Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 195 - Tropenrooster

Wekelijkse schrijfopdracht - # 195 – Temperatuur Tropenrooster Ziezo, nu met een boek op de bank achter in de tuin; het was me je dagje wel. Wat een hitte. Nynke luistert naar de vogels en ziet spinrag als een flard mist over haar tuinazalea’s liggen. Wat is dat nu weer, straks maar even Googlen. Haar gedachten gaan uit naar een tropenrooster, morgenochtend lekker vroeg de tuin in en de rest van de dag zijn gang laten gaan. De volgende morgen om half acht is ze in de voortuin druk aan het schoffelen. Heerlijk, de vogels fluiten weer volop. Het onkruid laat zich goed los woelen om te drogen, vanavond zal ze het naar zich toe harken en het spul met stoffer en blik in de tuinemmer deponeren. ‘Hi buuf, wat zie ik nou? Zo vroeg uit de veren? Je bent de enige die nu al in de tuin werkt’ en met een zwaai stapt haar buurman in de auto. ‘Succes vandaag’, kan ze hem nog net naroepen. Nu nog even de achtertuin - daar hoeft ze niet veel aan te doen – toch eerst maar even ontbijten. Vrolijk stapt ze de keuken binnen en dan … , over de vensterbank : mieren. Haar buurvrouwtje Hanneke, had daar een paar dagen terug ook last van, maar dan in de huiskamer ook op de vensterbank. ‘Koperen muntjes neerleggen, aan koper hebben zij een hekel, in de garage heeft het geholpen. Tip van de schilder,’ kon Nynke troostrijk zeggen. Maar nu: verbluft staart zij naar die kriebels; het worden er steeds meer. Nu háár koperen muntjes, het lijkt te helpen of is het wishful -thinking? Ze pakt een vochtig schoonmaakdoekje; gatsie - ze lopen over haar handen en zelfs op haar armen bijten die dingen. Ze blijft poetsen en van alles proberen. Vermoeid wrijft ze over haar ogen. Ze stopt ermee, is dit nu een tropenrooster?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Bij hete dagen zijn de vroege ochtenden en de late avonden zo heerlijk. Vroeger dan vaak slaaptekort. Nu doe ik in de middag een dutje, ha ha. Hoewel dat soms ook duf en muf maakt. Wat je verhaal betreft even een vraagje. Geeft Nynke zichzelf een tropenrooster of vanwege werk? Onderwijzeres denk ik dan. Ik ben nooit zo gecharmeerd van buurvrouwtje. Of ze moet echt heel klein zijn. En wat die mieren betreft. Bij mij altijd op de verkeerde plaats. Ik heb begrepen dat ze goed werk verrichten bij het vermeerderen van het Lelietje van Dalen. Daar kwamen de mieren niet. Wel inderdaad op de vensterbank. Bah. Een lekker zomers stukje.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
me het dagje wel duidt op de eerste persoon. Misschien: Het was haar het dagje wel? Spinrag herken ik, ook in huis ... en de rest van de dag ziet ze wel. (?) .. toch eerst maar - eerst maar (?) ... kon Nienke troostrijk zeg zeggen. - zei Nienke troostrijk. (?) Haha. Het is al een paar weken tropenweer. Ik voel de hitte nog steeds. (Ik doe de ventilator uit die hier op volle toeren mij koelte probeert te geven.)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: gezellig opgewarmd verhaaltje iedereen verlangt maandenlang naar de zomer en is die er eenmaal dan brengt die ook weer klachten mee je hebt vast ook genoten zoals wij allemaal hoop ik

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Bij hete dagen zijn de vroege ochtenden en de late avonden zo heerlijk. Vroeger dan vaak slaaptekort. Nu doe ik in de middag een dutje, ha ha. Hoewel dat soms ook duf en muf maakt. Wat je verhaal betreft even een vraagje. Geeft Nynke zichzelf een tropenrooster of vanwege werk? Onderwijzeres denk ik dan. Ik ben nooit zo gecharmeerd van buurvrouwtje. Of ze moet echt heel klein zijn. En wat die mieren betreft. Bij mij altijd op de verkeerde plaats. Ik heb begrepen dat ze goed werk verrichten bij het vermeerderen van het Lelietje van Dalen. Daar kwamen de mieren niet. Wel inderdaad op de vensterbank. Bah. Een lekker zomers stukje.
Goedemorgen Levina, ... ik doe 's middags een yoga ontspanningsoefening. De kunst is dan om niet in slaap te vallen. Tja ja. Nynke kan zichzelf een tropen rooster geven, zij is een pensionada - er moet niet meer zoveel. 'Buurvrouwtje', het is maar net hoe je het bekijkt. Als je dat gebruikt heeft het iets intiems - meer een vriendin die naast je woont. Dat de buurman 'buuf' zei, komt door het leeftijdsverschil :D Leleitjes van Dalen tip heb ik doorgegeven ;) aan Nynke. Het heeft geholpen, ze kropen onder de bladen die zij in de vensterbank had gelegd. Fijn dat je reageerde, dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, inderdaad lekker zomers!
Hi Ton, ... leuk je hier te ontmoeten in een ook zomerse toestand. Fervent en fris tikkend, zoals altijd op je typemachine. Het was fijn je weer even te zien. Dank voor je komst.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
me het dagje wel duidt op de eerste persoon. Misschien: Het was haar het dagje wel? Spinrag herken ik, ook in huis ... en de rest van de dag ziet ze wel. (?) .. toch eerst maar - eerst maar (?) ... kon Nienke troostrijk zeg zeggen. - zei Nienke troostrijk. (?) Haha. Het is al een paar weken tropenweer. Ik voel de hitte nog steeds. (Ik doe de ventilator uit die hier op volle toeren mij koelte probeert te geven.)
Hallo Tja, ... je hebt volkomen gelijk met die eerste persoon, ... de rest van de dag ziet ze wel - een gedachte van een pensionada in een wel zeer zomerse stemming. ... toch eerst maar - ontbijten voor ze iets anders gaat doen. Dat is dan spreektaal/gedachtentaal? ... ze was blij dat ze iets zinnigs kon zeggen - de goede tip van de schilder doorgeven. We moeten deze warme dagen maar aanpakken door je zoveel mogelijk aan te passen, dat deden we toch ook met die kou en harde wind van enkele weken geleden. Ik ben blij met je reactie en hoop op een volgende keer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: gezellig opgewarmd verhaaltje iedereen verlangt maandenlang naar de zomer en is die er eenmaal dan brengt die ook weer klachten mee je hebt vast ook genoten zoals wij allemaal hoop ik
Hallo Peter, Ja, het is echt zomers. Na een avond bakken regenwater vergezeld door hevige wind, liep ik de volgende morgen naar het huis van mijn overburen op het gras, om het vol water staande toegangspad te ontwijken. Ik raakte even in vervoering, wat was dat lekker fris en geurig. Het leek wel of ik opgenomen werd door de natuur. Ik heb dus inderdaad genoten. De tuin hoefde ik die dag niet te sproeien. Dank voor je reactie, Peter.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zomers verhaal, sfeervol en leerzaam. De temperatuur is goed voelbaar in wat je schrijft.
Odile, ... wat ben ik blij met je reactie. Dankjewel!