Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 186 Requiem

‘We gaan een week naar zee,’ had de buurvrouw gezegd, ‘en nu zoeken we een oppas voor onze orchidee.’ ‘Geen probleem’, had ik geantwoord, ‘ik zorg wel voor de plantjes.’ ‘Maar ze kan niet tegen alleen zijn,’ had Esmée gehakkeld en ik had natuurlijk direct gezegd: ‘Och, breng haar dan maar bij mij.’ Ze stond op een tafeltje op een lichte plaats, maar niet direct in de zon. Vanuit haar bladerkroon verhief zich een enkele bloemstengel die licht doorboog onder het gewicht van een tiental bloemknoppen die op breken stonden. ‘Ze houdt van klassiek – Pergolesi, Fauré – en van lieve woordjes bij het ontwaken,’ had Esmée nog gezegd. Een paar dagen had ik het volgehouden. Terwijl mijn gezinsleden zich hoor- en merkbaar in andere delen van het huis ophielden, was ik stiekem naar de orchidee geslopen en had in het donker wat liefkozende woordjes gemurmeld. Ik had zelfs speciaal voor haar nieuwe koosnaampjes bedacht: ‘Schattebelletje, schetebeestje, schoon juweeltje.’ En echt, ik zag haar knoppen zwellen van genoegen. Op de vierde dag ging het mis. Ik stond op het punt de deur uit te gaan toen een van de knoppen plotseling open barstte en zich razendsnel ontvouwde tot een knalgele ster. Vol trots kwam ik dichterbij maar ik werd weerhouden door een muffe, weeë geur die me bijna deed kokhalzen. ‘Stinkbeest!’ riep ik uit. Prompt viel de bloem van de steel. Met mijn vingertoppen viste ik hem van de grond en smeet het juweel zonder pardon in het prieel.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een grappige ontknoping en zo herkenbaar, buurvrouwen die tegen de plantjes praten :-) Ik heb genoten van het in het donker schattige woordjes murmelen en kwam niet meer bij van Stinkbeest. De titel snap ik niet zo goed (behalve dan het sterfgeval van de Orchidee). Ik had daardoor eerder in gedachten dat een hert het onderspit zou delven ;-) Genoten van je tekst. Groetjes,Nicole

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, ... ach gos, die gele stinkende knop, het werd dus een miskraam. Leuk geschreven over het verzorgen van logé plantjes. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier werkt de rijm subtiel doordat de woorden er wel zijn maar spaarzaam gebruikt zijn. Dat past ook bij een fragiele orchidee, zij het dat deze uiteindelijk stinkt wat toch tegenvalt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je woorden, Odile, Ik vond het een leuke maar toch niet zo gemakkelijke opdracht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik zelf de leukste opdrachten, als ze leuk zijn maar toch een beetje spannend of het me gaat lukken. Ik bedenk meestal een opdracht die ik zelf prikkelend zou vinden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontlopen de huisgenoten de bloem? Vind ik een leuk idee. 'Stinkbeest' vind ik niks. Ook de laatste drie regels doen het niet voor mij. Het begin vind ik veelbelovend.