Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 185 - Vinvis

Lome vinvis zwaait haar vleugels wijd, ze danst zo licht onder de golf. Ankervast hangt nu de knoop geheimen aan onze ziel.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzondere beelden roep je op, Erik Jan, Een vinvis ken ik niet, maar dat lome zwaaien, kan ik wel voor mij zien. Het doet mij denken aan een dode vis die onderaan een vissersbot in een 'zonnige' zee heen en weer zwaait.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof, dat hier benauwdheid door heen klinkt? Bang, dat je ten onder zult gaan door de kracht van deze vinvis (potvis?) Maar misschien begrijp ik het verkeerd. Mooi beschreven.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Erik Jan, De vis die haar vleugels (mooi!) loom zwaait, is een prachtig beeld. Die onthoud ik graag. Het dansen is dan interessant, want dat kan natuurlijk heel loom maar dan moet het er misschien wel expliciet bijstaan. Ik dacht aan: Lome vinvis zwaait haar vleugels wijd, danst langzaam licht onder de golf. Is dat wat? Allitereert ook lekker ;-) loom langzaam licht Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties! @Greetje: jouw versie vind ik ook mooi, want ik hou van alliteratie :) :nod:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Erik Jan! Maar ik twijfel over de suggestie van Geertje; langzaam allitereert wel, maar voegt niet echt iets toe (want 'loom' straalt dat ook al uit). Beide versies mooi, dat wel.. :)

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Erik Jan! Maar ik twijfel over de suggestie van Geertje; langzaam allitereert wel, maar voegt niet echt iets toe (want 'loom' straalt dat ook al uit). Beide versies mooi, dat wel.. :)
Dank je Ton! Ik begrijp haar opmerking wel, om de alliteratie. Maar ik ben met je eens: het langzame zit al verwerkt in loom. Mijn bedoeling was ook om 'ze danst zo' én terug te laten slaan op het lome zwaaien met de vleugels, én dat de vis zo licht danst onder de golf. Met het afbreken van de regel blijft het een beetje in het midden waar 'ze danst zo' op slaat, en dat vond ik eigenlijk wel mooi :)

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, die eerste 3 regels! Ik heb gisteren heel veel tanka's gelezen op dit forum, maar deze regels zaten vannacht nog in mijn hoofd.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vind ik deze. Beeldend de eerste drie regels. Intrigerend suggestief de laatste twee.
Dank je Cora! Op die laatste twee regels heb ik echt een tijdje zitten broeden, en ik weet het nog steeds niet helemaal: 'geheimen van onze ziel' of 'geheimen aan onze ziel'... Grappig dat je zo lang op zo'n klein woordje kunt staren :)

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, die eerste 3 regels! Ik heb gisteren heel veel tanka's gelezen op dit forum, maar deze regels zaten vannacht nog in mijn hoofd.
Bedankt Nerine! Dat vind ik echt een enorm mooi compliment! :nod: :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Erik Jan, ... Ankervast hangt nu de knoop geheimen aan onze ziel. Wordt de vis gevangen en later opgegeten; bedoel je er dat mee? Een bijzondere tanka, zeker ook omdat het over vissen gaat.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Erik Jan, van lichtvoetig naar zwaar zo voel ik het.
Ja klopt Nancy, dat is precies wat ik wilde verwoorden! Hoe licht zo'n walvis kan lijken, zwevend en dansend in een eindeloze oceaan. Een zwaar beest, maar toch een bepaalde speelsheid, lichtvoetigheid (lichtvinnig...) Maar als je dat observeert, kun je zelf overvallen worden door een zwaarte. Het contrast wat je wellicht zelf voelt met dat lichte en dat speelse, om wat voor reden dan ook.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erik Jan, ... Ankervast hangt nu de knoop geheimen aan onze ziel. Wordt de vis gevangen en later opgegeten; bedoel je er dat mee?
Ha Riny, Nee, dat bedoelde ik er eigenlijk niet mee. De observatie zit echt alleen in de eerste zin, de eerste drie regels. Daarna komt de lichtelijk filosofische overdenking: Soms zie je iets heel 'lichts' in de natuur -een vlinder, een spelend kind, een dwarrelend blaadje, een dansende vinvis- maar bij jezelf ervaar je die lichtheid niet. Sterker nog: je wordt door dat beeld ineens geconfronteerd met je eigen 'zwaarte': verlies, depressie, wanhoop, geheimen. Dat was het beeld wat ik probeerde op te roepen: een knoop geheimen in onszelf, in contrast met de vrije en zorgeloze vinvis.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Erik Jan, ... dank voor je uitleg. Daarna ging er een lichtje bij me branden. Ik zal er nog wel eens aan terug denken. :nod: