Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#195 Gevoelloos

Het is heerlijk herfstweer. Aan het kleurverschil op mijn bovenarm is nog te zien dat ik de hele zomer in mijn ‘Duikschool Holland’ T-shirt heb gelopen. Een uurtje later schuiven er wolken voor de zon. De gevoelstemperatuur daalt. Een tweeflessen apparaat heeft nog voldoende druk. Een snelle berekening komt uit op vijf minuten op vijftien meter. Ik aarzel niet, laat mij achterover van de steiger vallen, blaas mijn duikmasker leeg en begin aan een rustige afdaling. De overgang van de relatief warme bovenlucht in het koude water is geen verrassing, die ben ik gewend. Ik ben benieuwd hoe mijn blote lichaam de afkoeling zal verdragen. Ik begin te rillen en mijn hartslag versnelt naar 100. Op 5 m pauzeer ik om de druk op mijn oren te compenseren. De gecombineerde diepte- en temperatuurmeter geeft 13 gr. C. aan. Op 10 m lees ik 12 graden en op 15 m vind ik het welletjes. Mijn armen en benen zijn compleet gevoelloos. Ik denk dat mijn benen bewegen, maar ik voel ze niet. Ik trek drie keer aan de veiligheidslijn, maar voel het niet. Door mijn training blijf ik ijzig kalm, mijn hartslag en ademhaling vertragen. Ik weet dat mijn maat mij na tien minuten naar boven trekt, maar ik voel het niet. Heel even krijg ik het beeld van een verdronken duiker, dan zie ik het licht in sterkte toenemen en realiseer mij dat alles goed komt. Mijn hoofd breekt door de onrustige spiegelingen van de golven en de koudekwelling komt ten einde. Een man springt in het water om mijn uitrusting los te maken, twee anderen trekken mij op de kant. Ik word in een isolatiedeken gewikkeld. Mijn lichaamstemperatuur bedraagt 35,8 gr. C. Hartslag en ademhaling nemen weer toe. Ik ben versuft, kan even geen vragen beantwoorden. Een ervaring rijker.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'ijzig'. Hoe leuk ook binnen de context, het past niet. Het woord staat de spreker niet goed. Daar is die veel te cool voor. Je hebt de opdracht gigantisch letterlijk genomen. En toch is het goed. Jouw vaardigheid ligt in feitelijke beschrijving die toch qualia weet uit te drukken. Goed gebruik van getallen. Met uitzondering van die hartslag. Je bent je duikershorloge vergeten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitermate geschikt verhaalgegeven voor wisselende temperaturen op velerlei wijze. Wat ik niet meteen begreep is hoe het kwam dat hij onderkoeld raakte - was het een verkeerde beslissing om op dat moment te duiken? Isoleert zo'n pak onvoldoende?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, spannend verhaal, je nam me mee de diepte in. Heel levensecht beschreven, ik had het plaatsvervangend benauwd. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile: ik heb blijkbaar vergeten op Bewaren te klikken, ik had erop gewezen dat in de tekst staat dat ik bloot ben citaat: Ik ben benieuwd hoe mijn blote lichaam de afkoeling zal verdragen. Maar je hebt gelijk dat dit geen goed advies is om zo te gaan duiken, ik was met medisch studenten en wilde wat proberen Ton: ik ben plaatsvervangend opgelucht , bedankt voor het lezen

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakkes Peter, hoe durf je. Boeiend geschreven dat wel en het geeft een blik(je) op de duikerswereld waar ik niets van af weet. :o Interessant om te lezen en te weten dat mensen zo'n zaken durven doen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke: blijf lekker veilig bovenwater Ter geruststelling: ik had een gedegen duikopleiding en als medisch student de benodigde kennis, niettemin wilde ik de theorie aan de praktijk toetsen bedankt dat je het boeiend vond

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feitelijk gebeurt er heel weinig en toch sleur je de lezer mee die diepte in. Mooi dat contrast tussen de enigszins droge vertelstijl en datgene wat er wordt verteld. Heerlijk!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, je bent op dreef! Juist door de rust in je vertelstijl te behouden, weet je de beklemming op te bouwen. Ik krijg het er benauwd van. "Op 5 m pauzeer ik om de druk op mijn oren te compenseren. De gecombineerde diepte- en temperatuurmeter geeft 13 gr. C. aan. Op 10 m lees ik 12 graden en op 15 m vind ik het welletjes. Mijn armen en benen zijn compleet gevoelloos. Ik denk dat mijn benen bewegen, maar ik voel ze niet. Ik trek drie keer aan de veiligheidslijn, maar voel het niet. Door mijn training blijf ik ijzig kalm, mijn hartslag en ademhaling vertragen. Ik weet dat mijn maat mij na tien minuten naar boven trekt, maar ik voel het niet. " In bovenstaand gedeelte lees ik drie keer 'ik voel het niet'. Is dit bewust geschreven? Na een tweede keer lezen viel het me op.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edwin: het doel was te ervaren wat het effect van afkoeling zou zijn, ik wist dat het gevoelloosheid zou meebrengen, daar was ik dus bewust mee bezig. Daarom drie keer die vaststelling en ook als titel. Fijn om te horen van iedereen dat de beklemming overkomt. Voor alle duidelijkheid: voor mij was het geen beklemming maar een wetenschappelijk experiment dat precies zo verliep als voorondersteld. Voor de lezer was het wel mijn bedoeling dat het meeleven spanning op zou roepen. Is het nog te volgen :) Toen bungeejumpen nieuws was las ik van iemand die dat had geprobeerd net zo'n onderkoeld verhaal. Je stelt je voor hoe het zal gaan en als dat bewaarheid wordt klopt het en ontbreekt opwinding, tevredenheid overheerst. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bedoel je met maatje buddy? Kreeg hij de caissonziekte? Zonder ervaring nooit gaan duiken. Hij heeft dan wel in de duikschool gelopen maar kennelijk niet gedoken, want dan had hij beter moeten weten. Toch een mooi verhaal met de koelte.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja: je hebt een paar klokjes horen luiden... duiken doe je samen met een buddy, je bent onderwater elkaars buddy in dit geval had ik een maat, een medewerker, aan de kant staan de anderen hadden al gedoken en wilden niet met mij mee, ik wilde het restant lucht in de duikfles benutten voor dit kortdurende experiment de caissonziekte treedt op bij te snelle terugkeer van een langdurige diepe duik, lees er maar eens over op internet ik had jarenlange ervaring als sportduiker en was instructeur bij een vereniging, gaf een tijdschrift uit deze ervaring met afkoeling wilde ik doen om te kunnen waarschuwen hoe die verloopt ik dacht er meteen aan terug toen ik de opdracht las fijn dat je het toch een mooi verhaal vindt

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, dank voor je uitleg. Nu begrijp ik de rust in je tekst nog beter. Zo ijzig kalm blijven; je moet het maar kunnen. Heb ooit een hele mooie film over free diving gezien; Le grand bleu. Misschien heb je hem als duiker al wel gezien. Anders een aanrader!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb 'm gezien, Edwin, bedankt In de pioniertijd van het duiken moesten we alles zelf uitvinden, onder meer een onderwatercamerahuis, als je ziet waar ze nu mee werken komt bij mij als futuristisch over, een heel aparte blauwe wereld, de groene is bovenwater

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, nee geen reactie op de opdracht. Ik ben nog steeds ziek, maar per mail kan ik je niet bereiken. Server error. Sorry redactie voor deze out of topic reactie. Voor alle schrijfcollega's: ik ben nog wel een poosje uit de roulatie. Veel succes. Gr Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben net ‘Wie scheep gaat’ aan het lezen en dat gaat ook over duiken dus ik zat er al helemaal in. Ze beschrijven daar een euforische ervaring die je kunt krijgen waardoor je alles vergeet en het gevaarlijk wordt voor de duiker. Spannend experiment wat je hebt gedaan maar verstandig gecontroleerd. Bijzondere ervaring die je levendig en invoelbaar hebt beschreven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat: leuk dat je dat leest die euforie ken ik, theoretisch, sportduikers krijgen daar nauwelijks mee te maken zij gebruiken alleen perslucht, geen speciale gasmengsels voor langdurig en diep duiken 2 uur onderwater en daarvan bijv. een halfuur op 40 meter is al heel wat, dan is terugkeer in stappen volgens een standaardschema noodzakelijk ik ken een paar duikers van de marine en die maken heel wat meer mee

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Peter! Moet zeggen dat ik persoonlijk weinig ervaring heb met de duikerswereld, maar je weet me te boeien door je beeldende manier van schrijven. Graag gelezen

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, ik heb over bloot heen gelezen. Sorry! Het zal wel door de temperatuur komen. Dat ik lees dat het een medisch experiment betreft maakt het geheel duidelijker. Ergens las ik kortgeleden, zou het in Schrijven Magazine zijn, dat je bepaalde informatie die belangrijk is voor het schrijven van een verhaal toch moet geven. Maar ook dat vindt de een wel en de ander niet. :)