Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 195 Te heet om te schrijven...?

De koperen ploert stond hoog tegen een strak blauwe hemel en zond haar verzengend hete stralen naar de Aarde. 'De mussen vallen dood van het dak,'klaagde ik tegen mijn vrouw. Sinds negen uur zat ik in de huiskamer gebogen achter mijn laptop maar twee uur later had ik nog geen letter op papier gezet. 'Het is gewoon te heet,'zei ik.'De letters dansen op het scherm.' Mijn haren plakten aan mijn voorhoofd en ik had al twee keer een schoon shirt aan gedaan, Zweet druppelde vanaf mijn neus op de toetsen. Het was maar goed dat ik geen kookboek schreef, want dan had ik geen zout meer hoeven toe te voegen. Ik keek naar de thermometer en zag dat die achtentwintig graden aanwees. Opeens nam ik een besluit. 'Ik ga in de kelder zitten, dat scheelt zo tien graden.' Mijn vrouw keek op van haar tijdschrift.'We hebben geen tafel in de kelder. Waarom ga je eens een dag niet schrijven?' Boos keek ik haar aan. 'Schat, een schrijver die schrijft. Ongeacht de omstandigheden.' Met mijn laptop onder mijn arm liep ik naar de gang, liep het trappetje af en opende de kelderdeur. De koelte sloeg me tegemoet.'Heerlijk. Hier red ik het wel.' Peinzend keek ik om me heen. Waar moest ik mijn schrijftuig neerzetten. Als ik nu eens een plank leegmaakte, een stoel van boven haalde en dan aan het werk ging. Anderhalf uur later was de plank leeg , stond de stoel klaar en de laptop op zijn plek. Door al dat gesjouw plakte mijn shirt aan mijn rug en waren mijn handen klam van het zweet, 'Lieverd,'riep mijn vrouw vanuit de gang.'Had je het weerbericht gekeken voor je aan het werk ging.' Er viel een onheilspellende stilte.'Hoezo?' 'Knmi heeft code geel uitgegeven, in Limburg is de temperatuur al elf graden gezakt.' 'We zitten hier in het midden van het land.' Als om mijn woorden te onderstrepen klonk er een donderslag en een bliksemflits scheurde de hemel aan stukken. Niet lang daarna viel de regen met bakken uit de lucht. De thermometer in de kamer gaf achttien graden aan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het doet me denken aan de kelder in mijn ouderlijk huis. Als kind vond ik het er erg spannend en verzon ik allerlei verhalen. Ik heb deze daar nooit opgeschreven. Wie weet wat ik dan geworden zou zijn?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: het zout drupt in de pap, met plezier gelezen deze situatie heeft de potentie van een geheim ontdekken op die plank in de kelder, een brief van de biologische vader van de grootvader, een geheime liefde in een ver land, een kist met oud geld, een gemummificeerde kat waarvan in de woonkamer een schilderij hangt...

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin is gruwwekkend slecht. Gelukkig knapt het later op. Zweet op het toetsenbord/kookboek: leuk. De kelder leegploeteren ook. De vergeefsheid van het zoeken naar ideale schrijfomstandigheden, alhoewel een beetje 'schrijven voor het schrijven', leuk verwerkt. Er zit nog meer in. PeterFD heeft gelijk.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De koperen ploert is me ook iets te veel. De hele situatie echter is absurd komisch, wat je hp ook probeert. Heel leuk de ergernissen van een schrijver neergezet! 'Het was maar goed dat ik geen kookboek schreef, want dan had ik geen zout meer hoeven toe te voegen.' vind ik top! (zonder hoeven volstaat de zin ook, denk ik) En inderdaad, Peter heeft een punt om er een geweldige vervolg aan te breien! Over de allerlaatste zin twijfel ik. De laatste dagen enkele forse regenbuien meegemaakt 's avonds. Ondanks deze, hing de hitte nog steeds in huis. Tien graden in enkele ogenblikken kan m.i. niet. Enne, eerst de bliksem, daarna de donder. ;)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat me bevalt aan het verhaal is dat je het mooi beperkt hebt tot het huis van de schrijver en één duidelijke drijfveer van het personage waarbij de temperatuur de tegenspeler is. Ach, de koperen ploert is zo'n heerlijk cliché dat misschien iets zegt over de schrijver? Ik zou hem erin laten als typering. Juist goed gekozen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je neemt me de woorden uit de mond, coach. Ik wilde gelijk met de eerste regel een stukje duidelijkheid meegeven, en dat is gelukt. En Marlie, het kan wel dat de temperatuur een flinke duik maakt, als de omstandigheden daarvoor optimaal zijn. en Tilma, eat your heart out.. Bedankt voor al jullie reacties.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het passeren van een regenfront kan de temperatuur een flinke duik maken, mee eens, maar in huis kan het, ramen en deuren dicht, goed geisoleerd, nog lang warm , dus...

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo herkenbaar. Die hitte in huis. (In het begin wil het nog wel, maar na een week stomen...) De koperen ploert , niet kunnen werken vanwege de hitte, twee keer een schoon shirt aangetrokken, het gevoel alsof je wel tegen de muren kunt opvliegen. Er zijn een paar prachtige zinnen bij. Vlot geschreven en vermakelijk. Bijna autobiografisch? De één na laatste zin "Als om mijn woorden te onderstrepen klonk er een donderslag en een bliksemflits scheurde de hemel aan stukken" is heel mooi beschreven, maar zoals @Marlie al schrijft : eerst de bliksem dan de donder. (Dus even omdraaien)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peter en John, Ons huis is idd goed geïsoleerd en is een rijtjeshuis. Gezellige warmte! @John, Cfr #10, :D maar geen redond, wel rednod :lol:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John Doe, leuke insteek, de schrijver en de hitte. Zo'n kelder lijkt me ideaal, heeft inderdaad potentie om nog van alles te laten volgen. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De enige reden dat ik na de eerste zin verder las, was omdat ik dacht dat je misschien probeerde zo veel mogelijk clichés in één verhaaltje te krijgen. Maar, zoals al gezegd, daarna wordt het beter. Anderhalf uur om genoeg ruimte voor een laptop op een plank te creëren lijkt me aan de ruime kant... Verder met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit midden in het komische geploeter en voel de machteloosheid. Ik ben het eens met mijn opmerkzame voorgangers dat er wat stijldingetjes te verbeteren zijn, maar je verhaal is :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote : Aantrekkelijke schrijfplekken moeten worden vermeden. Een kamer zonder uitzicht is vereist, zodat verbeelding en herinnering elkaar in het duister ontmoeten. Anne Dillard. Daar moest ik aan denken en wilde ik met jullie delen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat: Kafka idem (honderd jaar geleden) ramen verduisterd exact om 10 uur kamer binnen altijd dezelfde grammofoonplaat heel belangrijk voor Kafka waren de liefdesbrieven aan zijn verloofde Felice hij schreef haar elke dag een brief en gaf die mee met de trein van Praag naar Berlijn in de brieven aan Felice en aan zijn vader uitte hij zijn twijfels