Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 190 - Ware Aard - vervolg

Een zonnestraal verwarmde zijn gezicht en wekte hem uit een prettige slaap. Loom rekte hij zich uit. Gisteravond had hij aan zijn matties verteld op mannen te vallen en hij was trots op zichzelf. De straatgeluiden kwamen, gedempt door de halfdichte gordijnen, de kamer in. Ergens kraaide een haan drie keer. Hij gaapte nog eens uitgebreid, stond op, hees zich in zijn gewaad en vertrok richting zijn homie. In rustig tempo liep hij door de drukke straten, waar een vrouw zich plotseling aan hem vastklampte. “Wat kan ik voor u doen, mevrouw?” “Mijn man is vreemdgegaan, en ik” - ze barstte nu in snikken uit - “weeeet -nie-hiet –wa-hat ik nu-hu moet met mij le-he-ven…”. Ze snoot haar neus in de mouw van zijn gewaad. “U bent nu boos, dat is begrijpelijk.” Ze knikte hevig. “ Laat de emoties maar stromen, dat is goed. U zult later gaan inzien welk pad voor u het juiste is. Als u hem zijn misstap vergeeft, zal dat u innerlijke rust geven en sterker maken”, adviseerde Jezus. Ze bedankte hem voor zijn wijsheid en hij vervolgde zijn eigen weg. Zachtjes -Judas sliep altijd uit – ontsloot Jezus de deur en liep naar de slaapkamer. “Goeiemo … what the FUCK?”. Meteen voelde het alsof er een molensteen op zijn middenrif drukte. Hij werd misselijk en slikte hevig om de brok in zijn keel weg te krijgen. Tegelijkertijd borrelde een helse woede omhoog vanuit zijn binnenste. Twee paar ogen keken geschrokken op. Daar, tussen zijn favoriete zwartsatijnen lakens, lag Judas. Met Jakob-Minor. “Judas“, Jezus sprak het woord uit alsof hij iets smerigs uitspuugde,“wat ben jij een vieze snitch!! Ik zal je dit nooit vergeven!” En zo leerde Jezus ter plekke zelf een wijze les: iemand kunnen vergeven moet je leren.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judas. Duimpje omhoog. Grappig. Maar het werkt even goed zonder 'matties' en 'homies'. Alhoewel, dan komt 'snitch' misschien weer niet uit de verf. Jammer dat je 'middenrif' hebt gekozen in plaats van borst of buik. Maar dat zeg ik slechts uit eigen belang. En nu Jezus weer met rust laten, goed? Of ga je een hele roman schrijven over Gay Jezus (Ecce Homo)?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, dank voor je reactie en je duimpje omhoog. Blij mee! De straattaal heb ik er in verwerkt omdat dit een vervolg is van mijn uitvoering van opdracht #189 en ik in die trant wilde blijven. Ik heb geen ambities om een hele roman te schrijven over dit onderwerp, dus wees gerust! :D

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om lang en kort te gaan: Wat is ware aard?
Hallo Levina, Dat betekent dat iemand laat zien wie hij/zij werkelijk is, zonder maskers en maatschappelijk verantwoord gedrag. Hij/zij toont zijn/haar echte kern.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vrijwel dagelijks dankbaar dat we in een land leven, in een cultuur, waar we de draak kunnen steken met heilige 'huisjes' zonder dat we daarmee de draak steken met de mensen voor wie die huisjes heilig zijn. Daarom hou ik ook wel van dit soort alternatieve bijbelinterpretaties (ik heb er zelf ook de nodige geschreven). De bijbel in straattaal, wie weet, misschien komt dat er nog weleens van. Ik heb van dit fragment in ieder geval genoten.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vrijwel dagelijks dankbaar dat we in een land leven, in een cultuur, waar we de draak kunnen steken met heilige 'huisjes' zonder dat we daarmee de draak steken met de mensen voor wie die huisjes heilig zijn. Daarom hou ik ook wel van dit soort alternatieve bijbelinterpretaties (ik heb er zelf ook de nodige geschreven). De bijbel in straattaal, wie weet, misschien komt dat er nog weleens van. Ik heb van dit fragment in ieder geval genoten.
Mooi gezegd, Bart, en ik ben het helemaal met je eens! Ja, wie weet ... Fijn te lezen dat je genoot van mijn variant en bedankt voor je reactie :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij gewaad moest ik aan een toga denken. Ik kwam aardig in de buurt. Homie vind ik niet zo mooi. Dat ze haar neus in zijn mouw snoot wel. Haha, zwart satijnen lakens werken volgens mij niet sfeerverhogend.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hahaha Karinska wat leuk voortgeborduurd op je vorige bijdrage en juist daarom moest hier wel homie in. Behalve dat je maar weer laat lachen is het goed geschreven :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ... je hebt dit wonderwel geschreven. Ik zit volop in de in 'Mythos' van Stephen Fry. De Griekse mythen herverteld. Zo raar als het vroeger daar boven en beneden rammelde, zo rammelt het nu nog steeds. Leuk om je stukje te lezen. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Past goed bij het vorige stuk dus homie moest er wel in. Ik heb weer gelachen, “Goeiemo … what the FUCK?” tuurlijk, dat zou jouw homo Jezus zeggen :lol: Snitch vind ik super grappig. Bart heeft het goed verwoord voor wat betreft de heilige huisjes.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een beetje ziek en heb daarom een paar dagen niet gelezen hier, vandaar mijn late reactie. @Tja: Homie koos ik i.v.m. dit vervolg op mijn #189 (zie ook reactie Nancy en I-Kat). Zwart satijnen lakens koos ik bewust. Satijnen lakens hebben iets sensueels, wat past bij de situatie.Het feit dat ze zwart zijn is een knipoog naar de zwarte persoonlijkheid van Judas en past daarom geheel bij zijn smaak. Bedankt voor je reactie! @Nancy: wat een fijn compliment geef je me, dat je het goed geschreven vind :o. Blij dat je weer gelachen hebt; altijd leuk als blijkt dat het ook grappig overkomt bij een ander. @Riny: Ik heb even opgezocht wat voor boek dat is, dat je leest. Interessant boek, lijkt me. Ben bang dat het rammelen van alle tijden is ;) Superbedankt voor je reactie en duimpje, fijn dat je plezier in mijn stukje had . @I-Kat: Zo'n :D had ik op mijn gezicht toen ik jouw reactie las. Leuk dat je weer langskwam!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerlijkheid, Jezus als homofiel neerzetten gaat mij te ver, ook al ben ik niet gelovig (geen kerkganger, maar geloof natuurlijk wel in het hogere Iets, wat dat dan ook moge zijn). Maar o.k. als je tegen heilige huisjes wil trappen moet je dat doen. Het is trend zullen we maar zeggen... Die haan die drie keer kraait: Dat vind ik een heel sterk -laten we zeggen: "leidmotief". Alleen eens in de fout, altijd in de fout, die arme Judas moet het altijd maar ontgelden, zelfs in fictie... Die allerlaatste regel hoeft er volgens mij niet bij. Eindigen met de emotie van de persoon die anderen met raad en daad bijstaat en dan zelf met zoiets wordt geconfronteerd...

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerlijkheid, Jezus als homofiel neerzetten gaat mij te ver, ook al ben ik niet gelovig (geen kerkganger, maar geloof natuurlijk wel in het hogere Iets, wat dat dan ook moge zijn). Maar o.k. als je tegen heilige huisjes wil trappen moet je dat doen. Het is trend zullen we maar zeggen... Die haan die drie keer kraait: Dat vind ik een heel sterk -laten we zeggen: "leidmotief". Alleen eens in de fout, altijd in de fout, die arme Judas moet het altijd maar ontgelden, zelfs in fictie... Die allerlaatste regel hoeft er volgens mij niet bij. Eindigen met de emotie van de persoon die anderen met raad en daad bijstaat en dan zelf met zoiets wordt geconfronteerd...
Hallo Edith, bedankt voor je eerlijke reactie. Of iets te ver gaat of niet - zelfs in fictie - mag ieder voor zich bepalen. Het is in ieder geval niet mijn uitgangspunt geweest om heilige huisjes omver te schoppen. Ik schrijf n.a.v. ideeën die in mij opkomen en wil daarmee niemand voor het hoofd stoten. Hoe anderen reageren op schrijfsels is aan hen. Judas is een man die zijn vriend verloochent; daar is niets zielige of arm aan. (En hij gaat nog vreemd ook...) De laatste zin toont dat Jezus weliswaar anderen adviseert maar dat zijn eigen advies soms erg moeilijk in de praktijk te brengen is. Hij leerr zelf dus ook nog steeds.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ze snoot haar neus in de mouw van zijn gewaad'. Hier moest ik echt om lachen :lol: Je beschrijft de sfeer en emoties heel mooi, er bestaat geen enkele twijfel over wat er aan de hand is. Je zinsopbouw vind ik fijn, het leest prettig. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Edith, bedankt dat je de moeite nam weer even terug te komen. :) @Brenda: fijne reactie, je complimenten maken me blij, thanks! :)