Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 sterfscene

Hij ging zoals hij gekomen was, in stilte. Anna was bij hem geweest. Ze had hem nog lang aangekeken, ongelovig, alsof dit een van de vele trucs was waarmee hij haar altijd verblind had. Verdriet was niet wat zij voelde. Het was een leegte, een allesomvattende leegte, die het onmogelijk maakte haar weg in het dagelijkse verkeer terug te vinden. Op de wake hoorde ze de verhalen die anderen altijd over hem vertelden. Hoe de oude buurvrouw zijn moeder gevonden had, minstens twee dagen later, en de zwijgende baby uit haar koude armen genomen had. Hoe hij opgevoed werd tussen haar kleinkinderen, die hem pestten -met zijn scheve neus en ontembare haardos, met zijn gebrek aan ouders en status, met elk woord dat moeizaam over zijn lippen hikte en met de vele woorden die hij nooit vond- maar die nooit een traan uit hem kregen. Ze stond aan zijn graf en gooide de eerste hand aarde, luisterde naar de zachte plof. Voelde klopjes op haar schouder, liet zich bij de arm nemen. Ze wist het wel. Maar het zou nog jaren duren voordat zij befeste wat het betekende dat hij er nooit meer zou zijn. Zijn zwijgen was niet eerder zo oorverdovend geweest.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, hij, duidelijk beschadigd in het verleden, betekende veel voor haar maar zij is nu nog te apathisch om iets te kunnen voelen. Ook jij beschrijft het sterven niet uitvoerig, wel het gevoel van verlies en het niet kunnen toelaten van verdriet. De laatste zin is wel iets wat ik vaker heb gelezen maar ik vind het toch nog mooi.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een eigen, gevoelig stijl. In dit geval het juist durven om niet dichtbij te komen, omdat de HP daar nog niet aan toe is. Heel herkenbaar.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en rustig verhaal met verborgen voetangels. 'De vele trucs waarmee hij haar altijd verblind had', wordt verder niet uitgewerkt. Hoeft ook niet maar doet haast vermoeden dat dit een deel is uit een groter verhaal. (of een groter verhaal wordt)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Hoewel ik ernaar smacht wie Anna is- dit wordt mij niet duidelijk. :? Ongelooflijk hoe goed jij die ellelange zinnen kan laten lopen. :thumbsup: Een bijzondere man die sterft- wie er zoveel verdriet om heeft blijft intrigerend. De laatste zin vind ik wat geknutseld.