Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 Nachtvlinder

De heterocera, de nachtvlinder, dankt zijn wetenschappelijke naam aan zijn antennes. Daar waar zijn ambivalent, de dagvlinder, altijd één hebben met een knop, ziet men verschillende vormen voelsprieten terug bij de mot. De aantrekkingskracht die de insecten op mij hebben, wordt door velen niet begrepen. Ik zie een mot verwoed tegen het keukenraam vliegen, je hoort het tikken. Het geluid wordt verstoord door het binnensloffen van mijn broertje. Hij heeft het vermogen om onmogelijke eetcombinaties er heerlijk uit te laten zien. Het is halfelf ‘s avonds en hij stopt een boterham met stroopwafel, kaas en rode ui in het tosti-ijzer. Ik zie donkere haartjes een beginnende baard vormen op zijn wang. Ik begin mij af te vragen of hij sneller ouder wordt dan ik, of dat ik ben blijven hangen in de pubertijd. Hij verteld mij over dat hij de liefde heeft verklaard aan een meisje, maar dat hij die avond van plan is seks te hebben met een ander. Ik loop het huis uit. Zelf heb ik geen plannen. Het antwoord op de vraag waarom motten ’s nachts naar het licht vliegen is nog steeds niet gevonden. Een van de theorieën is dat zij door een ingewikkelde werking van de ogen een donkere vlek zien in een lichtbron. Afhankelijk van welk deel van de ogen belicht wordt, zien ze het donker steeds op een ander plek, wat uitmondt in een verwoede vlucht naar het licht. De maan wordt verborgen door onweerswolken. Ik maak een koker van mijn hand en kijk richting het kleine beetje licht. We hebben allemaal wel een blinde vlek. Wanneer ik een halfuur aan het lopen ben, besef ik me dat ik richting haar huis loop. Het bezorgt me kippenvel en meteen sta ik genageld aan de grond. De Acherontia Lachesis is mijn favoriete mot. Wellicht om zijn ongelofelijke weerzinwekkendheid binnen een soort dat toch al niet geliefd is. Ze piepen als ze zich aangevallen voelen. Ik besluit om mijn onbewuste route te vervolgen. De excuses die ik voorbereid zijn bij lange na niet goed gefundeerd. De juiste woorden komen niet. Vertellen dat ik van haar houd lijkt zinloos. Mijn gedachten overheersen mijn zintuigen en pas als besef dat ik niet oplet, zie ik de auto met een rotgang aankomen. Ik kijk het licht van de koplampen in dat wordt vervolgd met een grote donkere vlek. Ik heb geen tijd om te piepen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst even een taalzeurtje; Hij vertelt me over dat hij de liefde heeft verklaard Ik volg je verhaal niet helemaal en dat komt door de laatste alinea met name. Wie bestuurt de auto? Ik ga ervan uit dat iemand haar opzettelijk vermoord, maar waarom zou iemand dat doen? Ik lees niks waar ik een mogelijk motief uit kan halen voor iemand. Ik vraag me ook af waarom zij niet verliefd op haar mag zijn. En wat de link met de nachtvlinder precies is. De verstilde sfeer in je verhaal vind ik heel mooi!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst even een taalzeurtje; Hij vertelt me over dat hij de liefde heeft verklaard Ik volg je verhaal niet helemaal en dat komt door de laatste alinea met name. Wie bestuurt de auto? Ik ga ervan uit dat iemand haar opzettelijk vermoord, maar waarom zou iemand dat doen? Ik lees niks waar ik een mogelijk motief uit kan halen voor iemand. Ik vraag me ook af waarom zij niet verliefd op haar mag zijn. En wat de link met de nachtvlinder precies is. De verstilde sfeer in je verhaal vind ik heel mooi!
Taalzeurtje mag, graag zelfs. Het is helaas niet mijn sterkste kant. Er is geen opzet in dit verhaal. In jouw opvatting, zou ik het beter moeten beschrijven als ongeluk. Ik zou daar even naar opzoek moeten gaan. Mooie vragen, die ik je niet per se kan antwoorden. Of wel kan, maar ook graag in het midden wil laten. Aangezien het moet gaan om een karakter dat je zelf dichtbij staat, is voor mij het gehele verhaal al bekend, grotendeels althans. Denk je dat het nodig is om dat in dit verhaal door te voeren? Ik weet zelf ook het antwoord niet. De nachtvlinder zit er op een subtiele manier in verwerkt. Dat zijn functie niet uit de verf komt, is goed. Bedankt voor je compliment!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst even een taalzeurtje; Hij vertelt me over dat hij de liefde heeft verklaard Ik volg je verhaal niet helemaal en dat komt door de laatste alinea met name. Wie bestuurt de auto? Ik ga ervan uit dat iemand haar opzettelijk vermoord, maar waarom zou iemand dat doen? Ik lees niks waar ik een mogelijk motief uit kan halen voor iemand. Ik vraag me ook af waarom zij niet verliefd op haar mag zijn. En wat de link met de nachtvlinder precies is. De verstilde sfeer in je verhaal vind ik heel mooi!
Taalzeurtje mag, graag zelfs. Het is helaas niet mijn sterkste kant. Er is geen opzet in dit verhaal. In jouw opvatting, zou ik het beter moeten beschrijven als ongeluk. Ik zou daar even naar opzoek moeten gaan. Mooie vragen, die ik je niet per se kan antwoorden. Of wel kan, maar ook graag in het midden wil laten. Aangezien het moet gaan om een karakter dat je zelf dichtbij staat, is voor mij het gehele verhaal al bekend, grotendeels althans. Denk je dat het nodig is om dat in dit verhaal door te voeren? Ik weet zelf ook het antwoord niet. De nachtvlinder zit er op een subtiele manier in verwerkt. Dat zijn functie niet uit de verf komt, is goed. Bedankt voor je compliment!
Nee, juist mooi als je die vragen er in laat vind ik. Dan behoud je ook de sfeer die ik omschreef. Altijd duidelijk is ook niet altijd goed :).

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk en origineel om weetjes over de vlinders in je verhaal te verweven. Ik begrijp alleen niet waarom hij/ zij genageld aan de grond staat. Volgens mij is het sterker om die zin weg te laten, wat voegt het toe? Ik heb geen tijd om te piepen is weer een link naar de vlinder en een mooie afsluiting.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzondere invulling met het verweven en daarmee de vergelijking met de nachtvlinder. :thumbsup: M.i kan het strakker geschreven worden waardoor het vergelijk sterker wordt. Je gebruikt nu vaak -Ik zie-, -ik begin mij af te vragen- Maak het actiever: Ik vraag me af... Als het vanuit de ik persoon wordt geschreven kunnen -ik zie- weg. Dat begrijpt de lezer vanzelf. Het is me niet helemaal duidelijk wat de broer zijn eetpatroon in dit korte verhaal doet. Wil je hiermee de relatie tussen broer en zus (?) aangeven? Ik ging er vanuit dat de HP een vrouw is die verliefd is op een andere vrouw (de vriendin van haar broer zou interessant zijn) . Het geheim dat ze meedraagt naar de dood? Niet alles hoeft duidelijk te zijn maar bepaal wat je wilt vertellen. Een interessante opbouw.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat Bedankt voor je feedback. Misschien wordt het inderdaad sterker als ik wat zinnen weglaat/actiever maakt, zoals @May ook voorstelt. Fijn om te lezen dat de tekst over de nachtvlinder hierin werkt. En mooie kritische vragen, waar ik zeker meer mee kan! Bedankt!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerlijkheid: aardig, maar wel verwarrend. Ik mis een rode draad, een verhaallijn. Is je HP een onderzoeker van motten? lepidopterist of bioloog? Hij of zij probeert alles vanuit het oogpunt van vlinders te bekijken. Zelfs de blinde vlek. Ironisch, dat ij-zij er zo mee bezig is, dat hij/zij het met de dood moet bekopen. Punt : Hij verteld mij --hij vertelt mij Wie is haar? Je HP heeft door dat zij naar haar huis gaat wiens huis. en wat gaat de HP doen. Wat is de HP zelf. Een hij of een zij? Ik kijk het licht van de koplampen in dat wordt vervolgd met een grote donkere vlek. Ik heb geen tijd om te piepen. --beter is "ik kijk recht in het licht van de koplampen. Dan wordt alles donker.... " (zou je vervolgd gebruiken, schrijf dan "gevolgd door").

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Edith Bedankt voor je eerlijkheid. Daarvoor doe ik hier ook aan mee. Ik vind het zelf wel mooi om het geslacht van de HP in het midden te laten. Ik begrijp dat je het nodig vond om in het stuk relatie tussen HP en “haar” uit te leggen? Of misschien meer dan dat nu wordt verteld. Ik ga er voor de volgende week opdracht nog maar eens aanzitten! Bedankt!