuk gelezen. Je hebt het goed doordacht en duidelijk verwoord. Geeft mij stof om over na te denken! Hele andere insteek dan ik zelf had kunnen bedenken.
Bedankt voor je fijne reactie, Jurrit. Dat ik meerdere anderen stof tot nadenken schijn te geven met mijn stuk vind ik een groot compliment. Ja, leuk hè, dat er zoveel verschillende soorten reacties zijn op deze weekopdracht.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... wat kon je heerlijk losgaan. Lekker, hè? Je knapt er zo van op. Ik wist eerst ook niet wat ik met deze opgave aan moest, maar Marijcke kennende, wilde ik er toch iets van maken. Wel eerst even gegoocheld, daarna de pc uitgezet. Ik deed of ik alleen in de kerk was met dat beeld. en dan je openstellen en je gedachten laten gaan ... Met plezier je uitwerking gelezen.
Haha, ja Riny, soms is het heerlijk om aan een kritische bui toe te geven en los te gaan. Ik vond het eerst ook erg lastig, hoor, om een goed uitgangspunt te kiezen. Jouw aanpak is ook fijn en tevens effectief: terug naar je kern en laat maar stromen die gedachten.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Karinska, Je mening en vooral ook je ergernis geven mij een glimlach. Voor mij een teken dat je stuk geslaagd is. Het mooie van kunst vind ik dat het veel emoties losmaakt. Ook ik surf graag op het internet en vanaf jouw zin, zal ik voortaan vaak denken aan: 'Ik wil meer info en stap weer op mijn surfplank.' Vaak verzeil ik in heel andere informatie dan ik zocht. Dat had ik vroeger al bij encyclopedieën. Gek genoeg heb ik bij dit kruisbeeld van Jan Fabre niet gezocht. Ik had direct "mijn Pieter" in gedachten. Na een aantal stukjes en reacties te hebben gelezen alsnog gedaan. Ik moet zeggen dat dit beeld mijn fantasie wel prikkelde. Zoals veel stukjes deze week.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Levina, Ja, kunst maakt veel los en deze schrijfopdracht duidelijk ook. Ik vond het een bijzondere en informatieve opdracht. Fijn dat mijn ergernis ook bij jou een glimlach opwekte, ik heb hem je met alle plezier gegeven :nod:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, die selfie van Jan, daar had ik ook moeite mee. Toch heb ik me afgevraagd waarom. Vorig jaar heb ik namelijk wel staan genieten van het zelfportret van Rembrandt in het Mauritshuis. Je hebt je mening prachtig en luchtig verwoord. Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, die selfie van Jan, daar had ik ook moeite mee. Toch heb ik me afgevraagd waarom. Vorig jaar heb ik namelijk wel staan genieten van het zelfportret van Rembrandt in het Mauritshuis. Je hebt je mening prachtig en luchtig verwoord. Met plezier gelezen!
Hallo Edwinenderest! Gek is dat, hè, dat een selfie van Rembrandt toch blijkbaar een ander gevoel oproept, dan dit beeld. Komt het door het materiaal? Komt het door de sfeer die het kunstwerk oproept? Komt het door de uitstraling van beide mannen, welke indruk iemand maakt? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Goed idee van je, voor mij, om ook eens te voelen wat het zelfportret van Rembrandt met mij doet. :nod: Ik ben in ieder geval blij te horen dat jij ook moeite mee hebt met de selfie van Jan, en ook met je fijne reactie. Dank je wel daarvoor!