Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#195 De zolder

Zijn klamme handen plakten aan de verweerde planken. Zweetdruppels zochten hun weg over zijn gezicht. Hij voelde hoe jarenoud stof en vuil erin bleef plakken en zijn poriën verstopte. Door de kieren had hij goed zicht op de man en vrouw beneden hem. Ze maakten al een uur ruzie. Hoe lang zat hij al op deze vervloekte zolder? Vijf uur? Zes uur? Toen hij ternauwernood de zolder op had weten te klimmen was het nog koel geweest, maar de zon brandde nu ongenadig door het kleine raampje. Het eerste uur streelde een koele trek zijn gezicht. Inmiddels had de koelte van de schaduw plaatsgemaakt voor de warmte van de zon. De aangename trek was veranderd in een genadeloze föhn. Hij durfde zich niet te bewegen. Bang om ontdekt te worden. Het zonlicht kroop langzaam over de zolder en had hem bereikt. Ook de laatste droge plekken in zijn shirt waren doordrongen van zweet. Zijn armen begonnen dood aan te voelen. Voorzichtig probeerde hij zich te verplaatsen. Een druppel viel vanaf zijn bovenlip door een kier naar beneden. Met ingehouden adem zag hij hoe deze de man op een haar na mistte. Het werd wazig voor zijn ogen. Snel zoog hij een grote teug lucht naar binnen die zijn longen alleen maar meer deed samenknijpen. De man keek plotseling naar boven. Een paar seconden leken zijn ogen die van hem te kruisen. Daarna verdween het echtpaar. Hij hoorde een deur dichtslaan. Opgelucht kroop hij naar het raampje en klom naar buiten. Tussen de huizen zakte hij op zijn knieën. Een paar minuten bleef hij zo zitten terwijl een verkwikkend briesje hem weer moed inblies. Langzaam kwam hij weer overeind. Dit was de laatste keer geweest!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jurrit, Een fragment uit een groter verhaal neem ik aan? Ik voelde me als lezer erg in het verhaal getrokken, ik wil meer! Goed gedaan dus :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Bedankt voor jullie reacties. Bart, leuk om te horen dat je in het verhaal werd getrokken. Dat is wat je hoopt te bereiken :) Het is een losse scene, het staat (nog) op zichzelf. Groeten Jurrit

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jurrit, Het zou inderdaad onderdeel van een groter geheel kunnen zijn. In ieder geval spannend geschreven en vraagt naar meer.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik ben na het lezen van je verhaal benieuwd naar de rest! Zowel wat er zich voor deze gebeurtenis heeft afgespeeld als erna. Goed gedaan :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jurrit, de hitte weet je goed over te brengen in je verhaal. Ik krijg het er zelf ook benauwd van :). Spannend geschreven! ' Opgelucht kroop hij naar het raampje en klom naar buiten. Tussen de huizen zakte hij op zijn knieën. Een paar minuten bleef hij zo zitten terwijl een verkwikkend briesje hem weer moed inblies. Langzaam kwam hij weer overeind. Dit was de laatste keer geweest!' In deze alinea lees ik twee keer 'weer'. Ik zou hem bij 'Langzaak kwam hij weer overeind' weglaten.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Roept vragen op, vooral, wat doet/zoekt je hp op die zolder? Spanning mooi uitgewerkt! Dus een antwoord, een vervolg is altijd welkom! :nod: Toch zijn er dingetjes: In de derde zin herhaal je plakken. Als je wat samentrekt, wordt het evt: Jarenoud stof en vuil verstopte zijn poriën. Een koele trek streelde zijn gezicht? Wat bedoel je met trek? De koelte streelde enz ...? Het zonlicht kroop over de zolder ? Een zweetdruppel valt door een kier, bijna op de man. In die hitte, zou de druppel niet onderweg verdampen? Een briesje is m.i. altijd verkwikkend, dit zou ik schrappen. De twee maal weer is vermeld door Chantal. Dit was de laatste keer (geweest schrappen.) Of idd zoals Chantal suggereert weglaten. Mijn probleemje Hp zit vijf, zes uur op zolder, weet dat het een warme dag wordt, dus waarom blijft hij er zo lang? Hij kon al weg zijn voor het koppel binnenkwam en (een uur lang, wat hij niet kon voorspellen) ruzie zou maken. Of waren ze er ook al vijf uur en was de ruzie naar het einde toe begonnen?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel spannend en ik kreeg het er warm van dus die temperatuur beleving zit er prima in wat mij betreft. :thumbsup: Wat grappig is, is dat ik een man voor me zie van rond de veertig maar als ik het nog eens nalees zou het ook een kind kunnen zijn. Erg benieuwd wat er nou aan de hand is, vervolg :nod:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannende situatie, terwijl de wil van de personage niet altijd even duidelijk is. Waarom zit hij op de zolder? Er lijkt geen reden voor te zijn. Die wordt niet gegeven. Dat neemt toch een deel van de mogelijke spanning uit het verhaal.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Dank voor de reacties en de input. Leeuwin 58 en Brenda, goed te horen dat jullie de rest willen weten. Dat was ook de opzet van het verhaal. Ik hoopte dat je de temperatuur mee kon voelen met de hp. Daarnaast was het de bedoeling dat je met wat vragen achterbleef. Wat doet de hp op die zolder? Chantal, bedankt voor je opmerking. Die had ik daar inderdaad weg moeten laten. Marlie, ik ben blij met de opmerkingen. Goede punten die ik zeker mee ga nemen in volgende opdrachten. Schrijfcoach, bedankt voor de reactie. Jammer dat de onduidelijkheid rondom de hp de spanning voor je weghaalt. Dat was juist niet de bedoeling. Ik had gehoopt dat het iets zou toevoegen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit, Ik proef als lezer weinig spanning omdat de basis ontbreekt. Wat staat er op het spel en wat kan er misgaan? Qua stijl wil je naar mijn smaak te veel laten zien. Klamme handen/verweerde planken/ zweetdruppels die zelf handelen! enz. Doseer het. Probeer steeds de eigen verbeelding vd lezer aan te wakkeren. Kauw zo min mogelijk voor.
Zweetdruppels zochten hun weg over zijn gezicht. Hij voelde hoe jarenoud stof en vuil erin bleef plakken en zijn poriën verstopte.
erin? - stof en vuil plakte op zijn gezicht en verstopte zijn poriën. (dat hij dat voelt hoef je niet te benoemen) 'Hij hoorde een deur dichtslaan' - idem. Een deur sloeg dicht. (Sloeg impliceert een geluid)

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jan, Nuttig commentaar. Ik heb al geprobeerd om het wat beknopter en eenvoudiger te houden. Volgende keer zal ik er nog scherper op moeten zijn!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
inspannende en gespannen en spannende situatie waarin ik mij gemakkelijk verplaats de temperatuur speelt een belangrijke rol, zoals de bedoeling was ik vind het toch een beetje lang duren voordat de druppel door de kier iets over de afloop weggeeft goed slot, het is zoals het is, les geleerd