Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 189 'Rood'

Het museum was leeg. De dame bij de kassa zat er verveeld bij. Toch toverde ze een glimlach op haar gezicht toen ik een kaartje kocht en wenste me een fijne middag. Ik was er niet voor mijn eigen plezier. Liever was ik buiten op een terras in het zonnetje gaan zitten, zoals de rest van mijn vriendinnen. Jammer genoeg was ik laks geweest in mijn opdrachten voor school voor het vak Kunstzinnige Vorming en moest ik nog één opdracht inleveren. Kunst in het museum. Enigzins chagrijnig liep ik verder naar binnen. Mijn plan van aanpak was om een snel rondje door het museum te maken, een kunstwerk te zoeken, wat aantekeningen hierover te maken en binnen een half uur weer buiten te staan. Niet echt waar voor je geld gezien de prijs van het toegangskaartje, maar wel efficiënt en de zon lokte. Het museum had een uitgebreide collectie en ik zag allerlei beeldhouwwerken evenals abstracte kunst. Dat zocht ik niet, ik was op zoek naar een schilderij. Een specifiek schilderij, maar zonder te weten welke precies. Een vleugel verder zag ik schilderijen met 16e –eeuwse portretten van uitdrukkingsloze gezichten, naakten met wulpse rondingen en vreemde afbeeldingen van middeleeuwse taferelen. Wat moest ik kiezen? Ik raakte even in paniek, want ik was al twintig minuten binnen en de zon buiten lokte. Maar het museum was stil en rustig en ik voelde een kalmte over mij heen dalen. Gek, want ik hield helemaal niet van dit soort dingen. Opeens zag ik het. Een schilderij, compleet uit één kleur. Volledig rood. Ik werd aangetrokken door de uitstraling en de felheid waarmee het van de muur af leek te stralen. Schitterend, zonder dat het ook maar iets uitbeeldde. Sprankelend in al zijn eenvoud. Fel rood, zonder agressie. Ik wist het meteen, alsof er iets op de juiste plek gevallen was. Opeens was mijn dure kaartje het bedrag volledig waard geworden.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi KimM88, Welkom op SOL! Je neemt de lezer mee in een tocht door een museum, die met tegenzin begint en dan toch heel bijzonder eindigt. Heel mooi gedaan!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk verhaal. Knalrood zonder dat het iets voorstelde. Ik zou gelijk agressief worden bij zo'n felrode kleur dat geen betekenis had en had het schilderij beschadigd als niemand het zag. :ninja:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke benadering: Vanuit verplichting, met tegenzin, toch gefascineerd. Paar dingetjes: 'Toch toverde ze een glimlach'. Liever niet. 'Toch glimlachte ze naar me' is goed genoeg. De zon lokte twee keer in je stukje. Dat is op zijn minst één keer teveel. Het woord 'wulpse' vind ik niet op zijn plek in je tekst; het past niet echt bij iemand die ckv aan het doen is. Ik denk dat de laatste alinea sterker is als de hoofdpersoon met meer tegenstand en chagrijn rondloopt door het bijna lege museum. Bovendien zou je er een metafoor in kunnen stoppen. Wat is dat voor rood, behalve fel, schitterend of sprankelend? Iets wat tegelijkertijd de transformatie bij de hoofdpersoon verbeeldt misschien. Als dat niet te ambitieus is.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Kim, welkom. Je invalshoek is erg leuk gevonden. Persoonlijk vind ik de aanloop naar je goed gevonden en pakkende einde, iets te lang en te beschrijvend. Voordeel daarvan is wel dat ik de weerzin om in dat museum te zijn meevoelde, nadeel is dat ik als lezer kan afhaken omdat je dat net iets te lang doortrekt in mijn beleving. Goede binnenkomer :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal. Wie is de kunstenaar? Ik houd zelf altijd wel van kunstenaars als Rothko bijvoorbeeld en kan me daardoor ook inleven in je HP ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim, .. een prachtig verhaal. Aanvankelijk dacht ik ook, we weten nu wel dat je met tegenzin naar het museum ging. Je gedachten waren er niet bij, je voelde je chagrijnig en dan opeens dat knallende rood... Weg sombere bui - alleen maar dat knallende rood. Het gaf precies weer wat je wilde zijn, waar je naar op zoek was. Weg sombere bui. Met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim, leuke binnenkomer. Je doet me denken aan mijn ondeugende buurjongen, precies zo'n verhaal. Ik zag mijn prettige herinnering dus met jouw woorden voor me. Graag gelezen en schrijf lekker door. Fijne zondag.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en veel schrijfplezier! Je hebt al goede tips gehad. De fascinatie voor het rode schilderij herken ik. Het kan soms iets onbegrijpelijks zijn wat je raakt in kunst. Leuk uitgangspunt!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo kan het gaan dat iets negatiefs onverwacht iets positiefs wordt. Altijd openstaan voor nieuwe impulsen. :thumbsup: Zo ook het meedoen aan dit forum. Ik heb je graag gelezen en tot de volgende opdracht. :nod:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, Kim! Zoals eerder is genoemd, komt 'lokte de zon' twee keer voor. Woorden die in korte tijd worden herhaald komen vaak vervelene over en halen de lezer uit het verhaal. Ik vind het goed geschreven. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo en welkom, Je neemt de lezer bij de hand met je verhaal. Pakt meteen. Vlotte schrijfstijl. Een paar puntjes: Een specifiek schilderij, maar zonder te weten welke precies. --welk precies (welk schilderij, niet welke...) Wat moest ik kiezen? Ik raakte even in paniek, want ik was al twintig minuten binnen en de zon buiten lokte. (zie opmerkingen hiervoor over herhaling, maar ook : in paniek raken is misschien iets te veel, te overtrokken. Misschien raakte je geïrriteerd, omdat het niet ging zoals je wilde, zoals je je voorgenomen had?