Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 De Droom Van De Vissersvrouw

Sjaak parkeerde zijn gifgroene Opel Manta op het industrieterrein, en Salina probeerde haar zenuwen te bedwingen. “Maar jullie hebben dit dus echt wel eerder gedaan?” vroeg ze. “Tuurlijk Meissie, zou ik tegen je liegen?” zei Sjaak. Hij droeg altijd Adidas trainingspakken, en klonk als Johnnie Flodder. Ze stapten uit, en betraden het lege pakhuis. Het was er zo koud als een inloopvriezer, en zo gezellig als een mortuarium. In het midden van de ruimte stond Bozidar, Sjaaks partner in erotische fotografie. Bozidar was meer van de Nike trainingspakken, en op zijn voorhoofd zat een litteken dat leek op een kogelwond. Hij sprak nooit. “Ga maar op dat kleed liggen.” Zei Sjaak. Salina trok haar kleren uit, en nam plaats op het kleed. “Dus dit is gebaseerd op een schilderij?” vroeg ze. “Ja, da’s van een Chinees ofzo. Sambal bij!” zei Sjaak. Salina keek hem pissig aan. Haar moeder kwam uit Zuid-Korea, en ze had inmiddels haar buik vol van het zogenaamd lollige racisme van veel van haar landgenoten. “Ja Jezus, je mag tegenwoordig niks meer zeggen. Je mag ze niet eens meer negerzoenen noemen.” Zei Sjaak. “Hé Bozidar, pak de attributen effe.” Bozidar knikte heel subtiel, en deed zijn werk. Salina zat op het kleed, dat rook naar een natte hond, en bedekt was met haren. Een ongemakkelijk stilte volgde. Ze was nog steeds boos op Sjaak. De stilte werd eindelijk doorbroken toen Bozidar met een pompwagen kwam opdagen. Op de wagen stonden twee glazen bakken die waren gevuld met water. Salina zag iets bewegen in het water. Bozidar haalde een inktvis uit de voorste bak. “Hé wacht even. Jullie zeiden niets over inktvissen. Ik ben niet zo van de inktvissen weet je. Ik bedoel, ik eet graag gefrituurde calamari maar, oh Jezus nee, niet mijn gezicht bwoep!” Gebaseerd op The Dream of the Fisherman's Wife van Hokusai.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi De Thomas, wat een verrassend schilderij en dito verhaal! Heel mooi hoe je de sfeer tekent met o.a. de taal en de kleding!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Humoristisch inderdaad, mij kreeg je ook aan het lachen! Originele keuze ook, ik zag 3 x De schreeuw inclusief die van mezelf... :o Paar opmerkingen: ze had inmiddels haar buik vol van het zogenaamd lollige racisme van veel van haar landgenoten. Moet van hier niet 'ten koste van' of 'over' zijn? rook naar een natte hond, en bedekt was met haren. Dat laatste lijkt me te veel. Natte hond geeft me voldoende om te gruwelen!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De Thomas, Dit noem ik een geslaagd over de top verhaal. ;) dialooglabel hoort bij de zin: ... meer negerzoenen noemen.” Zei Sjaak. ... meer negerzoenen noemen," zei Sjaak.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bah, wat een vies verhaal en schilderij... Doet me denken aan die tentakelbaard van Davy Jones uit the pirates of the carribean :puke:
Het was er zo koud als een inloopvriezer, en zo gezellig als een mortuarium.
Een tip, als je het zelf ook mooier vind zou je dit kunnen omschrijven door het de personages te laten ervaren ipv zo op te sommen. Dat betrekt mij in elk geval meer in het verhaal :)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder het bekijken van het schilderij had ik een onschuldige invulling. :eek: Het schilderij is een stuk eenvoudiger dan de manier waarop het verhaal is beschreven. Het woordje -en- in de eerste zin vind ik niet passen omdat de tweede situatie niet het gevolg is of hoort bij de eerste gedeelte. Terwijl gebruiken of het laatste gedeelte loskoppelen en bij Salina haar dialoog zetten. :? Zeer bijzondere invulling!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjaak, met zijn gifgroene Opel Manta op een industrie terrein. Alsof je jezelf uitdaagt met een beeld dat zo ver mogelijk bij Katsushika Hokusai vandaan ligt en dan toch je weg er naartoe probeert te vinden. Het is ronduit knap dat je een eeuwenoude prent neerzet in een genre van extreem fetisjisme waar het vervolgens volstrekt op zijn plaats is. De dialoog tussen Sjaak en Salina is ijzersterk en gepast. 'bwoep' in de dialoog en zonder enige vorm van interpunctie: briljant.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad bijzonder, zoals hierboven genoemd, hoe je zo'n schilderij de moderne wereld in trekt. Ik merk dat je vaak ', en' schrijft, maar officieel mag er geen komma voor 'en'. Je schept een humoristische sfeer, als is het enige wat mij stoort: de vrouw lijkt het maar niks te vinden, waarom doet ze er dan aan mee?

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad bijzonder, zoals hierboven genoemd, hoe je zo'n schilderij de moderne wereld in trekt. Ik merk dat je vaak ', en' schrijft, maar officieel mag er geen komma voor 'en'. Je schept een humoristische sfeer, als is het enige wat mij stoort: de vrouw lijkt het maar niks te vinden, waarom doet ze er dan aan mee?
Salina verwachtte eigenlijk een fotoshoot met wat meer klasse, en de irritatie begon eigenlijk pas na de "Sambal bij" opmerking. Trouwens nog bedankt voor de opmerking over de komma. Dat is echt iets dat ik volgens mij al jaren verkeerd doe.