Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#186 zeerijm

Wa zee de gij? Ik zee: ‘ wat zeg jij?’ Een dialect, een moedertaal, vorige eeuwen in Brabant heel normaal. De zee hemelsblauw, in ochtendgloren een laagje dauw. Soms uitdagend en grimmig van aard. Blauw gekleurd op iedere kaart. Zeeland met duin en zand, pittoresk en heel markant. Het is alsof je in een prentenboek bent beland. Zee als ik tuur in jou, neem je me oneindig mee, je geeft me rust en innerlijke vree. Bij jou ga ik heel ver bloot, omdat jij mij je gastvrijheid bood. Nederland het land van zee en heideland. Aan jou heb ik mijn hart verpand. Grotendeels onder N.A.P maar daar leven wij uitstekend mee. Glooiend, licht heuvelend en plat, bijzonder uniek, ik ben jou nooit zat.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Depengevoed, een leuke vondst: 'Wa zee de gij? Ik zee: ‘ wat zeg jij?’ Hoewel ik dan niet goed na deze eerste regels de overgang zie met het beschrijven van jouw Nederland alleen om het woord 'zee'. Het 'En A Pee'; ook een droppie. Je 'lijdt' hier en daar aan wat men de Engelse ziekte noemt. Het uit elkaar trekken van woorden. hemelsblauw/in ochtend glorie in ochtendgloren?/grotendeels (typo bloot)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Oh, je hebt gelijk.
Sorry ik probeerde een reactie te plaatsen via mijn telefoon. Deze pakte alleen de eerste zin. Ik wilde schrijven: Oh je hebt gelijk. De Engelse ziektes heb ik aangepast. Ochtend glorie is een Brabants dialect maar hoort hier niet thuis. De eerste regels zijn een woord grapje. Verder gaat het verhaal over mijn gedachten over zee, en daar doet toevallig ook Nederland in mee. Dank je voor je feedback.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de overgang van Brabant naar Zeeland is wat onverwachts, maar er zitten inderdaad leuke klankvondsten in.
Haha... maar het is uiteindelijk allemaal Nederland

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doordat je de ee toch nog spaarzaam toepast, wordt het licht ironisch. Je merkt hem wel zonder dat het net een limerick lijkt. Ik had het gevoel van het ritme van golven bij het lezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doordat je de ee toch nog spaarzaam toepast, wordt het licht ironisch. Je merkt hem wel zonder dat het net een limerick lijkt. Ik had het gevoel van het ritme van golven bij het lezen.
Fijn Odile dat je het ritme in het verhaal opmerkte. Bedankt voor de feedback!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heerlijk, dialect. Leuk gedaan "Wa zee de gij?" wat mij betreft had de rest ook in dialect gemogen. Je hebt een sfeervol plaatje gecreëerd.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heerlijk, dialect. Leuk gedaan "Wa zee de gij?" wat mij betreft had de rest ook in dialect gemogen. Je hebt een sfeervol plaatje gecreëerd.
Dankje, eerlijk gezegd heb ik nog een rijm geschreven met daarin meer dialect :-) ik zag te laat dat ik de opdracht niet helemaal goed gemaakt had. Dat er eigenlijk tien rijm woorden gebruikt moesten worden. Ik zet hem voor jou hier nog even bij. Wa zee de gij? Ik zee, in dit verhaal zit veul dialect, dus meese opgelet. Ik glee in zee, zag zeeleeuwen en ander vee. Volgende keer als ik ga naar zee, drink ik van te voren met ons Ree een kopke thee. Dan ga ik gauw naar de plee, veur ik ga naar zee. Ree is geen gay ook al heeft hij weleens een vriendje mee. Maar oh wee is hij bij Kay, dan hedde gelijk een andere Ree. Kay eet heel graag pee, maar daar zitten wij nie mee. Pee is goed veur de ogen, hiervan is niks gelogen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Depengevoed, ... gewoon genoten van je schrijven. Ik kwam graag in Brabant; hoorde diverse stemmen weer om me heen klinken. Leuk gedaan, :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Depengevoed, ... gewoon genoten van je schrijven. Ik kwam graag in Brabant; hoorde diverse stemmen weer om me heen klinken. Leuk gedaan, :nod: :thumbsup:
Dankje, fijn dat je genoten hebt :-)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Depengevoed, wat een leuke invulling van de opdracht. Ook als niet-Brabo vind ik je #16-versie heel goed én goed leesbaar. Genoten!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Depengevoed, wat een leuke invulling van de opdracht. Ook als niet-Brabo vind ik je #16-versie heel goed én goed leesbaar. Genoten!
Dankje Ton 8)