Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 194 - Fotogedicht

Wekelijkse schrijfopdracht # 194 – Fotogedicht Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag zonder oorlog, geen haat en nijd – wel ruzie op zijn tijd wij zijn nu eenmaal mensen … Oorlog en elkaar vernietigen om het eigen geloof? No-way! Een geloof bevat: liefde – vriendschap - hoop en vree Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, een mooie droom, een die we allemaal denk ik wel onderschrijven. Ik vind het leuk dat je de ruzie op zijn tijd invoegt, daar wordt het gedicht menselijker van, komt dichterbij. Mocht je nog willen schaven, misschien kun je de lezer meer aanspreken door van de grote woorden als oorlog, haat, vriendschap etc voorbeelden te geven in plaats van ze te noemen. Dan wordt het concreter voor de lezer en daardoor kan de lezer beter meeleven/ het gedicht onthouden. Grote woorden zijn vaak abstract. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik droom met je mee. Mooi dat je je eerste zin aan het einde weer herhaalt.
Hier helemaal mee eens. Dat is top.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Poëzie coach Greetje, ... dank voor je reactie. Ergens begrijp ik wel wat je bedoelt, maar het is nog zo ongrijpbaar! Ik denk er over na ... . Soms kan een regel in een gedicht een hele wereld voor je oproepen, dat moet dan hierbij ook kunnen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb altijd bewondering voor mensen die kunnen dichten. Ik vind het een duidelijk gedicht. Iedereen begrijpt wel wat er met oorlog, haat en vriendschap wordt bedoeld. Dat hoef je wat mij betreft niet uit te leggen. Knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Levina - @ Chantal en @ John Doe ... dank voor jullie reacties en meedenken. Zo iets doet goed. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, ... dank voor je reactie. :nod: Ik ben wel gaan denken, kon echter geen mooie zin naar voren toveren. Mijn herschrijf komt hieronder.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo poëzie coach Greetje, ... dit is de tweede versie van # 194 Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag van mensen die elkaar kunnen verstaan - van mensen die elkaar niet vernietigen om geloof of ras van mensen die wèl liefde, hoog in het vaandel hebben staan Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag (Na het zien van het huwelijk van Prins Harry met Meghan Markle vanmiddag op tv ontstond deze verandering).

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zal een mooie dag zijn inderdaad. De woorden 'No-Way' haalden me wel uit het gedicht. Ze staan er echt om het te laten rijmen lijkt het wel. Misschien is er nog een andere optie?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vind je droom prachtig, alleen de zinsnede 'een dag met een altijd wapperende vlag' helaas niet. Kan aan mij liggen, hoor. Maar áltijd wapperen, past voor mij niet op één dag en het lidwoord voor vlag hikt ook een beetje. Daarbij roept het voor mij niet direct positieve beelden op. Leuk ook je tweede versie te zien, het verschil te proeven. (Waarom niet 'die de liefde wel hoog enz... ?)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, je tweede versie vind ik beter, is een beter gedicht, de lidwoorden storen mij geheel niet, maar ik vind het jammer dat 'de ruzie op zijn tijd' er nu uit is. Kun je het er ergens weer in smokkelen?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Stella, ... dit op een hitlijst? Haha, weer een droom :lol: wie weet waar dat dan toe zal leiden. @ Nancy, ... rappen? Haha, sluit mooi aan bij Stella. @ Peter, ... ja, de bisschop vertelde precies wat ik voelde. @ Annette, ... het eerste gedicht was feller. No-way zeg ik altijd tegen me zelf als ik iets beslist niet wil. Het ontstond echt spontaan, zo ook hoop en vree. @ Schrijvenmaar, ... met die altijd wapperende vlag bedoel ik dat het iedere dag vrede zal zijn. Jouw reactie op de liefde zal ik veranderen. Er zat nog een beetje nijd van mij in. Bij nader inzien laat ik die zin toch staan, dat benadrukt de liefde dan een beetje extra. @ N.D.D., ... grappig dat jij dat zegt van die regel, dat dacht ik namelijk ook - maar het is niet anders. Wellicht bij een volgende opdracht. Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Doet goed.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny je bent zo lief en dapper, kan je de tweede versie nog bedenken met een kleine ruzie op zijn tijd? Niet dat ik van ruzie houd, wie wel? Maar het is, inderdaad, wel menselijk, het ontladen. Kon het maar nooit meer over geloof of rassen gaan, wat zou dat fijn zijn. Mooi, die herhaling, die wapperende vlag. Bij ons wappert de Zwitserse vlag vrolijk op de oprit, iedere dag. Hij slijt er wel van. En daar komen dan ook weer mensen over mopperen. Om te ontladen waarschijnlijk. ;) :{}

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Elyse, ... ja, die zin wriemelt ook maar door m'n gedachten. Ik denk dat het wel komt. Ruzie en verstand zullen uiteindelijk hand in hand moeten gaan om oorlog te voorkomen. Elyse, je laat me :o , :{} terug! Dankjewel voor je reageren. :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo poëzie coach Greetje, ... dit is de tweede versie van # 194 Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag van mensen die elkaar kunnen verstaan - van mensen die elkaar niet vernietigen om geloof of ras van mensen die wèl liefde, hoog in het vaandel hebben staan Ik droom van een dag met een altijd wapperende vlag (Na het zien van het huwelijk van Prins Harry met Meghan Markle vanmiddag op tv ontstond deze verandering).
Deze wapperende vlag hangt helemaal top. Zelfs aan de top. Bravo, Riny.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleraardigste invalshoek bij de foto. Moge jouw droom bewaarheid worden. De openingszin herhalen als slotzin vind ik hier mooi gekozen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Edith, ... dank voor je reactie. Ik ben er blij mee, en beterschap gewenst met de narigheid in je gezicht.