Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 Het laatste uur van Sjmoeël Asj

Sjmoeël Asj richtte zich op, reikte naar de stok met de vossenkop die in een soort paraplubak naast zijn rieten ligbank stond en trok zich moeizaam overeind. Stapte voetje voor voetje naar zijn bureau en dacht aan Gersjom Wald, de oude getekende man die hij meer dan vijftig jaar geleden drie maanden lang dagelijks van vijf uur ’s middags tot elf uur in de avond gezelschap had gehouden. Luisteren naar zijn theorieën over zionisme en hem van repliek dienen, dat was waarvoor hij aangenomen was. Luisteren en tegenspreken. Omdat tegenspraak een mens in leven hield. En aan Atalja natuurlijk. Dochter van Sjealtiël Abarbanel, schoondochter van Gersjom en weduwe van Micha Wald. Moeder van het kind dat nooit geboren werd. Atalja die hem gedoogd had, aangetrokken, verzorgd, bemind en weggestuurd. ‘Misschien ga je op een dag nog eens iets voor ons schrijven over die armzalige joden en veroordeel je hun armzaligheid van geest,’ had Gersjom Wald gezegd. ‘Misschien verwerk je ook Judas Iskariot in je verhaal.’ Meer dan over verraad te schrijven was Sjmoeël een verrader gewórden. Verrader van zijn opdracht helderheid te verschaffen. Verraad aan Atalja, die hij had willen verlossen uit haar kille cynisme. Aan wie hij heimelijk beloofd had haar niet te zullen vergeten maar aan wie hij jarenlang niet had gedacht. Geen haar beter was hij dan Sjealtiël Abarbanel, die de stichting van de staat Israël veroordeeld had maar na zijn dood geen snipper van zijn beweegredenen had nagelaten. Geen spaan wijzer dan Jezus, die zich door Judas om de tuin had laten leiden en dat pas beseft had in zijn stervensuur. Of dan Judas, die op datzelfde moment begrepen had dat hij vooral zichzelf verraden had. Voorzichtig liet Sjmoeël zich op de stoel zakken en steunde met zijn ellenbogen op het bureaublad. Keek naar de oude telefoon, nam de hoorn van de haak en beroerde even de draaischijf, maar besloot dat er niets meer te zeggen viel. De stok gleed op de grond. Sjmoeël boog zijn hoofd, sloot zijn ogen en blies voor de laatste keer zijn adem uit. Gebaseerd op: 'Judas' van Amos Oz

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las 'Judas' niet, dus ik ken het verhaal niet. Maar ik vind het mooi hoe je deze intrigerende Sjmoeël Asj laat terugkijken naar personen en denkbeelden die hem (waarschijnlijk) voor het leven getekend hebben. De laatste alinea heel eenvoudig, met die zin ''keek naar de oude telefoon, nam de hoorn van de haak en beroerde even de draaischijf, maar besloot dat er niets meer te zeggen viel.' En met die laatste adem lijkt hij niet alleen zijn laatste adem uit te blazen, maar de frustratie, of het verdriet, over zijn hele leven.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een heel verhaal dat goed wordt verteld. De lange namen maken het helaas voor mij oninteressant, ze zeggen me niets en ik leer de personages niet kennen. De manier waarop hij sterft is beeldend geschreven. Ik zie hem zitten. Waarom weet ik niet maar ik zie ene Chinees voor me. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, ... wat heb je hier een mooi verhaal geschreven. Jij verwijst naar het boek: 'Judas' van Amos Oz. Siert op de voorkant geen foto van een oude grijze man met een zwarte achtergrond? Een paar jaar terug was dat boek heel actueel. Dank voor je verhaal.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Riny, op de cover van het boek staat het gezicht van een vrouw die naar boven kijkt. Dank voor je compliment! Het boek is echt een aanrader, net zoals ander werk van Oz.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Annetteke, Heel knap gedaan. Judas wordt meerdere malen naar voren geschoven als verraad om de hoek komt kijken. Net als aan alles zitten er twee kanten aan een verhaal. Verhalen als deze en dus ook het boek zijn fantastisch om over te discussiëren. Met veel belangstelling gelezen en een verhaal dat blijft hangen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je verhaal niet helemaal en heb net als May moeite met de lange namen. Moet je kennis hebben van het boek Judas om dit verhaal te kunnen snappen? Ik weet wel dat wat je over Jezus zegt niet klopt, want Hij wist dat Judas Hem ging verraden, of heb je dat expres zo gedaan? Een mooie scène al begrijp ik hem niet ;)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne,het heeft inderdaad alles te maken met het boek. Als je nieuwsgierig bent geworden kan ik je alleen maar aanraden Judas te lezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi geschreven Annetteke! Alleen zou ik, in de eerste zin "Sjmoeël Asj richtte zich op, reikte naar de stok met de vossenkop die in een soort paraplubak naast zijn rieten ligbank stond en trok zich moeizaam overeind." de woorden 'een soort' weglaten. Dan loopt de zin soepeler. Verder prachtig, deze laatste gedachten van een oude man.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
omdat tegenspraak een mens in leven hield en het slot vind ik het mooiste ik denk terug aan een vrouw van 105 aan wie ik de koppen van de krant voorlas als ik geluk had gaf het nieuws haar aanleiding een stukje van haar wijsheid met mij te delen in de rouwadvertentie zag ik dat zij joods was, dat had ik niet doorgehad, eigenlijk vond ik dat jammer, had ze best mogen laten blijken

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, Voor een kort verhaal wat veel namen. Je weet wel goed de sfeer op te roepen. Het verhaal vraagt wat mij betreft om een verdere uitwerking. stijldingetje: 'een soort paraplubak' probeer het steeds specifiek te beschrijven. Een soort zegt niets. 'Stapte voetje voor voetje naar zijn bureau' - stapte past niet bij voetje bij voetje. Suggestie: schuifelde voetje voor voetje.