Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #195 Rillingen

Morgenstond heeft goud in de mond, zegt men. Met die gedachte ben ik vroeg opgestaan voor een hardlooprondje. Hoewel een hete, zonnige dag voorspeld was, voelt het toch anders aan. Drukkend en beklemmend alsof er meer dan onweer in de lucht hangt. Na het rennen en een verfrissende douche nestel ik me in een luie stoel in de achtertuin. De sluierbewolking treitert de zon die met alle macht haar stralen naar de Aarde probeert te sturen. Alleen de hitte komt door. Het observeren van het spelletje tussen de wolken en zon maakt me loom en slaperig. Hoe lang ik in de tuinstoel geslapen heb weet ik niet, maar het doordringende geluid van sirenes zorgde dat ik ineens klaarwakker was en met een verhoogde hartslag opsprong uit de tuinstoel. Suf kijk ik om me heen en die dat de lichtblauwe lucht met transparante witte strepen getransformeerd naar een inktzwarte deken, die dreigend boven me hangt. Ik ril, de temperatuur is minstens tien graden gezakt en het schelle geluid van de voorrangsvoertuigen op de achtergrond versterken het onaangename gevoel. Het getik op de bladeren in de tuin kondigt nog meer onheil aan. De eerste druppels vallen, gevolgd door een lichtflits en een oorverdovende klap. Plots zie ik een helikopter uit de zwarte deken naar beneden tuimelen om even later op de grond te verdwijnen in een dikke rookwolk. Verbijsterd sta ik aan de grond genageld. Hoe wisten die hulpdiensten al dat die helikopter in nood was? Vraag ik me af. Ik ren naar binnen en zoek op internet naar ongelukken gerelateerd aan onweer. Maar ik kan daar geen enkele informatie over achterhalen. Alleen dat het een mooie, zonnige dag is zonder kans op onweer. Ik krijg het koud. IJSKOUD!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een onderhoudend verhaal geschreven waarbij opvalt dat je af en toe clichés gebruikt zoals 'de zon die met alle macht haar stralen naar de Aarde probeert te sturen'. Bovendien is het een personificatie van de zon, alsof de zon de controle heeft. Dat haalt me een beetje uit het verhaal, helaas. Wat ik er goed aan vind is dat je taal over het algemeen verzorgd is en dat er iets gebeurt. Dat gebeurde vind ik echter nog niet spannend of geloofwaardig. Dat komt ook omdat jouw personage niets lijkt te willen. De wil van een personage zorgt ervoor dat je personage niet passief iets ondergaat of met afstand, zorgt voor betrokkenheid bij wat er gebeurt. Ook zijn niet alle conflicten geschikt om spanning op te roepen. En het past niet helemaal bij een spannende scène om opeens poëtisch de lucht te gaan beschrijven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het best een voorstelbare situatie die vlot geschreven was, tot ik wakker schrok bij het lezen van Odiles commentaar, zo to-the-point en leerzaam, bedankt Odile. Deze les neem ik mee.