16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Opdracht 188 Sterfscene

5 april 2018 - 21:52
DWDNMD De donkere weg leek oneindig, ondanks dat hij ‘m al zo vaak gereden had. Het gaf altijd de mogelijkheid te mijmeren, nog even de dag doornemen. Van Amsterdam terug naar huis. Al jaren woonde hij nu buiten. Het beviel uitstekend, maar hij zou nooit zonder de stad kunnen. Misschien ook een belangrijke reden. Zijn programma draaide al 31 jaar en hij had drie keer tevergeefs geprobeerd afscheid te nemen. In de greep van het succes, de aandacht. Hij kon niet meer zonder. Ook niet zonder de stad. De vrachtwagen leek uit het niets op te duiken. De gerimpelde handen trokken aan het stuur, de auto sprong naar rechts. Ze hadden hem zelf teruggevraagd. Eerst twijfelde hij, maar nog voordat ze waren uitgesproken, had-ie al ja gezegd. Notabene bij de omroep die jaren geleden de concurrentie met ‘m was aangegaan. Nu stond zijn handtekening onder het contract bij Omroep 70+. Ja, hij was zelf natuurlijk ook niet piep meer. Vol energie was hij van start gegaan, maar de laatste tijd kwamen de woorden steeds minder soepel. Beetje lastig bij een talkshow. De gasten werden ook steeds ouder, zodat het niet zo opviel. Frustrerend dat je zo’n ouwe lullen-programma moet doen. Maar alles beter dan nu afscheid nemen. Een schok door z’n lijf, hij trok het stuur hard terug naar links en kreeg zowaar weer controle over de auto, die met 80km per uur verder over de rechterbaan richting huis reed. Hij zou het echter nooit halen. De steek in zijn hart kwam plots en was zeer venijnig. Het zweet brak hem uit, hij viel voorover op zijn stuur. De claxon reageerde niet. De auto reed gewoon door op de bijna verlaten weg. Hij voelde de kracht uit zijn benen,het leven uit zijn lichaam verdwijnen. Z’n voet gleed van het gaspedaal. De auto vertraagde, schoof richting de berm en kwam hard tot stilstand tegen de vangrail. De koplampen knipperden, rook kwam onder de motorkap vandaan. De wereld leek stil te staan.

10 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 april 2018 - 13:29
Goed geschreven! Ik proef de melancholie in het verhaal, heel triest hoe de hoofdpersoon zijn leven heeft geleefd. Je weet me goed in het verhaal te trekken :thumbsup:

12 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
8 april 2018 - 10:08
Mooi onderkoelde humor in een sterfconstructie. :-) Goed verteld. De zin: 'Hij zou het echter nooit halen.' valt voor mij wat uit de toon, omdat al het andere, informatie is die de hoofdpersoon ook weet. Dat hij het echter nooit zou halen verandert het vertelperspectief voor mijn gevoel kort (en afleidend voor mij).

8 april 2018 - 14:36
Ach jee, hij wilde nog zo veel. Ja, zo gaat dat in het leven. Drie keer geprobeerd bij de radio weg te komen, een eind te zetten achter zijn werk, zijn passie. En nu maakt het leven een eind aan hem. Wrang. Eén punt : had-ie al ja gezegd. Had hij al ja gezegd. Ik begrijp, dat het soepel leest, maar van anderen weet ik, dat spreektaal als 'm, 'r en -ie niet goed valt.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 april 2018 - 20:29
DWDNMD :? De wereld draait na moord door ??? Goed verhaal. :thumbsup:
Bedankt May! De wereld draait niet meer door.... Ik was benieuwd of iemand het uit het verhaal zou halen. Leuk dat jij er op reageert!

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 april 2018 - 20:32
Ach jee, hij wilde nog zo veel. Ja, zo gaat dat in het leven. Drie keer geprobeerd bij de radio weg te komen, een eind te zetten achter zijn werk, zijn passie. En nu maakt het leven een eind aan hem. Wrang. Eén punt : had-ie al ja gezegd. Had hij al ja gezegd. Ik begrijp, dat het soepel leest, maar van anderen weet ik, dat spreektaal als 'm, 'r en -ie niet goed valt.
Bedankt voor je reactie Edith! Ik zal er volgende keer op letten. Het is inderdaad de overweging om het op een bepaalde manier te laten lopen. Grappig dat je er een radioprogramma uithaalt, waar ik hem als tv-presentator zag.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 april 2018 - 20:33
Goed geschreven! Ik proef de melancholie in het verhaal, heel triest hoe de hoofdpersoon zijn leven heeft geleefd. Je weet me goed in het verhaal te trekken :thumbsup:
Dank je wel Anne!

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 april 2018 - 20:34
Mooi onderkoelde humor in een sterfconstructie. :-) Goed verteld. De zin: 'Hij zou het echter nooit halen.' valt voor mij wat uit de toon, omdat al het andere, informatie is die de hoofdpersoon ook weet. Dat hij het echter nooit zou halen verandert het vertelperspectief voor mijn gevoel kort (en afleidend voor mij).
Hadeke, dank je voor je reactie. Zonder die zin is het inderdaad wel duidelijk genoeg.

6 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 april 2018 - 23:34
Ik zag door de titel Matthijs van Nieuwkerk al als hoofdrolspeler in je verhaal, dus ondanks de triestheid van deze sterfscène moest ik er ook om glimlachen (hij komt waarschijnlijk echt terecht bij omroep 70+;-)) Leuk bedacht. Je laat het verhaal mooi vertragen met de ruk aan het stuur, de flashback en dan de scene waarin de auto van de weg raakt. Het werd al genoemd, maar de zin 'Hij zou het echter nooit halen' lijkt te komen vanuit een alwetende verteller, waar je de rest van het verhaal schrijft uit het perspectief van je hoofdpersoon (hij kan niet weten dat hij het nooit gaat halen, dat weet jij, als schrijver/verteller.) De laatste zin 'de wereld leek stil te staan,' is meer logisch 'de wereld stond stil.' Meer definitief, net zoals zijn dood.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 april 2018 - 11:17
Ik zag door de titel Matthijs van Nieuwkerk al als hoofdrolspeler in je verhaal, dus ondanks de triestheid van deze sterfscène moest ik er ook om glimlachen (hij komt waarschijnlijk echt terecht bij omroep 70+;-)) Leuk bedacht. Je laat het verhaal mooi vertragen met de ruk aan het stuur, de flashback en dan de scene waarin de auto van de weg raakt. Het werd al genoemd, maar de zin 'Hij zou het echter nooit halen' lijkt te komen vanuit een alwetende verteller, waar je de rest van het verhaal schrijft uit het perspectief van je hoofdpersoon (hij kan niet weten dat hij het nooit gaat halen, dat weet jij, als schrijver/verteller.) De laatste zin 'de wereld leek stil te staan,' is meer logisch 'de wereld stond stil.' Meer definitief, net zoals zijn dood.
Dank je wel Lizette! Ik was benieuwd of iemand het inderdaad zou herkennen. Ik gun Matthijs overigens het allerbeste. Goed om je mening/advies te lezen. Dat helpt me zeker om enthousiast verder te gaan.