Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 -Een schreeuw in de nacht

Ze was als een lappenpop in mijn handen. Alle levenskracht vloeide uit haar weg. Haar voetzooltjes voelden ijskoud, maar haar oortjes waren vreemd rood en heet. Vreemd gedwee accepteerde ze het zoveelste spuitje dwangvoeding met medicijn . Ze slikte Goddank nog zelf. Ik zag hoe ze op haar smalle pootjes naar haar mandje wankelde. Zo’n schrijnend verschil met het mooie bolle katje, dat ze tot voor kort nog geweest was. Een katje, dat voorheen andere katten de loef afstak bij het etensbakje. Dol op alles wat eetbaar was. Als kitten staat ze al op de foto met haar zorgvuldig schoongelikte bordje in haar bekje. "Melksnoetje". Hier zes-en-een-half jaar geleden geboren, twee dagen voor mijn verjaardag. En nu… Was de val van de krabpaal vorige week waarbij ze zo ongelukkig terecht kwam en bovenop haar kopje viel haar dan toch fataal geworden? Aanvankelijk leek er niets aan de hand te zijn. En zo opeens was het mis. Veel slapen, hangen bij de waterbak, geen kattengrit meer over de rand krabben en sinds eergisteren zelfs niet meer willen eten. Wat deed ze nu? Ze liet zomaar haar urine lopen. O, mijn God. Dit was onherroepelijk het einde! Plotseling strekte ze haar hals en uitte een lage rauwe kreet als van iemand die in doodsnood verkeerde. Ze rolde om en om op de bank, schokkend met het lijfje, trappend met de tengere pootjes. Het ging me door merg en been. Het ergste was, dat ik niets anders kon doen dan bij haar zitten en vertellen, dat ze niet alleen was, dat “iedereen bij haar was”. Toekijken hoe zij eenzaam haar strijd aanging met de dood die hier de kamer binnengeslopen was. Ze schreeuwde weer, een laatste keer, lang en doordringend. Toen strekte ze haar pootjes en bleef stil op haar zij liggen. Een belletje pruttelde uit haar nog opengesperde bekje. De blauwe ogen staarden voor zich uit. Mijn katje was niet meer. Beschermend legde ik mijn armen om het nu stil geworden lijfje, dekte haar half toe met een plaid. Die ijskoude voetjes. Verwarmen kon ik ze niet meer. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (noot aan de lezer: -dit gebeurde vorig jaar in een novembernacht. Nog altijd begrijp ik niet, hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Een kat komt in de regel op de pootjes terecht en valt niet op zijn kop.)

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een vervelend verhaal, maar wat goed om het op deze manier op te schrijven. Ik lees mooie omschrijvingen "ik zag hoe (...) mandje wankelde." "Toekijken hoe (...) "binnengeslopen was". maar ook zinnen die voor mij niet lekker vloeien "na de val (...) bergafwaarts." Wat ik dan wel mooi vind is je laatste zin in je persoonlijk noot aan de lezer. Dat geeft aan hoe schrijnend dit geval is. Wellicht kan je dit in je verhaal verwerken. Mits je dit zelf een juiste toevoeging vind. Schreeuwt een kat? Dat het een persoonlijk verhaal is, valt aan alle kanten te merken. Bedankt voor het delen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een traan biggelde langs mijn wang naar beneden, spatte uiteen op het goudgele fleeceplaid waarmee ik haar half had toegedekt.
Deze bovenstaande zin vind ik nogal cliché en haalt me daardoor uit het verhaal, wat zonde is. Knap hoe je zo over een waargebeurde gebeurtenis hebt geschreven.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@CatelijnevW : O ja, geef ik toe, vervelend. Maar geloof het of niet, ik zit er eigenlijk nog steeds mee. Ik zal eens kijken naar de zinnen, die naar jouw gevoel niet goed lopen. Alles moet binnen een limiet van 350 woorden blijven en deze zin vormt eigenlijk een verklaring waarom ze bijgevoerd moet worden. "Schreeuwt een kat?" O jazeker, het was echt schreeuwen. Ik heb het vaker mogen meemaken, ook van de hond, en het ging allemaal op dezelfde manier. Niets om naar uit te zien. Maar ik denk, dat mensen en dieren zelf niet weten, dat ze op dat moment schreeuwen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne Borneman: Tja, dat vreesde ik al. Al ging het wel zo in werkelijkheid. Ik heb dan ook gewikt en gewogen of ik het eind wel of niet zou laten staan. En koos voor cliché... Misschien verander ik het nog.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Catelijne en Anne : Hartelijk dank voor jullie reacties, dat was ik nog vergeten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith E. Je geeft aan dat het non-fictie is, probeer dan die werkelijkheid niet te versieren met vergelijkingen/beeldspraak. Schrijf nauwkeurig hoe het is gegaan en laat het daarbij. voorbeeldje: 'Haar voetzooltjes voelden als klompjes ijs.' Koud, dus. De werkelijkheid heeft geen inkleuring nodig. De lezer voelt het als je schrijft: Haar voetzooltjes waren koud.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werkelijk? Zo had ik het niet bekeken, @JanPMeijers. Bedankt voor je allereerste reactie. Ik zal het overwegen. Vind, dat je het mooi omschrijft :"de werkelijkheid heeft geen inkleuring nodig" Ik neem aan, dat jij de één na laatste zin ook te cliché vindt?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edith, Je verhaal raakt mij; je invalshoek vind ik heel begrijpelijk en ingrijpend. Misschien haalt jouw emotie mij uit het verhaal? Dat kan geheel aan mij liggen. Sorry.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel benieuwd hoe je dat bedoelt, Levina? Misschien omdat ik er (nog) te zeer bij betrokken ben, dat ik geen afstand kan nemen als schrijver? 2. Ik heb het idee, dat ik de laatste alinea beter kan schrappen en kan eindigen bij "Mijn katje was niet meer." Is dat juist?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith E
ik neem aan, dat jij de één na laatste zin ook te cliché vindt?
je bedoelt deze passage:
Beschermend legde ik mijn armen om het nu stil geworden lijfje. Een traan biggelde langs mijn wang naar beneden, spatte uiteen op het goudgele fleeceplaid waarmee ik haar half had toegedekt. Die ijskoude voetjes. Verwarmen kon ik ze niet meer.
Nee, niet cliché - wel een beetje mooischrijverij met 'spatte uiteen' en 'goudgele'. Want is dat echt wat je op dat moment registreerde of is het erbij geschreven om het fraaier te maken? Ik vermoed dat dit dichterbij komt: Beschermend legde ik mijn armen om het stil geworden lijfje. Een traan biggelde langs mijn wang naar beneden op het fleeceplaid waarmee ik haar half had toegedekt. Die koude voetjes. Verwarmen kon ik ze niet meer. (zelf zou ik het houden bij: een traan viel op de plaid waarmee ik enz.)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Dit valt een beetje uit de toon. Het gaat om het sterven, niet om het verdriet. Dank voor je feedback, JanP!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mensen : Ik heb de tekst aangepast. De ijsklompjes zijn veranderd, het bergafwaarts gaan is nader toegelicht. Het persoonlijke aspect er licht in verwerkt. De cliché traan is geschrapt, de mooischrijverij is verdwenen -denk ik- en zelfs de schreeuw is een beetje omgebouwd (de eerste schreeuw dan wel). Het was even puzzelen, het zijn exact 350 woorden geworden. Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith E, Ja, beter. Je laat nu ruimte voor de lezer. Toch nog wat tips. Het is een schijfsite. ;) Daar waar je het over de volwassen kat hebt, gebruik je ook verkleinwoordjes. Doe dat alleen als je refereert aan de kitten(tijd). durf te schrijven:
Het leek alsof alle levenskracht uit haar wegvloeide.
Het is zo, dus: 'alle levenskracht vloeide uit haar' - dat leest krachtiger en geeft weer wat er gebeurt. Het verhaal is in de ik-vorm, dat betekent dat alle waarneming van de ik is. De lezer snapt dat.
Ik zag hoe ze op haar kleine smalle pootjes naar haar mandje wankelde.
'Ze wankelde op haar kleine, smalle pootjes naar haar mandje.' is echt voldoende, de lezer kijkt mee. (denk nog eens over de verkleinwoordjes, en de overdaad 'kleine' en 'pootjes') hier ook:
mijn kleine katje
maak een keus. Mijn kleine kat/mijn katje. Of misschien haar naam noemen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Alweer) bedankt @JanPMeijers. Zoals je schrijft: het is een schrijfsite. Andermans beoordelingen en zienswijzen zijn heel leerzaam en kunnen juist even net die ene zet geven ... Verkleinwoordjes, tja, als volwassen kat was ze nog erg klein van stuk, vandaar. Maar ik geef toe, het klinkt wat betuttelend. Zal ik ook naar kijken, net als de rest. Je moeite en tips worden gewaardeerd!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel verdrietig en knap dat je het waargebeurde kan beschrijven. Je hebt goede tips gehad en ik leer met je mee!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Edith, Je eerdere versie weet ik niet meer exact, maar ik zie nu de scene veel meer voor me. Ik heb overigens ook van de feedback geleerd.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat : Dank je. En ja, het is inderdaad een compleet leerproces. En bovendien leuk @Levina: Kijk aan, het heeft dus toch geholpen. Prettig, dat je er nog even op terugkwam.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een verhaal waarbij de feedback net zo mooi is als het uiteindelijke verhaal. Goed dat je ons heel even laat gissen naar het feit dat het niet om een mens gaat. In deze versie sta ik dicht bij het gebeuren. Je noot aan de lezer past ook als onderdeel van het verhaal. Het maakt je vertwijfeling/ verdriet goed invoelbaar.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O dank je hartelijk voor het mooie compliment, @Hadeke. En inderdaad, ik ben zelf ook erg blij met de opbouwende feedback. Fijn te merken, dat je je blijkbaar zo kunt inleven. Ik begroet graag mensen die van dieren houden en er voor kunnen voelen alsof het mensen zijn. Wat betreft je laatste opmerking. Ik heb hierin @CatelijneW's tip opgevolgd. Dat bleek goed uit te pakken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith, ... wat een mooi verhaal over het verlies van je katje. Ik waag me niet aan kritiek want ik zit zelf vol 'verkeerds'. Ik voel het wel allemaal. Wel weet ik van een doodskreet!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je @Riny. Fijn, dat je ook mee kunt voelen en je in kunt leven. Je waagt je niet aan kritiek, maar dat hoef je werkelijk niet te laten. Ik zit namelijk een beetje met @JanPMeijer's opmerking over de verkleinwoorden. Wel of niet veranderen Ik schreef: Verkleinwoordjes, tja, als volwassen kat was ze nog erg klein van stuk, vandaar. Maar ik geef toe, het klinkt wat betuttelend. Alles leek extra klein aan haar op het eind, vandaar. Wat vind jij?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith, ... ik schreef: wat een mooi verhaal over het verlies van je - en toen haperde ik even - schreef toch katje. Ik had net over de verkleinwoorden gelezen. Vroeger deed ik dat ook vaker, ging vanzelf. Nu let ik er wel op. Maar in jouw verhaal is het jouw katje. Ook al was hij groot geweest, in dit geval is het jouw katje, het heeft gevoelswaarde. Dat is mijn idee. :nod:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Alsof ik bij je op de bank zat. Katje mag van mij katje blijven. (Dan strekte = Toen strekte) Toen wijst naar het verleden.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is fijn @Tja, dat ook jij je zo inleven kunt. Hartelijk dank voor deze reactie. Ook wat betreft het verkleinwoord. Dan= toen zal ik veranderen. Je hebt inderdaad gelijk.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny : aardig, dat je er nog even op terug komt. En je slaat de hamer precies op de kop : ik koos de verkleinwoorden vanwege de gevoelswaarde. Dat heb je juist aangevoeld en mooi verwoord. Dank je.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zelf ook een katje- inmiddels volwassen maar ze blijft een kleintje. Daarom kan ik ook meegaan met je verhaal hoewel ik er niet emotioneel van werd. Probeer het eens in de tegenwoordige tijd: dat betrekt de lezer meer in het verhaal. Verder is er al veel gezegd. Pik de feedback eruit die jij wil en kan toepassen. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, nee, ik sla de spijker op de kop. (Ik sla hem er op de kop in...) Je hebt gelijk, Riny.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er eigenlijk niets meer op aanmerken, Edith E., omdat je er al zoveel aan gesleuteld hebt, maar ik vind eigenlijk "Het ging me door merg en been" geen fijne beeldspraak. Te cliché. Ik wil ook niet met "show, don't tell" aankomen, want dat is al even cliché, maar ik zou daar graag iets anders gelezen hebben. Ik ken dit verdriet als het grootste verdriet dat ik zelf ooit heb meegemaakt, dieper dan bij overleden familie en ik denk dat je de volledige ontreddering en het gevoel van machteloosheid van de verteller helemaal bloot mag leggen in zo'n scène, zonder stilistische opsmuk waarvan je al zoveel geschrapt hebt. De tederheid in de laatste zin komt op mij onwerkelijk over omdat ik het zelf niet zo ken. Het leest nu -voor mij- (ik wil benadrukken dat dit een persoonlijke ervaring is) alsof je de scène probeert 'af te ronden' of poëtischer te maken. Ergens vlak voor 'Mijn katje was niet meer' en waarschijnlijk zelfs voor de starende ogen is de sterfscène voorbij en had je (opdat ik het ten volste waardeer) moeten stoppen met schrijven. Dank dat je ons deelgenoot hebt gemaakt van deze intieme belevenis. Knap, en dapper, gedaan.