Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#195 - fluwelen neus

Het is een mooie mei-avond met kwinkelerende eksters, bezige spinnen en luie katten. Ik lig buiten op de zetel in de tuin. Zo lig ik al een paar maanden na een buikgriepje dat uit de hand liep. Ik verveel me. Mijn hoofd wil van alles, maar mijn benen willen net als de katten alleen maar lui zijn. Lezen? De letters dansen een wilde mazurka. Schrijven? Het tempo van de mazurka wordt opgevoerd. Dan wil mijn hoofd weer niks. Slapen. De eindeloze, slapeloze nachten eisen hun tol. Ja, wilde nachtmerries trappelen voorbij. Achterna gezeten door de hitsige hengsten. Rest mij dus, luisteren naar het gekwetter, kijken naar de bezige spinnen en de luie katten. Ik zou uit mijn lichaam willen kruipen, maar ik vind de ritssluiting om het te openen niet. De temperatuur was tijdens de dag in stijgende lijn. Op dit uur koelt het af, gelukkig. Maar het blijft drukkend. Ik wacht op het onweer dat komen moet. Moet. Maar het komt niet. In de verte is er een licht gerommel. Elders lopen straten en huizen onder water. Morgen zien we de beelden op de tévé. Ik strompel naar binnen en kruip in bed. Daar wacht ik geduldig, nou ja geduldig, op de prins met het witte paard, een zachtmoedige merrie wier fluwelen neus ik mag strelen. Ondertussen is de maan me gezelschap komen houden. Toch nog iets om naar te kijken. Wat is mijn wereld vreemd geworden.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig, hilarisch, je kan de ritssluiting niet vinden de wereld is veranderd, maar de fluwelen neus blijft PS mijn rode kater heeft mij zojuist een eendenpul gebracht, de kop en de hals heeft hij er al afgekloven, prachtig zacht dons, met zijn goedkeuring maar even buiten gelegd, jouw katten maken een vrediger indruk, aai ze

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap stukje en heel goed gevonden titel, Marijcke Deze zin vind ik prachtig: "Ik zou uit mijn lichaam willen kruipen, maar ik vind de ritssluiting om het te openen niet."

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marijcke, mooie beelden waar je mij op trakteert; de benen die lui als de katten zijn, de mazurka, de trappelende nachtmerries en de hitsige hengsten, en als absolute top; de ritssluiting. Genoten! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Peter FD, Fijn dat je mijn stukje hilarisch vind. Ik zie je glimlach en daar doen we het voor. Jouw rode kater doet wat zijn instinct hem zegt, maar leuk vind ik het niet. Ik heb mijn katten geaaid. Maar ik vond een paar weken geleden ook een prachtig vinkje in mijn woonkamer, dus...? Wat doe je met het dons? Groetjes :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De mazurka, de hitsige hengsten en de fluwelen merrie, de tévé, allemaal dingen die me laten genieten van jouw ellende. Ik ben blij dat je weer schrijft!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marijcke, sluit me aan bij bovenstaande commentaren. Met je beeldende beschrijvingen geef je perfect de besloten wereld weer, waarin je terechtkomt als je - om wat voor reden ook - langdurig aan huis gekluisterd bent. Mooi!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weer genoten van je taalgebruik, Marijcke. Maar ik ben wel benieuwd naar wat er schuilt achter de nachtmerries vol hitsige hengsten :lol: De conclusie, "wat is de wereld vreemd geworden", slaat die op haar huidige toestand binnen die wereld, of op de wereld in het algemeen? taalzeurtje: televisie wordt afgekort: tv.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, ... om stil en opgewonden van te worden? Ja, dat kan, dat heb je met je stukje bewezen. Wat een prachtig taalgebruik. Minder prachtig is dat wat jij meemaakt, daar word ik stil van. Je houdt me een spiegeltje voor, zie jou met je dochters en voel tevens een zachtepaardenneus als teken om vol te houden. Dankjewel! Van harte beterschap gewenst. :{}

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, De meermaals aangehaalde zin, de ritssluiting van het lichaam, is een inkadertje. Alsof ik een slang uit zijn huid zie kruipen. De verveling voer je mooi op tot nachtmerries, de hitsige hengsten laat je aan ons over. Het witte paard met fluwelen neus staat daar mooi tegenover. Je woorden dansen. Het geheel vind ik niet zozeer hilarisch, hoewel ik wel glimlachte bij het lezen, en met je slotzin, ' De wereld is vreemd' krijgt je tekst een onverklaarbare diepte. (Ik, herstellende, lig ... Die herstellende vind ik er wat tussengeplaatst, hoeft voor mij niet. En door de komma's stoort het bij het vlot doorlezen. Ik lig enz ... De volgende zin duidt het wel) Veel beterschap en ... Een nieuwgeborene in de familie?! Proficiat!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij ons krijsen de eksters. Ik zou willen dat ze kwinkeleerden zoals bij jou. Vanochtend half zes: kat in de straat: Eksters krijsen: Dag nachtrust. Wat betreft de veelgeprezen beelden. Ik vind ze 'too much'. Letters die een mazurka dansen? Nachtmerries opgejaagd door hitsige hengsten? Ik houd er niet zo van. Ik zeg het maar gewoon. Net als de semi-gepersonificeerde maan die gezelschap komt houden. Ik ben daar niet zo van. Dan weet je dat ook maar weer. Een beetje verveling. Is het genoeg om van uit je vel te springen? Voor mij niet. In ieder geval puzzel je één en ander leuk in elkaar. Dat is puik schrijfwerk. Dat vind ik dan ook weer. Weet je? Ergens wringt dat misschien wel. Gepolijste, bloemrijke taal die niet overeen lijkt te komen met de frustratie van debiliterend fysiek leed. Enfin, bedankt voor een tekst ter overweging. Beterschap.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke: die rode kater werkt alles naar binnen, muv de vleugelpennen en de poten, daar binnenin gist en bruist het een poosje en dan komen de braakballen naar buiten, netjes ergens achterin de border denk ik zijn zusje is net onopgemerkt ingeslapen, mijn zoon belde voor een finaal oordeel, ze was nog warm maar vitale functies waren uitgevallen, op het graf een trottoirtegel en een koperen pot die ik vorige week nog wilde wegdoen ik vrees dat er binnenkort twee kittens de boel onder schijten en de opvoeding van voren af aan begint

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik dan het Hollandse poldermeisje zijn? Ben ik nog met liefde ook, ha ha. Er zijn veel schrijvers, er zijn veel lezers. Ik ben geen liefhebber van statistieken om aan te geven hoe de verhoudingen werkelijk liggen. Soms grijpt een gedicht, een stuk proza. Kan helemaal afhankelijk zijn van de gemoedstoestand van de situatie. Van de ene schrijver (m/v) ben je meer gecharmeerd en kan je meer hebben. Menselijk, toch? Jawel, soms is het niet mijn stijl en dan toch grijpt het me. Dat kan om heel verschillende redenen zijn. Juist dat maakt het voor mij zo mooi.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stelle, Ben blij dat je kunt je genieten van mijn ziekzijn-epistel. Het een en ander zal wel verbeteren, hoop ik. Ook fijn je hier weer te mogen begroeten. :p

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Fijn een complimentje van jou te krijgen. Ik heb de tekst veranderd in 'mijn' wereld. Bedankt voor de aandacht. Nog een fijne zondagmiddag verder. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, bedankt voor je lieve reactie. Hou jij er ook zo van om zo'n fluwelen paardenneus te strelen? Als kind wilde ik altijd een paard hebben. Het is er nooit van gekomen. Maar ik was tevreden met de poezen en de honden die ik in mijn leven als gezelschap mocht hebben. Ik zal binnenkort afscheid moeten nemen van mijn brave labrador waar ik zo veel heerlijke jaren heb gekregen vol trouw en vriendschap. Ze is erg versleten nu, 14 jaar, en kan bijna niet meer lopen. Ze krijgt medicijnen maar ik zie geen verbetering. Ik zal ze erg missen, maar ik wil ook niet dat ze moet lijden. In juli gaan we verhuizen naar een grotere woning omdat ik nu definitief, zo ver iets definitief kan zijn, bij mijn dochter ga inwonen en een eigen slaap-en leefruimte ga hebben om in te keutelen. Nog een fijne zondagnamiddag toegewenst. ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Bedankt voor je lieve en uitgebreide reactie. Ik ben er blij mee. Schrijven-on-line verdrijft een weinig de verveling van het nietsdoen. Ik heb 'herstellende', uit de tekst verwijderd. Is inderdaad overbodig. Bedankt voor de aanwijzing. Er is inderdaad een nieuw familielid bij. Een achterkleinzoon met de naam Kasper. Het is heerlijk om dat jeugdig enthousiasme van de ouders en grootouders te zien. De baby is een wolk van een baby. Ik had hem in mijn armen toen hij 14 dagen was. Ongelooflijk, zo'n wonder, een nieuw mensenkind. Hij is geboren onder het dierenriemteken STIER, dat van eten, genot en alle goede dingen des levens goed kan genieten. Met het buikje vol moedermelk is hij zeer tevreden en rustig. Hij krijgt veel liefde en aandacht. Zalig voor hem. Nog een fijne zondagnamiddag toegewenst. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Peter, Ik hoop dat het braakballengedoe goed is verlopen en ik wens je een fijne tijd toe met de twee speelse poezen van de toekomst. Ze zijn zo schattig. Nog een fijne zondagnamiddag. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tilma, Bedankt voor het speciale commentaar. En de knipoog. Ik waardeer je eerlijkheid en als ik heel eerlijk ben, ja, de tekst is wat theatraal. Schijnt in mijn aard te liggen. Maar zoals Luther eens zegde: Hier sta ik en ik kan niet anders. Ik heb er gewoon plezier in. Nog een fijne zondagnamiddag toegewenst. :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, hoe fraai geschreven en wat heb ik je gemist. De ritssluiting is briljant! Ik wens je veel sterkte, het maakt me verdrietig om jou en andere mensen in slechte gezondheid maar je prachtige tekst zal ze steunen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk hoe je beelden, emoties, tragiek en humor in elkaar zet tot een vloeiend geheel. Ik wens je een niet al te zware verhuizing toe en fijn dat je een eigen stek krijgt binnen in het huis van je dochter. Dat is een fijn vooruitzicht, denk ik.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Het is ego-strelend om te lezen dat je me gemist heb. :) Ik hoop dat door het ziekzijn mijn gedachtewereld zich zal verruimen en dat ik deze gedachten af en toe tot een boeiend stukje kan tezamen brengen. Het doet mezelf deugd om te weer te kunnen 'schrijven' en ik ben blij dat ik een medemens enkele ogenblikken van vreugde en ontspanning kan geven. Bedankt voor je lieve woorden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Odile, Dank je wel voor je mooi en opbouwend commentaar. Ik lees trouw je mails en heb daar al veel uit geleerd. Wellicht heb je ongemerkt meegewerkt aan een betere schrijfstijl, die naar ik hoop zich nog verder zal ontwikkelen. Dank daarvoor. Chapeau voor je animo en werklust die uit je mails spreekt. Ik zag je wieden en schrijven. Leuk. :)