Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#185 Vlucht

Vleugels ruisen zacht als ganzen overvliegen in het ijle blauw droom ik grenzeloos en laat de zwaartekracht achter me

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edwin, Ja, een mooi beeld, die ganzen. Ik vind de laatste twee regels ook goed, het grenzeloos dromen (de oo-klanken) en het achterlaten van de zwaartekracht (met de aa-klanken). Dat kun je gewoon zeggen als dichter! Mocht je nog willen schaven: ik vroeg me af of de vleugels zacht ruisen of echt klapperen? Ik vind de vleugelslag van ganzen best zwaar, maar wellicht klopt dat niet? Het zette mij even op het beeld van andere vogels, merkte ik. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Edwin, bijzonder mooi beeld dat je hier oproept! Van harte eens met eerdere commentaren, niets aan toe te voegen!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edwin, Ja, een mooi beeld, die ganzen. Ik vind de laatste twee regels ook goed, het grenzeloos dromen (de oo-klanken) en het achterlaten van de zwaartekracht (met de aa-klanken). Dat kun je gewoon zeggen als dichter! Mocht je nog willen schaven: ik vroeg me af of de vleugels zacht ruisen of echt klapperen? Ik vind de vleugelslag van ganzen best zwaar, maar wellicht klopt dat niet? Het zette mij even op het beeld van andere vogels, merkte ik. Schrijf ze, Greetje Kruidhof
Dankjewel Greetje voor je commentaar! De ganzen vlogen hoog in de lucht toen ik de tanka bedacht. Daardoor was het geluid van hun vleugels zachter dan klapperen, maar ik heb inderdaad ook geworsteld met de omschrijving. Ruisen kwam er voor mijn gevoel het dichtst bij. Maar ik begrijp dat dit ook een ander beeld op kan roepen. Zit er misschien nog iets tussen ruisen en klapperen in?