Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#190 Jeugdige liefde

Ik trok door. Bruine drap verdween, samen met het water en ik zwaaide het na. Nu bleef een deel van mij drijven in een riool. Ik ben gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven. Met een zucht draaide ik me om, opende de klapdeur en liep richting het plein, waar juf Ank vanaf een bankje op de andere kinderen toekeek. De zon scheen, de dag sprankelde en het speelrek was net vernieuwd. In mijn onderbuik kriebelde het. Mijn ogen zochten tussen de kinderen door. Ze renden elkaar achterna, armen gestrekt en wanneer ze te dicht bij het hek kwamen, riep juf ze terug. Naast het schuurtje zag ik haar, met haar ruggetje tegen het baksteen, één voetje van de grond, blond haar dat haar rode wangen bedekte. Voor haar stond Lars. Hij stond met zijn handen achter zijn rug, een beetje achterover geleund, zo ver mogelijk bij Madelief vandaan. Zij kwam tot mijn schrik van het muurtje af, bracht haar gezicht naar de zijne en drukte een kort kusje op zijn lippen. Mijn Madeliefje. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen. Wat zou papa hebben gedaan? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik tranen voelde. En iets in mijn hart. Ik dacht dat ik boos werd, maar eigenlijk wilde ik dat niet. Was dit nu het breken van een hart? Radeloos draaide ik me om, liep naar juf Ank en ging naast haar op de bank zitten. 'Waarom huil je, Bart?' Ik pakte haar hand stevig vast. 'Madelief is Madestout.'

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aandoenlijk verhaal met die laatste zin. Heel origineel om het vanuit een kind te schrijven. :thumbsup: De eerste zinnen vind ik grappig verzonnen. Voor een kind is poepen (nog) iets bijzonders. ;) Vanuit het kinderlijke perspectief denk ik niet dat het kind vindt dat hij is gezien door een drol te produceren. Of bedoel je dat hij is gezien door juf Ank? Je schrijft ruggetje/ voetje en kusje maar ik denk dat het ene kind dat niet zo ziet bij een ander kind. Wel vanuit een volwassene gezien. Of is de HP een volwassene die verstandelijk gehandicapt is? Bijzondere invulling> knap gevonden. :nod:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meikipeik, May is me voor, vanuit het perspectief van een kind zou ik geen ruggetje/voetje/kusje gebruiken. Maar juist wel weer poep/kak/drol ipv drab juist omdat kinderen (met name jongens) die woorden nu eenmaal graag gebruiken. De laatste zin is inderdaad ' spot on' :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch komt het niet oprecht over. 'Juf Ank' betekent natuurlijk ook al dat het allemaal satirisch bedoeld is. Als je Gerard Reve er in stopt, en een 'papa', dan wordt het iets heel anders. Dan is dat Toon Hermansiaanse naamgrapje aan het eind niet vertederend, maar beangstigend. Wat is dit voor kinder-psycho?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
tja, het is niet echt overtuigend vanuit een kind geschreven, maar minder nog als satire ... zeker een leuk idee, maar verdient m.i. nog wat aandacht voor de kinderlijke vertelstem

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Meikiepeik, Mijn indruk is dat je het allemaal luchtig wilt houden, qua verhaalsfeer, en om die reden vind ik het leuk dat je kiest voor een kindperspectief. Met een aantal puntjes van de vorige (soms strenge) lezers ben ik het wel eens, zoals ruggetje e.d. De gedachte 'wat zou papa hebben gedaan' kan ik niet plaatsen, maar dat kan ook prima aan mij liggen. De vraag is daarbij of een kind op zo'n moment direct denkt aan wat zijn vader zou doen. Van 'Was dit nu het breken van een hart?' kan ik me niet voorstellen dat een kind dit denkt, laat staan op deze manier. Je knipoog naar juf Ank vind ik wel grappig. Het was in dat licht ook een optie geweest om je HP Bradley te noemen :nod:

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In de huid kruipen van een kind is niet zo moeilijk. Maar als volwassene het dusdanig goed neerzetten dat een kind ook zo denkt, spreekt en zich uit wél. In grote lijnen vind ik het een prima verhaal. Dapper om het vanuit dit perspectief te schrijven. Vertederend en herkenbaar. Ik denk dat een kind wel gevoelens heeft vanuit de onderbuik of maag. Of een kind iets in zijn het hart kan voelen ...In overdrachtelijke zin kunnen wij volwassenen zoiets wel omschrijven. Je werkt daarbij toe naar het gebroken hart. Mooie vraag voor een kind. Maar je zou dan iets anders kunnen/moeten verzinnen op "iets in mijn hart". Een verhaal met een begin, midden en eind. Mooie afsluiting, Madestout.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Meikiepeik: Mijn eerste reactie was "aaach, wat lief." Het kwam bij mij over alsof het deels autobiografisch was. En je de teleurstelling van toen weer voelde. Wàt een overspel. Voor zo'n kleine meid. Kom er later op terug. Met wat opmerkingen