Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 193 - Cliffhanger

Wekelijkse schrijfopdracht # 193 – Cliffhanger ‘Minke, doe iets kalmer aan!’ ‘Ja,mam doe ik toch!’ Tot haar opluchting, ziet Vera dé plek in het bos al opdoemen, nog even doorfietsen op dit pad en dan zullen ze er bijna zijn. Sinds Vera het verhaal over de Wortelkindertjes heeft voorgelezen en de plaatjes samen werden bekeken is Minke niet meer te houden. Met haar vader kwam ze al vroeg in het bos. Ze weet nu precies waar ze moet zijn om die kindertjes misschien te ontmoeten. Vera maakt zich wel eens zorgen om haar fantasie. Enfin, fantasie hoort nu eenmaal bij het leven. Zij weet dat als geen ander, maar toch … Minke stapt af: ‘Mam, hier moet het zijn, zie je die takken daaronder. Kijk maar, hier kunnen ze vast uitkomen. Ga jij nu maar voorlezen dan zal ik wel opletten, nou ja, jij mag ook wel kijken maar ik wil ze het eerst zien. Ga maar tegen deze boom zitten dan gaan we nu lezen en plaatjes kijken.’ Minke is druk aan de babbel, Vera maakt zich ongerust; zij vindt haar dochter veel te druk. Het wordt rustig in het bos, de vogels houden waarschijnlijk siësta. Ze begint met voorlezen: Diep in de grond, tussen de wortels van de bomen liggen de Wortelkindertjes te dromen. De hele winter slapen zij daar… - door de fietstocht en toch wel de spanning om Minke - dut zij in. “Mam, mama, je bent in slaap gevallen, lees nu: lekker warm dicht tegen elkaar, dat komt er nu. Nou als je dan niet wakker wordt kan ik mooi zoeken.' Minke loopt naar die spannende boom met die grote overhangende takken en de … oh, kijk daar - een hol, ze sluipt er voorzichtig naar toe, bukt zich en ziet … .

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Riny, hoe Minke op zoek wil naar de Wortelkindertjes uit het verhaal. Zal ze hen ook vinden? Ik zou, Levina suggereert ook al iets dergelijks, de aanhalingstekens die voorafgaan aan Mam, mama, ... laten eindigen na ... Nou, als je dan niet wakker wordt, kan ik mooi zoeken.' Minke loopt naar enz Dan heb je wel weer dat perspectief. Het verhaal gaat voor mij uit van Vera. Eenmaal ze slaapt, weet ze natuurlijk niet wat Minke van plan is. Heel schattig dat je een cliffhanger verwerkt in een kinderverhaal. Daar zijn er te weinig van, denk ik soms. Schrijf jij dus maar mooi verder! :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, wat een spanning bouw je op, Riny. De laatste alinea denkt Minke, denk ik.
Levina, ... dank voor je reactie: ik heb het aangepast. Ja, het was Minke die dacht.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Riny, hoe Minke op zoek wil naar de Wortelkindertjes uit het verhaal. Zal ze hen ook vinden? Ik zou, Levina suggereert ook al iets dergelijks, de aanhalingstekens die voorafgaan aan Mam, mama, ... laten eindigen na ... Nou, als je dan niet wakker wordt, kan ik mooi zoeken.' Minke loopt naar enz Dan heb je wel weer dat perspectief. Het verhaal gaat voor mij uit van Vera. Eenmaal ze slaapt, weet ze natuurlijk niet wat Minke van plan is. Heel schattig dat je een cliffhanger verwerkt in een kinderverhaal. Daar zijn er te weinig van, denk ik soms. Schrijf jij dus maar mooi verder! :nod: :thumbsup:
Hallo Marlie, ... dank voor je feedback. Met plezier heb ik het stukje aangepast. :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi aangepast Riny. Ook ik vind het fantastisch dat je een kinderverhaal met een cliffhanger hebt geschreven. Nu babbelt Minke nog even door voor ze op speurtocht gaat. Ik ben razend nieuwsgierig hoe dit afloopt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk kinderverhaal. Het doet me denken aan Nardia. :) Je schrijft dat Vera weet dat ze in slaap valt en waarom. Als je vanuit Vera schrijft dan weet ze pas dat ze in slaap is gevallen als ze weer wakker wordt en niet het moment zelf. Of schrijf je het vanuit de alwetende verteller? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Een aandoenlijk verhaaltje :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een leuk, lief verhaal, alleen ontbreekt voor mij de spanning een beetje. Waarschijnlijk komt dit door de geschetste situatie. Een moeder een dochter die op zoek gaan naar wortelkindertjes is een leuk idee, maar het brengt niet heel veel spanning met zich mee. Natuurlijk vindt het kind zelf het avontuur wél spannend, en het zou eventjes spannend kunnen worden wanneer de moeder in slaap valt en het kindje zelf op onderzoek uit gaat in het donkere bos... Er valt me iets op in je stukje: het gebruik van leestekens. Ik zal enkele voorbeelden uit je tekst geven.
Mam, hier moet het zijn, zie je die takken daaronder.
Is dit niet een vraagzin? 'zie je die takken daaronder?'
Ga jij nu maar voorlezen dan zal ik wel opletten
Er ontbreekt hier een komma: 'Ga jij nu maar voorlezen, dan zal ik wel opletten.'
jij mag ook wel kijken maar ik wil ze het eerst zien.
Voor een 'maar' komt altijd een komma: 'jij mag ook wel kijken, maar ik ze* eerst zien.' De betekenis is iedere keer duidelijk, en misschien doe je het hier expres omdat het door een kind wordt gezegd, maar toch geeft het slordige en onrustige uitstraling. Met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Mike, ... wat leuk dat je me daarop wijst. Het is inderdaad dat kind, dat maar doorbabbelt. Bij het teruglezen heb ik er zelf ook wel aan gedacht, maar koos toch voor die babbel. Vera, de moeder valt ook in slaap. Minke is ook onrustig, dat vertelde haar moeder al. Dank voor je feedback.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk kinderverhaal. Het doet me denken aan Nardia. :) Je schrijft dat Vera weet dat ze in slaap valt en waarom. Als je vanuit Vera schrijft dan weet ze pas dat ze in slaap is gevallen als ze weer wakker wordt en niet het moment zelf. Of schrijf je het vanuit de alwetende verteller? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Een aandoenlijk verhaaltje :thumbsup:
May, ... als ik even terugdenk, ben ik de alwetende verteller. Minke ontdekt dat haar moeder in slaap is gevallen en dat zij nu zelf op onderzoek kan uitgaan. Ik heb even opgezocht wie Nardia is. Wat loop ik toch achter en wat heb ik nog veel in te halen. Dank voor je reactie, May.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, wat verschrikkelijk, ik denk zomaar dat de moeder dood is... of dat haar dochter haar terugvindt bij de wortelkindertjes kortom, je laat het mooi open

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ... blij dat ik je fantasie los heb kunnen laten gaan. Zelf zou ik dat een beetje te luguber hebben gevonden. :D Dank voor je reactie.