Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#185 - Na storm, mist en regen

(Na de storm) Stevige storm veegt lucht en wolken stralend schoon licht de hemel op zorgen verdwijnen uit zicht en mijn ziel krijgt weer ruim baan (Na de regen) Zonlicht weerspiegelt witte wolk en blauwe lucht in een regenplas de hemel kust de aarde in ‘t voorbijgaan raakt ze mij (Na de mist) Grijze mist trekt op bomen en bloemen komen stralend tevoorschijn uitbundig glanst de aarde ogen sprankelen opnieuw Nel Goudriaan 15 maart 2018

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Nel, Zeer mooi. Ik zag bij je zin, de hemel kust de aarde, een zonnestraal door de wolken breken die zo fel en intens is dat al het andere verbleekt, en je kort geraakt wordt door die intense warmte als de wolked voorbij vliegen. Was het bewust gedaan om de chronologie, storm - mist - regen te doen? Ik verwacht altijd bij een storm, regen en als de zon doorbreekt de mist van de waterdamp waarmee het geweld vervliegt. Of was je bedoeling om drie losse stukjes te maken? Als het losse stukjes waren, mijn favoriet is de laatste vanwege de associate. Voor mij hoefde de titels niet, de tekst is sprekend genoeg. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Darkvalley, Wat een fijne en uitgebreide reactie. Moo, jouw associaties bij mijn laatste gedicht. Wat betreft de volgorde: daar heb ik niet bewust naar gekeken. Bij het laatste gedicht had ik een passende foto en daarom plaatste ik het onderaan. Je doet een goede suggestie. Dank je wel. Over het al dan niet weglaten van de titels denk ik nog even na.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Leuk deze net elders te hebben gelezen en met beeld geeft dit drieluik een ander beeld. Ik kan de reactie van DarkValley invoelen. Hier vind ik dat elke Tanka een eigen plaats verdient.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Alle drie vind ik ze bijzonder; heel poëtisch. De laatste vind ik het allermooist, je beschrijft precies wat wegtrekkende mist kan onthullen. Moeder Aarde vertoont zich weer in alle kleur en schoonheid, na een korte retraite. Ik word er zelf ook een beetje poëtisch van :o

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nelschrijft, ik zag je tanka's al op Facebook voorbij komen. Leuk! Je hebt je goed consequent gehouden aan de regel dat er in de eerste drie regels alleen een beschrijving van de natuur staat. De wending daarna komt in elke tanka naar voren bij jou, bij de ene wat meer versluierd dan bij de ander. De tweede tanka heeft die versluiering zonder ingewikkeld te worden, die vind ik daarom het best. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Tankas, Nel. Deze zin springt er voor mij uit: 'de hemel kust de aarde in ‘t voorbijgaan raakt ze mij' Dat maakt dan ook gelijk de 2e de mooiste voor mij.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch Nel! Knap hoor! Prachtig beeldend, zintuigelijk (geluid, gevoel, zichtbaar) Stevige storm veegt lucht en wolken stralend schoon .........zo mooi gevonden! Zonlicht weerspiegelt witte wolk en blauwe lucht in een regenplas de hemel kust de aarde in ‘t voorbijgaan raakt ze mij .... is mijn favoriet, beeldende uitbundigheid en poëtische beeldspraak Stevige storm veegt lucht en wolken stralend schoon licht de hemel op zorgen verdwijnen uit zicht en mijn ziel krijgt weer ruim baan -- vind ik persoonlijk qua tanka-betekenis de beste

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ook voor mij is 'de hemel kust de aarde/ in ‘t voorbijgaan raakt ze mij' favoriet -een herkenbaar beeld/ gevoel toch origineel geplaatst

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, ... wat prachtig. Vooral de optrekkende mist raakt me. Weet je, ik denk dat het goed zou zijn om iedere morgen bij het opstaan deze tanka's te lezen of op zijn minst eraan te denken. Wellicht krijgen ze dan een plaatsje in het dagelijks leven. (hum - nu ga ik ontbijten.)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, Karinska, Greetje, Marceline, Edith, Ton, Schrijvenmaar, Riny, dank voor jullie mooie reacties. Ik ben blij met jullie enthousiasme. Ook ik vind mijn tweede Tanka het mooist. Die inval verraste me zelf ook: opeens schreef ik deze woorden met een foto voor me. Greetje, dank voor deze inspirerende opdracht. Dit is de foto die mevinspireerde tot gedicht twee: https://www.nelgoudriaan.com/gedichten/haiku-s-en…