Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 The Cutty Sark Tall Ships Race, Belfast

Ik wandel over de kade en kijk naar de majestueuze schepen. Ik denk terug aan toen. De opwinding die ik voelde. Het lijkt een leven geleden. De eerste stappen over de loopplank. Plots was ik aan boord. Het zou het avontuurlijkste zijn wat ik ooit zou doen. En op dat moment wist ik alleen dat dit het mooiste was dat ik ooit gezien had. Er bleek een hele wereld te zijn waar ik geen weet van had. Een wereld waar ik nu ook deel van uitmaakte. Waar iedereen het normaal vond dat je iedere week in een andere haven aanmeerde, en waar iedereen leefde bij het gezegde: what happens on the boat, stays on the boat, en zich daar ook aan hield, waardoor je wist dat je gedrag nooit zou worden verraden aan ‘’landvolk’’. Verwachtingsvol. Dat was hoe ik me voelde toen ik aan boord stapte van de zeventig meter lange driemast topzeil schoener. We bleven nog een nacht in de haven. Tot diep in de nacht feestten we. Mijn eigen gekozen familie en ik. We dronken wijn en genoten van oesters met citroen. Die zilte en lichtzurige smaak zorgt tot op de dag van vandaag voor heimwee naar dat moment. De volgende morgen, toen we uitvoeren, sliep ik nog. Ik was beneveld naar bed gegaan en had mijn roes nog niet uitgeslapen. Eindelijk werd ik wakker en we bleken al uren onderweg. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik keek en niets zag dan alleen de oceaan om me heen. Het was beangstigend en prachtig tegelijk. Urenlang kon ik bij de reling staan en naar de boeggolven kijken. Met iedere golf leken zorgen verder van me af te vallen en ik vergat waar ik me ooit druk om had gemaakt. https://artuk.org/discover/artworks/the-cutty-sar…

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, ik kan me het schilderij er goed bij denken. Ik vind rare gedrag wat minder mooi. Ik zou het woordje rare weglaten. Ook zou ik 'dat wist ik toen natuurlijk nog niet' weglaten, na het avontuurlijkste wat ik ooit zou doen. Ik denk dat het op dat moment al het avontuurlijkste ooit was.. Als je begrijpt wat ik bedoelt. Maar het leest heerlijk weg.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las eerst de mijmering en bekeek daarna de (passende) foto. Mooi hoet het kleurgebruik overeenkomt met de sfeer van de tekst: zacht, kleurige, vrolijke dromerige tinten. Mooi! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
miriam93, het schilderij is prachtig en heel specifiek - het had niets anders kunnen zijn. Niet schrikken, nu volgt ferme feedback. Even doorbijten en doorgaan ;) Je tekst heeft een algemeen karakter, probeer altijd specifiek te schrijven. Je 1e zin is een sjabloon Kijk: als ik 2 woorden verander staat er dit: Ik wandel over het bospad en kijk naar de majestueuze bomen. (Ik wandel over de kade en kijk naar de majestueuze schepen.) Probeer iets te benoemen dat alleen bij de kade hoort en alleen bij de schepen. Dan staat er:
'Ik denk terug aan toen. De opwinding die ik voelde. Het lijkt een leven geleden.'
Als lezer weet ik nu exact niets. Wanneer is toen? wat voor opwinding? Hoezo lijkt het een leven geleden? Het is niet echt zo? en waarom dan? en verder:
'Het zou het avontuurlijkste zijn wat ik ooit zou doen.'
Dat is een lege zin. Er staat niets. Laat het zien. Zoek naar de woorden bij het beeld dat je wilt oproepen en bouw daar je zinnen mee.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit schilderij en dan niet over dat kleine Kameleon-bootje schrijven met die twee ondeugende knaapjes. Dat moet je ook maar durven. Maar serieus: "What happens on the boat, stays on the boat." Dat kan echt niet. Dat is onacceptabel. Dat mag je ons niet aandoen. Dat moet jij in je verhaal stoppen! Ik ben het helemaal met bovenstaande feedback eens dat het te algemeen blijft. Pech voor dat scheepsgezegde. Je hint nu verschillende malen op een mysterie, gebeurtenis of een geheim, maar je zegt niets. Dat levert geen spanning op bij de lezer, maar teleurstelling. Give us the dirt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik sluit me aan bij bovenstaande feedback, zowel de positieve als de aandachtspunten waar ik er nog eentje aan wil toevoegen: ‘Plots was ik aan boord’ dat ‘plots’ vind ik niet mooi. Het haalt me uit de sfeer. Je mijmert ik mijmer met je mee en dan staat er ‘plots’. Dan verwacht ik dat er iets engs, spannends achteraan komt maar dat komt niet. Snap je wat ik bedoel? Je geeft me mooie beelden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Miriam, ... ik zie dit verhaal als een heerlijke droom. Liever deze droom dan een nachtmerrie. Leuk geschreven. Haha,mooie woorden ook: What happens on the boat - stays on the boat. Zijn die van jezelf of is het een bekende kreet?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties! Ferme feedback is goed! en alle tips zijn welkom! Daar kan ik zeker mee aan de slag. Bedankt voor jullie eerlijkheid! @Riny, ik heb het niet zelf verzonnen. Het wordt echt gebruikt haha! :nod:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Miriam je verhaal doet me denken aan een student die met een oud Tallship naar Engeland gevaren is. Je verhaal geeft het uitstekend weer, dus mijn inziens goed gelukt. Mooi gezegde, nog mooier als je het kan laten zien, maar ik begrijp het op deze manier ook. Houdt misschien wat mysterieus in zich zelfs, naar mijn gevoel. Fijne zondag.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik het las, zag ik een schilderij voor me. Dit bleek heel anders dan het schilderij dat je hebt gebruikt. Dat is goed, het is je dus gelukt om een mooi, romantisch beeld te scheppen van een zeemansleven. Graag gelezen!