Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 195 Nog een stapje ...

De poort glijdt open en sluit onmiddellijk achter Erick. Twee stappen later zakt hij door centimeters diepe sneeuw. Hij ploetert door en weldra spelen natte voeten hem parten. De vrieskou kruipt tot in zijn botten. Nu al. Verdikkeme. Waarom in hemelsnaam heeft hij zich opgegeven voor dat experiment. Alledaagse kleding volstaat, stond er in de advertentie. Hij heeft het gevoel dat zijn oren eraf vriezen, wriemelt zijn vingers die blauwpaars aanlopen. Hij concentreert zich op de overkant, waar de uitgang moet zijn. Een witte poort in een gelijkaardige ruimte, rond op de koop toe. Stappen tellend, meters afleggend. Wat is dat geluid? Een specht? Hij kijkt om zich heen zonder stil te staan. Dan wil hij lachen, maar zijn lippen weigeren. Natuurlijk. Zijn tanden klapperen danig. Hij wrijft over de lippen maar stopt door de pijn. Zijn tenen even pijnlijk bevroren. Komaan Erick. Met vernauwde ogen ervaart hij een gevoel van… nee, geen eenzaamheid. Puurheid. Stilte. Vredigheid. Zwaar beladen bomen en struiken versterken het geheel, ondanks het feit dat het hologrammen zijn. Hij laat alles op zich afkomen, ademt langzaam door zijn neus in en uit. Zijn benen worden stram. Een vijvertje. Erachter moet de uitgang zijn. In zijn opluchting wil hij doorstappen, maar zijn voet plaatst zich niet. Voor het eerst aarzelt hij, waarom weet hij niet. Tien meter, voor zover hij kan inschatten. Dan is het voorbij. Gedachten bliksemen door hem heen. Vooruit. Getwijfel. Ga. Doe het niet. Je bent er bijna. Wil je terugkeren? Hij kijkt over zijn schouder, rilt bij het idee. Hij gaat ervoor, zet een stap, glijdt, valt, schuift op zijn achterwerk over het ijs. Kruipt overeind. Valt opnieuw. Koud en warm wisselen af. Hij hijgt, veegt zweet af waarvan hij vergeten was dat hij het had. Strompelt door tot waar de poort open glijdt. Hij valt op zijn knieën voorover, de felicitaties gaan aan hem voorbij.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leeghoofd, intrigerend verhaal! Je neemt me mee met HP, die iets meemaakt in een koude setting. Het is heel beeldend geschreven, maar ik kom er niet helemaal uit wat er aan de hand is. Ik bleef ik ook de tweede keer geboeid doorlezen. In het begin denk ik dat HP n.a.v. een advertentie meedoet aan een (medisch?) experiment, later denk ik dat hij door de ontberingen dreigt te sterven (gevoel van puurheid, stilte etc.) en aan het eind ontvangt hij felicitaties. Ben benieuwd wat je hiermee bedoelt. Een suggestie; voeg aan je titel toe dat het "#195" betreft.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, het gaat niet om overleven, wel om een niet nader bepaald experiment waar hij zich doorheen geworsteld heeft. Hij kon er ook de brui aan geven en aangeven dat hij ermee stopte, dus krijgt hij felicitaties dat hij het gehaald heeft. Er was een langere versie. Beeld je een ronde ruimte in, volledig wit met een witte koepel. Enkel een groot observatieraam waarachter hij in de gaten wordt gehouden. Voor die gevoelens, het gaat om het stilstaan bij het leven omdat daar in het alledaagse meestal geen tijd of aandacht voor is. Een experiment waarbij het niet alleen om temperatuur gaat. Vandaar ook de aarzeling naar het einde toe, even niet weten wat, waar je in het normale leven geen tijd hebt om soms bij iets stil te staan. Dank voor het reageren.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geboeid zitten lezen, leeghoofd, vooral omdat ik wilde weten waar het naar toe ging. Er blijven — voor mij, ook na twee keer lezen — te veel vragen onbeantwoord. Waarom moet hij lachen om die specht? Waarom twijfelt hij op tien meter afstand van het einddoel? Wat werd er getest? Hij wordt gefeliciteerd, maar waarvoor? Enkel omdat hij in de kou de ruimte is overgestoken? Er zitten een paar voor bij onbekende uitdrukkingen in, waarvan ik moeilijk kan inschatten of het lokaal taalgebruik is. Ben je Vlaams toevallig? "Hij wil doorstappen maar zijn voet plaatst zich niet." "Tien meter, in de mate dat hij nog kan inschatten." En mijn favoriet: "Zweet waarvan hij vergeten was dat hij het had". Dat klinkt als heel oud zweet :-)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaal maar de precieze setting ontging mij ook. Door het woord hologrammen dacht ik ineens aan een computerspel maar met het door de sneeuw zakken leek dat niet te kloppen. Je hebt de situatie inmiddels geschetst in een reactie en nu zie ik het voor me maar die uitleg was wel nodig.Misschien kun je daar nog iets verbeteren tenzij het je niet om een kort verhaal gaat. Weldra en danig vind ik persoonlijk ouderwets klinken maar wellicht is het Vlaams? 'Wriemelt zijn vingers' begrijp ik wel maar vind ik niet zo mooi. 'rond op de koop toe' begrijp ik niet. En toch heb ik het graag gelezen, zeker de tweede keer. Ik voelde de kou wel!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me niet voorstellen dat hij zich niet vertwijfeld afvraagt waarom hij zo nodig aan het experiment wilde meedoen of daar toestemming aan gaf. Ik had daar een intern monoloog over verwacht, waardoor de wil van de personage meer diepte krijgt. Ik dacht bij het lezen aan een computerspel dat tot leven is gebracht, waarbij je van de ene ontbering in de andere komt en SF.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met mijn duikverhaal 'Gevoelloos' in gedachten was dit een extra boeiend verhaal, maar wel fantasy denk ik, goede poging om je in te leven, of heb je levensechte ervaring opgedaan, op bevriezingsverschijnselen ben ik niet jaloers, misdaadfilms zijn er dol op om mensen in koelcellen op te sluiten, die scenes vind ik vaak ongeloofwaardig, want echt is ongezond