Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 194 Frederik

De trotse driekleur hangt daar in fel contrast met de grauwgrijze achtergrond. Hij hing half stok als herinnering aan de eenzame, bittere strijd die Frederik had gevoerd. Iedere 4 mei hing Josephina de vlag uit als eerbetoon aan haar broer, die een oorlog voerde waar hij van walgde en vervloekte tot in het diepst van zijn hart. Die dag slikte Frederik zijn angst weg en keek even naar zijn kameraad die hem geruststellend toeknikte. Het landingsvaartuig schoof het modderige strand op, de deuren openden zich en de manschappen stonden klaar voor de aanval. De sergeant draaide zich om en keek de voorste mannen aan.'Voor volk en vaderland.' Frederik, met droge mond en klamme handen, rende met het geweer in de hand licht gebogen op de vijand af, schreeuwend om zijn angst te verbergen. Hij werd geraakt door verschillende kogels en wist dat hij ging sterven. Zijn laatste gedachten waren bij zijn zus Josephina. Als het donker wordt haalt ze de vlag binnen en drukt de stof tegen zich aan. De overige dagen van het jaar koestert ze de herinnering aan Frederik in haar hart, daar heeft ze de vlag gelukkig niet voor nodig.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: sorry, ik zie bij herlezing dat het tien regels zijn, de inhoud is belangrijker dan de vorm mooi gedaan, zo zullen heel veel mensen een held in hun hart dragen

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie ode aan Fred en Josephina. Ik zie niet zo veel verband met de foto, behalve de vlag. Paar opmerkingen: je verschiet van tegenwoordige tijd naar verleden tijd in de eerste twee regels. Verder vind ik het perspectief wat onvast. Het zou misschien beter werken om alles vanuit Josephina te vertellen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je invalshoek heel bijzonder gekozen. Ik kan me voorstellen dat het zo gebeurd is. Dat de vlag die verdrietige herinneringen oproept. Ik snap de tegenwoordige tijd in de eerste zin. toch geeft het mij iets verstoring bij het lezen. Graag geef ik een suggestie: Zie daar de trotse driekleur in fel contrast met de grauwgrijze achtergrond. En dan verder met iedere 4 mei. Volgens mij weten de meeste mensen wel dat dan de vlag halfstok hangt.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste John Doe, Ik vind het mooi dat je de algemene herdenking zo persoonlijk maakt door het verhaal van Josephina en Frederik. Dat haalt die oorlog ons leven in van alledag. Ook vind ik het goed dat je Frederik angst laat voelen, klamme handen geeft, dat maakt het voor ons herkenbaar en beter inleefbaar. Je zou bijvoorbeeld alles vanuit het perspectief van Josephina in de tegenwoordige tijd kunnen doen en de regels vanuit Frederik in de verleden tijd. Op die manier scheid je de perspectieven wat duidelijker. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt coach, De valkuilen voor een beginnend schrijver zijn talrijk. Maar alla..Rome is ook niet op een dag gebouwd. Bedankt voor je zinvolle en positieve reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi John, een gedicht lees ik er niet in wel een triest indringend verhaal waarin je de vlag van de foto laat terugkomen. De tips kreeg je hierboven al. Dat je inzoomt op een persoonlijke drama vind ik goed gevonden. Graag gelezen