Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#195 Warm en koud

Ik sla mijn armen om mijn knieën, terwijl mijn lijf heen en weer schudt. Mijn tanden klapperen tegen elkaar wat doordreunt in mijn oren. Ik strek mijn vingers, een rare kleur hebben ze. Doods ogen ze. Het gezoem is oorverdovend en spoort me uiteindelijk aan op te staan. Ik spring wat op en neer in een poging het wat warmer te krijgen. Ik beeld me in dat m'n bloed sneller stroomt. Er moet een uitweg zijn. Mijn blauwe handen bevoelen bevend de dikke metalen deur. IJskoud voelt het en mijn vingertoppen tintelen. Ik laat mijn lichaam tegen de deur vallen. Het doet pijn aan mijn schouder en heeft natuurlijk geen effect. Met mijn rug tegen de deur laat ik me naar beneden zakken. De tranen op mijn wangen worden ijs. Er klinkt een hard geluid en ik val om als de deur plotseling open zwaait. Ik kruip de ruimte verder uit. De deur valt met een bons dicht. Ik blijf liggen met mijn ogen dicht. Naalden. Duizenden naalden prikken in mijn lijf. Mijn ogen vliegen open. Rood, vlammen om me heen. De hitte vecht met de kou, met mijn lichaam als inzet. Ik krimp ineen van de pijn. De koele hand op mijn voorhoofd. “Je moet wat drinken, lieverd, je hebt flinke koorts”. Ik schrik wakker als een nat washandje op mijn voorhoofd wordt gelegd. Gretig drink ik uit het glas wat me voorgehouden wordt. Griep. Iets minder erg dan mijn droom.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is dat de titel het al verraadde, want in het begin dacht ik, waar gaat dit heen. De nachtmerries bij koorts zijn inderdaad huiveringwekkend.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marieke, Heel mooi je gewaarwordingen geschetst, het is zo ook heel voorstelbaar. Ik had even een aarzeling bij de blauwe handen die langs de deur 'schudden'. Wellicht 'schuiven', 'schuren' of 'tasten'? Misschien was de spanning of verwondering voor mij als lezer iets groter geweest als je niet meteen de griep in de titel had weggegeven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marieke, net als Ton vind ik het jammer dat de titel al verraad waar het verhaal — goed verhaal! — naar toe gaat. Peter en Ton hebben de kleine taalzeurtjes al voor mijn voeten weggemaaid, behalve in de tweede regel: door dreunt = doordreunt.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de titel inderdaad maar aangepast en de opmerking van Peter verwerkt. De schuddende handen heb ik nog even laten staan... Twijfel ik over, als ik het koud heb schudde mijn handen behoorlijk. Dank jullie voor de reacties.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, ik vroeg me ook af waar het naar toe zou gaan en de koorts is een verrassing die past. Schudden van de handen vond ik ook vreemd vooral langs een deur, dat zag ik niet voor me. Trillend, bevend misschien?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat schudden kan ik inderdaad ook niet voor me zien in verband met de deur. Dat kan beter. Of je plaatst het schudden los van de deur of je verandert het werkwoord. De situatie is spannend, ik wil weten hoe het afloopt. Is ze opgesloten in een freezer? Hoe komt dat? Een beetje teleurstellend dat het een droom is en dat ik geen antwoord krijg op mijn vragen. Je zou het als thriller kunnen uitwerken.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marieke, Mooie tekst! Bleef voor mij lang genoeg spannend om door te willen lezen. Ik sluit me ten dele aan bij de schrijfcoach, al maakt het ontbreken van de informatie het stuk voor mij krachtig, zeker omdat we het over een koortsdroom hebben. Ik stoor me alleen aan één zin: Doods oogt het. Je hebt het over je vingers, die zijn eerste "ze" en daarna "het".

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat dank je, heb je bevend gepikt :) Rik dank je. Vond het ook niet zo een mooie zin, heb het wat aangepast. Bedankt schrijfcoach Odile, ik hoor het vaker, ik denk dat ik gewoon van verhalen hou waarbij er veel vragen open blijven..

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst dacht ik dat ze in een koelcel van de slagerij was opgesloten (al dan niet expres). De koorts was een onschuldiger oorzaak, gelukkig voor haar. Spannend geschreven en ja, het verhaal vraagt om meer uitwerking. De droom kan een hint naar iets uit haar verleden zijn, bijvoorbeeld!