Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 Sterfscène

'Eeeew, Gross! zijn dat hersenen? Dat is echt skeer!’ Er lag een aangereden kat op straat. Zijn rug verwrongen en een oogje uitpuilend. Onder zijn nek lag een kleine plas bloed. Felrood. Obsceen bijna. Ik had gedacht dat echt bloed er donkerder uit zou moeten zien. Een paar mensen stonden te kijken vanaf de stoeprand. Je kon ervan op aan dat Jayda vooraan stond. Met haar telefoon in de hand. Niet om de dierenambulance te bellen, maar om de scène vast te leggen en later met vriendinnen te delen om over te griezelen. 'Gatver, hij leeft nog!’ riep ze uit, ‘kijk dan hoe dat pootje beweegt.’ Ze boog voorover en strekte de arm met de telefoon uit. ‘Of is dat een tic? Hoe noem je dat, een spasme. Dit is echt absurd. Hoi Amara, Hoi Destiny.’ En dan realiseer ik het me pas. Ze is live. Ze staat dit op facebook te streamen. Ik kon maar één ding denken. Dat zij daar lag. Verpletterd door een vuilniswagen, haren vastgeplakt aan het asfalt. Ik zag het gebeuren. Hoe de voorkant van de truck haar in de zijkant trof. Niet in de rug, zodat ze statig, in slow motion, vooruit kon zweven met armen wijd en wapperend haar zoals in de slotscène van een tragedie, maar in elkaar gedrukt met een geknakt armpje, ribben gebroken, longen geperforeerd. Niet aangrijpend, maar gruwelijk. Niet met memorabele laatste woorden, maar bloed gorgelend. 'Iemand zou hem uit zijn lijden moeten verlossen,' zei Jayda, 'dit is echt té zielig.' Iedereen op de stoeprand keek nu naar Jayda. Jayda keek naar haar scherm. Niemand keek naar de poes die haar laatste stuiptrekking maakte en stierf. Mijn eigen telefoon piepte in mijn zak. U heeft één nieuwe melding. Jayda is NU live.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, Mooi, modern times paar dingetjes Als je 'felrood' schrapt komen de twee zinnen erna beter uit. Laat de mensen kijken, dat ze erbij staan neemt de lezer wel aan. Let op je tijden. 'Ze buigt voorover en strekt' en 'Ik kan' beter in ovt als de rest vh verhaal. 'mijn telefoon piepte' is voldoende ;)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zoals je de oppervlakkigheid met alle aandacht voor apparaatjes met alle piefjes, poefjes en palletjes op de korrel neemt. De selfies ontbreken nog. Mooi ook zoals je de spot drijft met de gemaakte wereld -vooral die wapperende haren...- en de lezer vervolgens de harde werkelijkheid onder de neus wrijft. Puntje: 3x "keek" in ( keek nu naar Jayda. Jayda keek naar haar scherm. Niemand keek naar de poes die haar laatste stuiptrekking deed en stierf.) Dat is jammer. (b.v. Alle ogen waren op Jayda gericht die naar haar scherm staarde. Niemand keek naar de poes -of had aandacht voor de poes die ...etc) en : doe je wel een stuiptrekking? of heb of krijg je een stuiptrekking... Alleen, die arme kat, kon niemand zich nu niet eventjes over het dier bekommeren?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Puntje: 3x "keek" in ( keek nu naar Jayda. Jayda keek naar haar scherm. Niemand keek naar de poes die haar laatste stuiptrekking deed en stierf.) Dat is jammer.
Vind je niet mooi? De repetitio gebruik ik hier doelbewust om een snelle camera-switch te simuleren: als een videoclip met snel afgewisselde frames, een flitsbeeldje van ieders perspectief, maar vooral om te benadrukken dat het bij de mensjes allemaal draait om verslaggeving en veroordeling en directe beleving tweede viool speelt. Life once removed. LIVE betekent scherm en daarmee gefilterde werkelijkheid. Bedankt voor het lezen en je fijn commentaar.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet graag gelezen :lol: Het irritante van die puber breng je goed over o.a. door de gekopieerde tv-taal, maar wat zijn ze van elkaar, de ik en zij? Hij, zij lijkt de moraalridder te zijn maar doet ook niets. Wel iemand die Jayda kent maar geen vriendin, haar vriendje? Ik had het leuk gevonden als het haar vader bleek te zijn, die walgt van zijn eigen dochter of is dat te ver gezocht? Wat jij beschrijft over ‘keek’ heb ik geprobeerd te doen met mond maar daar viel je over. Ik ga mijn tekst en jouw reactie nog eens lezen om te begrijpen wat daar storend aan was.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'We' hebben gezamenlijke vriendinnen maar 'ik' veroordeel haar op mijn eigen kortzichtige wijze van een afstand. Ik ben er ook geenszins zeker van dat het drie keer 'keek' werkt in dit fragment. Misschien is het teveel. Misschien dat ik daar iets wil doen wat niet goed werkt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede invulling :thumbsup: Vanaf - Ik kon maar 1 ding bedenken- ging ik vanzelf sneller lezen omdat het beeld me pakte en ik haar als lezer ook zo wilde zien. Het lijkt mij dat de HP haar goed genoeg kent en ook meteen ziet dat ze niet de ambulance belt. De veronderstelling vind ik daarom vreemd. Goed gevonden de 'spiegel' op het eind: hp veracht het maar krijgt wel een melding. ;)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scherp opgemerkt die slappe veronderstelling, May Larsen. Ik heb daar een kleine aanpassing gemaakt. Dank voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi omschreven, vooral hoe Jayda moet sterven, heel realistisch. Mijn enige puntje is dat ik hersenen op een weg niet per se als 'skeer' zou omschrijven. Ikzelf vind 'skeer' meer een omschrijving voor alles wat 'goedkoop' of 'gammel' of 'gierig'. Zo zou ik iemand 'skeer' noemen als diegene je 2 euro geeft voor je verjaardag, of wanneer je gaat eten bij de Mc Donald's omdat je stufi nog niet is binnengekomen en je moet toch wat ;). Ik zou dus een ander woord gebruiken daarvoor.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Anne, mooi compliment. Ik begrijp je reactie op 'skeer' volkomen. Ikzelf zou het woord nooit gebruiken omdat ik simpelweg niet weet wat het wel of niet betekent. Jayda daarentegen gebruikt het wel, omdat ze iemand kopieert die ze het heeft horen gebruiken. En waarschijnlijk gebruikt ze het fout zoals jij aangeeft. Het zou mij niet verbazen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, ... je toont hier de hardheid van de wereld. Nous sommes tous des assassins, schoot er door me heen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die arme kat. Omringd door zoveel mensen en dan toch nog eenzaam sterven. In die ene zin breng je bij mij veel emotie teweeg. Ondanks misschien het vele gebruik van het woordje 'keek'. Mooi verhaal Tilma!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
goed verhaal, realistisch en humoristisch de herhaling van 'keek' werkt voor mij zoals je het omschrijft in #4, maar ik geloof niet dat je een stuiptrekking kunt 'doen' en er staat nog een loos aanhalingstekentje na 'spasme' volgens mij

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik geloof niet dat je een stuiptrekking kunt 'doen' en er staat nog een loos aanhalingstekentje na 'spasme' volgens mij
Dankjewel schrijvenmaar, scherp opgemerkt. ik heb de aanpassingen gemaakt. Of gedaan.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mankement in onze psychologie dat van een groep bij een ongeval niemand iets doet ik zette weleens een hak in de nek om het dier uit zijn lijden te verlossen en vreemd genoeg vonden omstanders dat dan nog wreed ook goed gebruikt in dit verhaal geamuseerd gelezen, slagaderlijk zuurstofrijk bloed is helder rood en spuit door de hartslag, zuurstofarm aderlijk bloed is donkerrood en stroomt zonder druk je spot is aangenaam je woordenrijkdom trekt me mee in deze tijd