Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 195 - Transpiratie als inspiratie

Ze zit achter haar computer. De halfdichte inbetweens filteren alle buitengeluiden. Een licht briesje laat de gordijnen goedmoedig een beetje opbollen. De zon schijnt uitbundig en de deuren naar het terras staan open. Inspiratieloos staart ze naar haar lege scherm. Die deadline gaat haar opbreken. Het is ongewoon warm voor mei. Global warming, denkt ze, misschien kan ik daar mijn column over schrijven. Meteen beseft ze dat dit onderwerp niet past bij de doelgroep van het blad Vrouw. Simpele zielen, denkt ze, met licht onbegrip. Ze zucht en staat op. De ijsblokjes in haar glas tikken zacht tegen elkaar terwijl ze een slok neemt. Voordat ze slikt houdt ze de heerlijk frisse citroenlimonade kort in haar mond, genietend van de koelte. Meteen heeft ze het minder warm. Een geluid van buiten doet haar de ogen weer openen. Ze loopt naar de openstaande deuren en kijkt de tuin in. Bijna verslikt ze zich. Allemachtig, da’s lekker, denkt ze, waarmee ze dit keer niet de limonade bedoelt. Leunend tegen de deurpost neemt ze nog een teug uit haar glas. De man bij het zwembad is gekleed in een lichtblauwe jeans met daaronder witte sneakers. Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. Het briesje blaast door zijn donkerblonde haren, die daardoor speels rond zijn hoofd dansen. “Geen Harry vandaag?” Langzaam loopt ze zijn kant op. De hunk kijkt op en glimlacht naar haar. “Nee, die moest naar de uitvaart van zijn oudtante”. “Wat vervelend voor hem.” Zijn twinkelende ogen nemen haar van top tot teen op. Hij kijkt haar uitdagend aan. “Ja. Voor hem wel.” “Citroenlimonade?”, vraagt ze. “Ik heb liever iets minder onschuldigs.” Ze schiet in de lach en het zweet breekt haar alweer uit. Ineens weet ze waarover haar column zal gaan.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska,ik heb je stukje twee gelezen en er is weinig mis mee. Wat ik me afvraag - en ik wacht geduldig de andere reacties af - is of de coca-cola-light-break-schoolverlater niet een beetje cliché is, inmiddels. Het leest als een commercial, maar wel een goeie commercial, hoor!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. Het briesje blaast door zijn donkerblonde haren, die daardoor speels rond zijn hoofd dansen.
Auw.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. Het briesje blaast door zijn donkerblonde haren, die daardoor speels rond zijn hoofd dansen.
Auw. Neem je daar het lezerspubliek op de hak? Dat hoort eigenlijk niet. Als je die weg inslaat, denk ik dat je je er echt aan moet overgeven en all-in moet gaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, Puik stukje, alleen weinig verkoelend. En het is al zo warm vandaag... Daar kan geen koele citroenlimonade tegenop. :D

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska,ik heb je stukje twee gelezen en er is weinig mis mee. Wat ik me afvraag - en ik wacht geduldig de andere reacties af - is of de coca-cola-light-break-schoolverlater niet een beetje cliché is, inmiddels. Het leest als een commercial, maar wel een goeie commercial, hoor!
Hoi Bart, Twee keer gelezen? Iets triggerde je dan blijkbaar toch he, ondanks dat het wellicht cliché is :unibrow: Waar je het idee vandaan hebt dat het om een schoolverlater gaat weet ik echter niet; er staat toch echt 'man' in mijn zin. Bedankt voor je complimentje, blij mee!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. Het briesje blaast door zijn donkerblonde haren, die daardoor speels rond zijn hoofd dansen.
Auw. Neem je daar het lezerspubliek op de hak? Dat hoort eigenlijk niet. Als je die weg inslaat, denk ik dat je je er echt aan moet overgeven en all-in moet gaan.
Hoezo auw; vanwege het torso en het goddelijke uiterlijk? Tikkeltje jaloers, amigo? }) Nee hoor, ik zou niet durven om jullie op de hak te nemen...

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, Puik stukje, alleen weinig verkoelend. En het is al zo warm vandaag... Daar kan geen koele citroenlimonade tegenop. :D
Dank je wel, Ton. Haha, het vervelende is ook nog eens dat Esina de ijsblokjes allemaal opmaakte. Wordt het toch het zwembad in!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhhh.... is hij alleen de invulling van haar column? Laat maar, ik hoef niet alles te weten, ha ha.
Zou kunnen, Levina, of misschien toch over het schoonmaken van het zwembad, of over citroenlimonade?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhhh.... is hij alleen de invulling van haar column? Laat maar, ik hoef niet alles te weten, ha ha.
Zou kunnen, Levina, of misschien toch over het schoonmaken van het zwembad, of over citroenlimonade?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"De man bij het zwembad is gekleed in een lichtblauwe jeans met daaronder witte sneakers. Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. " OK, ik geef toe dat ik generaliseer, maar bij clicheetjes mag dat, toch? Ik bedoel 'poolguy' dus school niet afgemaakt en nog onvoldoende ervaring voor een echt vak. Drie keer per week naar de sportschool dus jong genoeg om onzeker te zijn over zijn uiterlijk. De witte sneakers (naar zijn werk!) bevestigen dat. En geen vaste baan want anders ga je niet drie keer per week naar de sportschool. Deze jongen heeft meer haar in zijn broek dan op zijn kin: ergo, voortijdige schoolverlater.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je clichés gebruikt, kun je het zoals Karinska doen. Het jammere van clichés is dat ze de spanning verminderen, omdat de voorspelbaarheid groter wordt. Maar het verhaal zit goed in elkaar, passend bij de lengte.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, Cliché's doen het goed, dat blijkt maar weer. Toch sijpelt hier een venijnig randje binnen met: 'Simpele zielen, denkt ze, met licht onbegrip.' Hiermee wordt bedoelt, zo blijkt echt uit de tekst, dat de doelgroep van het blad waar HP voor schrijft in haar ogen geen interesse heeft in een serieus onderwerp. Even verder bij het zien van de 'hunk' staat er: 'Bijna verslikt ze zich.' Kortom, HP is zelf zo'n simpele ziel en geeft zich over aan het cliché. Ik vind het (daarom) een leuk verhaal. Terzijde over stijl:
Ze loopt naar de openstaande deuren en kijkt de tuin in.
is het type zin dat niets aan het verhaal toevoegt, richt je volledig op het cliché - en besteed nog een extra zin aan de 'hunk'.
Allemachtig, da’s lekker, denkt ze, waarmee ze dit keer niet de limonade bedoelt.
de verwijzing naar de limonade is wat flauw. Met minder is het krachtiger: Allemachtig, denkt ze, da's lekker. - met dat laatste woord maak je de lezer nieuwsgierig, en gelijk door naar de 'hunk' zonder flauwigheden. Immers, de lichamelijke aantrekkingskracht is een serieuze zaak!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"De man bij het zwembad is gekleed in een lichtblauwe jeans met daaronder witte sneakers. Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. " OK, ik geef toe dat ik generaliseer, maar bij clicheetjes mag dat, toch? Ik bedoel 'poolguy' dus school niet afgemaakt en nog onvoldoende ervaring voor een echt vak. Drie keer per week naar de sportschool dus jong genoeg om onzeker te zijn over zijn uiterlijk. De witte sneakers (naar zijn werk!) bevestigen dat. En geen vaste baan want anders ga je niet drie keer per week naar de sportschool. Deze jongen heeft meer haar in zijn broek dan op zijn kin: ergo, voortijdige schoolverlater.
Hoihoi Bart, Van mij mag jij generaliseren wat je wilt. Houd echter in je achterhoofd dat vooroordelen, aannames en veronderstellingen, al dan niet naar aanleiding van een cliché verhaal, je wel eens dusdanig in de weg kunnen zitten dat je het ware verhaal achter een persoon wellicht over het hoofd dreigt te zien. ;) Ik vind het erg leuk dat je de moeite nam om terug te komen en nogmaals reageert. Dat waardeer ik!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"De man bij het zwembad is gekleed in een lichtblauwe jeans met daaronder witte sneakers. Zijn torso – lichtgebruind - verraadt dat hij minstens driemaal per week naar de sportschool gaat. " OK, ik geef toe dat ik generaliseer, maar bij clicheetjes mag dat, toch? Ik bedoel 'poolguy' dus school niet afgemaakt en nog onvoldoende ervaring voor een echt vak. Drie keer per week naar de sportschool dus jong genoeg om onzeker te zijn over zijn uiterlijk. De witte sneakers (naar zijn werk!) bevestigen dat. En geen vaste baan want anders ga je niet drie keer per week naar de sportschool. Deze jongen heeft meer haar in zijn broek dan op zijn kin: ergo, voortijdige schoolverlater.
Hoihoi Bart, Van mij mag jij generaliseren wat je wilt. Houd echter in je achterhoofd dat vooroordelen, aannames en veronderstellingen, al dan niet naar aanleiding van een cliché verhaal, je wel eens dusdanig in de weg kunnen zitten dat je het ware verhaal achter een persoon wellicht over het hoofd dreigt te zien. ;) Ik vind het erg leuk dat je de moeite nam om terug te komen en nogmaals reageert. Dat waardeer ik!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@reactie #15 Janpmeijers Hoi Jan, Ik ben weer erg blij met je compliment en je scherpe blik is als arendsoog die net bij Specsavers is geweest voor de jaarlijkse controle. :nod: Goeie tips geef je weer; ze zorgen er voor dat ik nog scherper wordt op dit soort dingen. Bedankt voor het langskomen en je reactie!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met zulke transpiratie is niks mis! Graag gelezen.
Hallo Marieke, Wat leuk dat je komt lezen op deze warme dinsdagmiddag. Fijn dat je er plezier in had. Gelijk heb je hoor; gewoon een ventilator extra erbij plaatsen en klaar :unibrow:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met plezier gelezen, inclusief alle reacties waaronder de Sherlock analyse van bartsnel #13 en de gevatte reactie van Karinska #16 leve het cliche