Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#194 Adres bekend

Uit het boek dat ik kies in de bibliotheek valt een briefje met de volgende vraag: ‘Zie ik je weer op Bevrijdingsdag, zie ik je gauw?’ Zelfs het adres staat vermeld; ik ken die straat. De laatste getuige, zoals de titel luidt, ik ga erheen, ik weet nu eenmaal graag Heeft de oorlog de briefschrijver geschaad? Hoewel niets in die zin daarop duidt. Als ik Plein 1940-1945 oversteek, vangt mijn oog het rood-wit en blauw.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Levina, Geen probleem, die elf regels ;-) Ik vind het begin heel goed: je begint bij een bibliotheekboek waar een briefje uitvalt. Door de foto vroeg ik me meteen af of het een briefje was dat al sinds de oorlog in het boek had gezeten... Dat zetten mijn gedachten wel in werking! En spannend begin. Gezien het vervolg zat ik niet op de juiste weg. Maar wat je precies bedoelde is me ook niet helemaal duidelijk, wellicht lees ik niet goed. Ik zou daarom nog wat werken aan het einde, dat uitwerken en de link naar wat het briefje bedoelde wat duidelijker maken. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Levina, Geen probleem, die elf regels ;-) Ik vind het begin heel goed: je begint bij een bibliotheekboek waar een briefje uitvalt. Door de foto vroeg ik me meteen af of het een briefje was dat al sinds de oorlog in het boek had gezeten... Dat zetten mijn gedachten wel in werking! En spannend begin. Gezien het vervolg zat ik niet op de juiste weg. Maar wat je precies bedoelde is me ook niet helemaal duidelijk, wellicht lees ik niet goed. Ik zou daarom nog wat werken aan het einde, dat uitwerken en de link naar wat het briefje bedoelde wat duidelijker maken. Schrijf ze, Greetje Kruidhof
Dank je voor je (altijd) snelle feedback, Greetje. Ik ga hierover nadenken.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het begin ook sterk. Aan het eind blijf ik een beetje onbevredigd achter. Wie was de briefschrijver? Voor wie was het briefje? Waarom zat het in dat boek (welk boek)? Waarom willen ze elkaar ontmoeten op bevrijdingsdag? Ik zie hier en daar rijm (gauw, blauw, bibliotheek, week), maar niet overal. Is dat een bewuste keuze? Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het begin ook sterk. Aan het eind blijf ik een beetje onbevredigd achter. Wie was de briefschrijver? Voor wie was het briefje? Waarom zat het in dat boek (welk boek)? Waarom willen ze elkaar ontmoeten op bevrijdingsdag? Ik zie hier en daar rijm (gauw, blauw, bibliotheek, week), maar niet overal. Is dat een bewuste keuze? Graag gelezen.
Dank voor je heldere feedback Ostinato. Zoals al aangegeven op de feedback van schrijfcoach Greetje, ik ga dit verder uitwerken. Ik werd wat overvallen door mijn hersenspinsels en toen heb ik het afgeraffeld.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: eigenlijk vertel je heel weinig, prima om mijn eigen gedachten bij te hebben, maar niet om voorin mijn agenda te bewaren

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O dit wordt nog prachtiger als je met de feedback aan de slag bent geweest. Wat een spannend en mooi gegeven, origineel ook in dit thema. Ik ben wat de regels betreft ook stout geweest zie ik hier. De 10 regelmax is mij ontgaan :(

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: eigenlijk vertel je heel weinig, prima om mijn eigen gedachten bij te hebben, maar niet om voorin mijn agenda te bewaren
Begrijpelijk beste Peter, misschien laat ik het ook wel hierbij. Mijn gedachte(n) hoeven niet van iedereen te zijn, toch?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O dit wordt nog prachtiger als je met de feedback aan de slag bent geweest. Wat een spannend en mooi gegeven, origineel ook in dit thema. Ik ben wat de regels betreft ook stout geweest zie ik hier. De 10 regelmax is mij ontgaan :(
Dank je lieve Nancy, soms is - en vaak in schrijven - het laten het meest toonbare.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: 'het laten het meest toonbare' - prachtig! denk niet dat ik je opzet niet goed vond, ik heb er zelf invulling aan gegeven je zou er een kort verhaal kunnen maken, maar dat kun je ook laten :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: 'het laten het meest toonbare' - prachtig! denk niet dat ik je opzet niet goed vond, ik heb er zelf invulling aan gegeven je zou er een kort verhaal kunnen maken, maar dat kun je ook laten :)
Dank je Peter, hiermee geef je mij de juiste aanzet om mijn invulling hierbij te laten voor wat er in mijn gedachte(n) is.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Persoonlijk vind ik het een verbetering. Het blijft nog steeds mysterieus maar met genoeg hadvatten om als lezer mee te ‘dromen’. Twijfeltje ‘ op onderzoek waag’ klinkt voor mij gek, niet dat, dat iets zegt :D

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik het een verbetering. Het blijft nog steeds mysterieus maar met genoeg hadvatten om als lezer mee te ‘dromen’. Twijfeltje ‘ op onderzoek waag’ klinkt voor mij gek, niet dat, dat iets zegt :D
Hartelijk dank om het nogmaals te lezen en voor je reactie, Nancy. Met waag wilde ik rijmen op vraag. Maar ook omdat ik normaal nooit op onderzoek zou gaan door een dergelijk briefje. Een beetje inbreuk op persoonlijke levenssfeer. Hoewel het internet daar wel een ander licht op heeft geworpen. En dat dus met het boek De laatste getuigen in gedachten. Het boek van Frank Krake.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina levja, Prima gedicht (versie die ik las) het briefje is niet bedoeld voor de boeklener, juist dat intrigeert. terzijde: De Slegte (2e hands boeken) heeft een rubriek met een verzameling bijzondere briefjes/kaartjes en dergelijke die gevonden zijn in boeken. Laatst kocht ik een boek met een salarisstrookje uit 1961 als bladwijzer erin. Dat is ook geschiedenis ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina levja, Prima gedicht (versie die ik las) het briefje is niet bedoeld voor de boeklener, juist dat intrigeert. terzijde: De Slegte (2e hands boeken) heeft een rubriek met een verzameling bijzondere briefjes/kaartjes en dergelijke die gevonden zijn in boeken. Laatst kocht ik een boek met een salarisstrookje uit 1961 als bladwijzer erin. Dat is ook geschiedenis ;)
Dat klopt Jan P. M. Juist dat laat mijn fantasie alle kanten opgaan. Je zou er zo tien verhalen over kunnen schrijven. Dan zijn tien regels te miniem. Heel bekend met De Slegte. Onbekend met de rubriek genoemde verzameling. Geweldig. Dat zou zo een fotoboek kunnen zijn. Dank voor je leuke reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... je spoort me op deze manier aan, om weer eens naar de bibliotheek te gaan. 'dat ik mij op onderzoek waag' geeft al iets spannends aan. Waar zo'n foto al niet toe kan leiden. Het gedicht geeft aanleiding tot verder denken ...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Levina, ben ik weer :D de rijm had ik gesnopen. Ik zat te twijfelen vanwege ‘op’. ( op onderzoek uit gaan, aan een onderzoek wagen) Maar dat is geneuzel van mijn kant want het is juist mooi zo en leuk gevonden in dit gedicht. Nu blijf ik met de vraag zitten @JanPmeijers hoeveel er in ‘61 werd verdiend, en welk beroep het betrof ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, ... je spoort me op deze manier aan, om weer eens naar de bibliotheek te gaan. 'dat ik mij op onderzoek waag' geeft al iets spannends aan. Waar zo'n foto al niet toe kan leiden. Het gedicht geeft aanleiding tot verder denken ...
Jij begrijpt mijn dichterlijke kronkel Riny. Het is geen goed Nederlands, maar zo voelde het. Ik snuffel graag in bibliotheken en ook in wonderlijke boekwinkels. Soms alleen om te kijken wat er zo is. En ja, ik vind de bibliotheek goud waard voor boeken die ik niet kan of wil aanschaffen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, ben ik weer :D de rijm had ik gesnopen. Ik zat te twijfelen vanwege ‘op’. ( op onderzoek uit gaan, aan een onderzoek wagen) Maar dat is geneuzel van mijn kant want het is juist mooi zo en leuk gevonden in dit gedicht. Nu blijf ik met de vraag zitten @JanPmeijers hoeveel er in ‘61 werd verdiend, en welk beroep het betrof ;)
Altijd welkom, Nancy. Ik snap je vertwijfeling, hoor. Ik ben nu eenmaal niet een persoon die altijd volgens de regels leeft en dus ook niet schrijft. Dat @JanPmeijers je maar aan het loonstrookje helpt, ha ha.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, wat een boeiend uitgangspunt heb je voor je gedicht gekozen! Het prikkelt de fantasie en laat me mijmerend achter..
Dank je wel voor je fijne reactie. Juist dit jaar realiseerde ik me heel bewust, dat weinig mensen meer kunnen vertellen over die tijd. En juist liefde leeft ook dan door. Dat wilde ik dus weergeven.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees geen andere reacties vandaag, maar 'doet mij besluiten dat ik mij op onderzoek waag' is tenenkrommend. Ik zeg het maar gewoon. Briefje uit een boek is eigenlijk afgezaagd, maar in je strak gerijmd stukje breng je het tot een nieuw leven. Je hebt sowieso een autobiografische knack maar dit stukje krakelt van de levendigheid. Topwerk.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees geen andere reacties vandaag, maar 'doet mij besluiten dat ik mij op onderzoek waag' is tenenkrommend. Ik zeg het maar gewoon. Briefje uit een boek is eigenlijk afgezaagd, maar in je strak gerijmd stukje breng je het tot een nieuw leven. Je hebt sowieso een autobiografische knack maar dit stukje krakelt van de levendigheid. Topwerk.
Juist je recht voor je raap zijn, waardeer ik van je, Tilma. Ik hoop op een wervende tekst voor die zin. Als jij iets weet, dan hoor ik dat graag. Ik ga met Pinksteren verzinnen, het feest heeft nu eenmaal te maken met de geest. En eens, een briefje is afgezaagd, maar ik ben en blijf dol op briefjes. Ik geniet van je reactie. Dank je wel.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En @Tilma, ik heb de tenenkrommende zin aangepast. Je pakte me op het juiste moment bij de oren. (Deze zin dus: 'Doet mij besluiten dat ik mij op onderzoek waag.) Volgens mij past het nu beter in het geheel en vooral het past beter bij mij. Ook @Nancy hikte hier tegen aan en terecht. Fijn, jullie kritisch lezen en melden.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je herschrijvingen hebben kennelijk vrucht afgeworpen. Ik lees vandaag een mooi gedicht vol actie en ruimte voor interpretatie, waarbij je mij als lezer naast woorden ook veel beelden meegeeft.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je herschrijvingen hebben kennelijk vrucht afgeworpen. Ik lees vandaag een mooi gedicht vol actie en ruimte voor interpretatie, waarbij je mij als lezer naast woorden ook veel beelden meegeeft.
Ha Hadeke, Ja, het heeft wat hoofdbrekens gekost, maar ik geniet daarvan. Het houdt mij scherp en vooral alert. Blij met je fijne reactie.