Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#188 Eerlijk delen

Op de affiches stond ‘Willem Kuyper Reunion 1 PM Cinema 3’. Wat was dit voor stunt? Willem stond bekend als fantast en leugenaar. Wie waren al die buitenlanders? Zakenlui? Familie? Stipt om een uur startte een welkomstvideo van Willem Kuyper zelf. “Hij ziet er beroerd uit”, fluisterde mijn moeder. “Dat is nou jullie biologische vader, jongens”, zei mijn vader. Te zien was hoe orkaan Maria 23 september 2017 had huisgehouden. Willem, kaal, sportief, gebruind, gekleed in korte broek had een korte boodschap: “Deze suikerboeren zijn alles verloren. Ik heb dit hele eiland opgekocht om er één grote suikerplantage van te maken, de Caramba Fair Trade Suger Company. Alle inwoners, en mijn hele familie, zijn aandeelhouders. ‘Eerlijk delen’ is altijd mijn motto geweest. Elk aandeel is ongeveer 125.000 U.S. dollars waard, de prijs voor een lot van wat binnen twee jaar de modernste plantage ter wereld moet worden. Willems jongste zoon Rico kwam vertellen dat zijn vader zo ernstig ziek was dat hij vandaag afscheid wilde nemen. Vanmorgen had zijn persoonlijke arts hem de dodelijke injectie toegediend. Er ging een rilling door de zaal. Er stonden mensen op, die werden door anderen gemaand rustig te blijven. Er werd geschokt gepraat. Over het scherm flitste het woord LIVE. Willem lag daar achterover op een witleren relax fauteuil. Zijn ogen waren gesloten, de armen lagen over de borst, in zijn handen een Mariabeeldje. Dat het geen foto was konden we zien doordat de aanwezigen elkaar troostten, tranen droogden en de kinderen knuffelden. Even was er een kort shot van de menigte buiten de woning, ook daar bedroefde mensen. Rico zei dat zijn vader, de vader van velen, om 10.14 was heengegaan. Toen kwam de grootste verrassing: op een computerscherm verscheen een lange chronologische lijst van Willems echtgenotes, veertig in Europa, waarvan twee overleden en meer dan dertig hertrouwd. Op het kleine eiland Caramba had hij nagenoeg de hele bevolking aan zich verbonden door meer dan honderd huwelijken die vaak maar een maand duurden. Willem had een heel eigen manier gevonden om uitdrukking te geven aan het motto: Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een apart verhaal, als ik zo eerlijk mag zijn. Maar het intrigeert me wel. Volgens mij is dit een klein stukje van een verhaal wat veel groter is. Nu vraag ik me onder andere af waarom de vader van de jongens zo droog en kalm constateert dat Willem hun biologische vader is. Is dit een sekte, bedenk ik me net? Dat zou veel verklaren :). Wel een spectaculaire manier om zo dood te gaan.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Caramba, die Willem, die is lekker los gegaan! Ik moest een paar keer lezen voordat ik begreep wat er op dat bord staat maar ik snap het inmiddels. Kan misschien iets duidelijker door bijv. aan te geven dat er (ANWB) borden stonden met routeaanwijzingen. Ik vroeg me nu af wat de stunt dan was, waar HP zo verbaasd over was. Waarschijnlijk weet zijn vader het wel en hij niet, bedoelde je dat? Als hij bekend staat als een fantast vraag ik me af of hij wel dood is :lol: Ik heb ook het gevoel dat het verhaal niet af is en ineens stopt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne: Willem was kennelijk een charmeur die zijn zaad verspreidde. De moeders trouwden opnieuw en vertelden hun kinderen al dan niet over Willem. Het verhaal is gewoon 350 woorden, geen onderdeel ergens van. I-Kat: De reünie wordt ergens in een uitgaanscentrum gehouden en is internationaal samengesteld.Derhalve geen ANWB-bord voor een wandelroute. Als je zoveel huwelijken achter de rug hebt en kennelijk contactloos verder leefde mag het een stunt heten om al die vrouwen en kinderen bij elkaar te halen voor het definitieve afscheid. Na nooit iets te hebben bijgedragen aan de opvoeding mag nu eerlijk worden gedeeld in het miljardenkapitaal. Maar dan weer niet cash maar als aandeel in een goed doel. Ik heb nog overwogen om de euthanasie life te maken, maar dat leek me over de schreef. Ik wilde de opdracht deze keer over de top maken. In de rubriek autobiografisch wordt het eigen ervaring. bedankt voor jullie commentaar

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjee, als al die nabestaanden en ex-en eerlijk moeten delen, blijft er niet veel voor hen over... Vermakelijke en inderdaad aparte invulling van de sterfscène-opdracht. Hoe bedenk je het...? Eén punt : Willems jongste zoon vertelt neem ik aan in die film over zijn vader's beslissing? Je schrijft : Willems jongste zoon Rico vertelde dat zijn vader zo ernstig ziek was dat hij vandaag afscheid wilde nemen. --Willems jongste zoon kwam vertellen..... brengt het misschien is duidelijker over.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: Willems vermogen was ca. 1 miljard, daarvoor heeft hij het eiland gekocht en verdeeld in aandelen voor al zijn vrouwen en kinderen. kwam vertellen aangepast, dank je

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat het opzettelijk was, maar elders zag ik je dezelfde spelfout maken: het moet LIVE zijn, niet LIFE. De slotzin vind ik een beetje melig, wat eigenlijk niet past bij de rest van de tekst die verder heel strak is. Lekker groots.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg, Peter, ... Ik moest meteen denken aan al die goden waar ik overlees en die mij soms boven het hoofd groeien. Die rommelden en rammelden ook maar wat aan. Leuk geschreven.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een apart verhaal Peter, je zou haast denken aan een man met een missie: het verspreiden van het zaad over gods akker. Leuke insteek van de opdracht, je zou er een groter verhaal van kunnen maken.