Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#188 Dierenliefde

“Nee, hier jij!” klinkt het voor de zoveelste keer in de tuin hiernaast. Het geschrokken piepen en janken gaat door merg en been. Hardop vraag ik me af of ik de Dierenbescherming moet bellen. “Jij moet je nergens mee bemoeien,” steekt ze haar hoofd boven de haag uit. “Jij hebt geen verstand van africhten.” Ik heb geen reden om aan te nemen dat de buurvrouw dat wel heeft, want we hebben het hier over een Cavalier King Charles-spaniël. Hoewel, haar kinderen hebben dat waarschijnlijk anders ervaren. Ze gingen al vroeg het huis uit en sinds de scheiding laten ze zich nog maar zelden zien in de ouderlijke woning. “Je bedoelt opvoeden,” zeg ik. “Je hoeft hem echt niet zo streng aan te pakken hoor.” “Ach mens, sterf!” en andere verwensingen mompelend verdwijnt ze om zich opnieuw te richten op de pup. Ik ga naar binnen, ik moet hier even niet zijn. Als ik een paar uur later mijn volle tassen op het aanrecht zet, zie ik onze herder onrustig op en neer springen langs de haag. Hij blaft en jankt afwisselend. “Rustig maar Max, kom maar, het is al goed.” Dan hoor ik het klaaglijke janken hiernaast, verder is het stil. Oh nee, ze zal toch niet echt …? Over de haag kijkend zie ik dat het hondje een nare wond heeft over zijn neus en linkeroog. Geronnen bloed beneemt hem bijna het zicht. Op de tuintafel ligt een telefoon, naast een elektrische vliegenmepper en een zweepje. Woede en medelijden doen me hartgrondig vloeken. In twee tellen sta ik aan de andere kant van de haag en neem de pup op mijn arm. Terwijl ik hem probeer gerust te stellen, valt mijn blik op een paar benen. De buurvrouw ligt met haar hoofd op de stenen deurstopper van haar tuinhuis en baadt in het bloed. Een van haar Crocs ligt naast een omgevallen kruiwagen. Ze kreunt en probeert te praten. Tot mijn verbazing hoor ik mezelf zeggen: “Sorry, joh, ik versta je niet. Maar ik ben zó terug, even deze kleine man verzorgen.”

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O mijn hemel, heeft dat mens hem afgetuigd met een zweepje? Dat is toch niet normaal... Je schrijft het alsof je zoiets een keer gelezen of zelfs gezien hebt. vreselijk. Kijk, op zich vind ik het erg voor de vrouw, dat ze zo'n val heeft gemaakt. Fataal neem ik aan? (vanwege de opdracht) Anderzijds "boontje komt om zijn (rot)loontje" : als je je zo tegen je eigen hond gedraagt. Een puppie nog wel. Die arme kleine, zo'n grote wond. Je kunt inlevend en beeldend schrijven hoor. Ik zat me hier ook op te winden achter mijn laptop!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een mooi wraakverhaal. Terloops teken je het verhaal van een uiteengevallen gezin, mooi subtiel. Naar mijn gevoel zou de titel sterker kunnen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Edith E. Nee, fictie, fictie fictie hoor. Ik pluk her en der wat waargebeurde feitjes en verweef ze tot een fantasieverhaal. Hoewel ik heel veel lieve hondenbezitters ken, zijn er ook die zich gedragen zoals de buurvrouw in dit verhaaltje. En dan gaat mijn fantasie met me aan de haal en verzin ik de ultieme wraak. Schrijven is een veilige uitlaatklep :)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een mooi wraakverhaal. Terloops teken je het verhaal van een uiteengevallen gezin, mooi subtiel. Naar mijn gevoel zou de titel sterker kunnen.
Dankjewel Hadeke. Die titel, ja daar zeg je wat. Daar ga ik eens over nadenken.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een beetje lastig dat de hoofdpersoon zichzelf "tot eigen verbazing" iets hoort zeggen. Ik begrijp het, want deze hoofdpersoon hoort sympathiek te zijn en denkt nu kennelijk 'karma, bitch'. De verbazing geeft aan dat ze nooit zoiets zou zeggen. Maar het voelt niet goed in dit verhaal. Misschien als ze het met schrik of verontrusting zou zeggen, zou ik het beter kunnen verkroppen. Het blijkt in ieder geval dat de beschaving bij verteller ook maar een dun laagje vernis is. Ik heb ook moeite met de zin: 'Ik heb geen reden....Cavalier King Charles Spaniël'. Deze ontregelt voor mijn gevoel de overgang naar 'hoewel'. Bovendien: door het woordje 'want' suggereert de verteller dat iederéén meteen weet hoe onnozel buurvrouw zich gedraagt gezien het merk van de hond. Ik snap niet wat de soort hier uitmaakt. En waarom zijn die tassen eigenlijk zo vol? Ik vermoed dat er subtiliteiten in het verhaal zitten met betrekking tot opvattingen van bevolkingsklassen en vooroordelen, maar ik kan er niet goed mijn vinger opleggen. In ieder geval is het erg ongemakkelijk voor een kleine scène op een zomerse middag en daar houd ik wel van.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mechteld, ... met plezier je verhaal gelezen. 'Ik moet hier even niet zijn'; zo keurig gezegd. Leuk dat je verteld hoe je je verhaal bij elkaar hebt geplukt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je geeft het karakter van buurvrouw heel goed weer, Mechtilde. Dankzij het ingrijpen van Hp blijft de hond nog erger gespaard - en verbaast Hp zich over haar reactie t.o. de val van buurvrouw. Ik heb geen verstand van honden, maar volg Tilma wel. Dat buurvrouw wel of geen verstand heeft van africhten, is daarbij het hondenras van belang? Ik zie er geen logica in. Verder een mooi hondenverhaal, met liefde weergegeven

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Tilma, dankjewel, wat aardig dat je de tijd neemt om uitgebreid feedback te geven. Ik ben het met je eens dat verontrusting of schrik hier beter past, ontzetting zelfs misschien. De opdracht was een sterfscene en ja, de moordenaar zit in elk van ons. Het hondje in dit verhaal behoort tot een van de zachtaardigste en vriendelijkste rassen (én duur én met de lelijkste naam vind ik). Dat had moeten overbrengen dat de buurvrouw in dit verhaal geld genoeg heeft maar geen verstand van honden. Waarom de tassen zo vol zijn? Dat zijn ze meestal als je boodschappen hebt gedaan :) Ik heb niet beoogd subtiliteiten te verpakken in mijn verhaal. Het is wat de lezer denkt te verstaan/zien.. Al met al heb ik wel reden om op deze mooie zomerse dag nog eens te herkauwen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een mooi verhaal, al vraag ik me wel af hoe de buurvrouw opeens voor dood op de grond ligt.
Dankjewel Anne. Er ligt een kruiwagen omver en een van haar Crocs ligt ernaast: Ze zou achteruitlopend gestruikeld kunnen zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje, met je hoofd op een steen terechtkomen overleef je misschien maar een deurstopper van steen kan allerlei vormen hebben. En dan kun je je lelijk bezeren.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In mijn ogen is ze wraakactie zo terecht dat ik moest glimlachen aan het einde van het verhaal. }) Graag gelezen! :thumbsup:
Dankjewel May, ik had eerlijk gezegd ook een beetje leedvermaak. })