Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#181 - Valentijn

Tegen het einde van de dag wordt het rustiger op straat. Mensen keren huiswaarts om bij hun Valentijn te zijn. Eén man niet. Hij dwaalt door de straten, staat af en toe even stil. Hij kijkt op zijn horloge en loopt weer door. Vuisten gebald en schouders verkrampt. Langzaam maar zeker nadert hij het station. De man kijkt opnieuw hoe laat het is, glimlacht kort, haalt diep adem en zet dan de pas erin. Vastberaden. Bij een elektriciteitshuisje – vlak naast de spoorwegovergang bij het station – stopt de man. Weer kijkt hij hoe laat het is, checkt dan of zijn spullen er nog zijn, om vervolgens met zijn rug tegen de muur van het elektriciteitshuisje aan te leunen. Hij bijt op zijn onderlip. Nog een paar seconden. Precies volgens plan. De belsignalen en knipperlichten gaan aan en de slagbomen komen langzaam naar beneden. De man kijkt om zich heen. Het is rustig, maar hij is niet alleen. Heel even wacht hij nog. Wanneer de lichten van de trein dichterbij komen, pakt hij zijn twee stokken met rood doek achter het elektriciteitshuisje vandaan. Hij glipt onder de slagbomen door en loopt over het spoor richting de naderende trein. Twee dames gillen, een boodschappentas valt. Een jongen slaat zijn handen voor zijn gezicht en een moeder trekt haar kind met zich mee, weg van het perron. Dan blijft de man staan. De trein komt tot stilstand waar hij altijd stopt, op een paar meter afstand van de man. De machinist kijkt met grote ogen naar de donkere gestalte voor zijn trein. De man rolt het spandoek uit en houdt hem omhoog. “Ik hou van jou.” De machinist ontspant zijn schouders, glimlacht, stapt de trein uit en hijst de man het perron op. “Ik ook van jou, malloot!”

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heeft geen zin.
Misschien iets te letterlijk. Je impliceert hiermee ook dat de lezer weet dat de man denkt dat het geen zin heeft. Laat de lezer eerst nog even in het duister tasten, laat ze raden waarom hij niet naar huis gaat. Verder is het een hele goede tekst, met een goede spanningsboog, je houdt de lezer bij hun kraag vast, laat ze in het duister tot aan het laatste stuk. Eén dingetje: verdeel je tekst in alinea's, dit maakt de leesbaarheid beter. Met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komisch verhaal over naar het schijnt weer eens een "verwarde man", dat toch verrassend eindigt. Maar waarom zijn zijn vuisten gebald? Je bouwt de spanning goed op, zo dat de lezer een aanslag of sabotage verwacht of (iets later) een zelfmoordpoging in plaats van een liefdesboodschap op een spandoek. De emoties die zijn (verwachte) daad bij de omstanders los maakt zijn prachtig beschreven. Om je tekst leesbaarder te maken, zou ik niet alles achter elkaar schrijven, maar de tekst in alinea's verdelen. Bijvoorbeeld om te beginnen een witregel voor "Langzaam maar zeker nadert hij het station."

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt! Ik heb jullie feedback verwerkt in mijn verhaal. Zijn de witregels goed geplaatst zo? Ik vond het best lastig om te bepalen waar die moesten komen. Edith E, (mede) met die gebalde vuisten probeerde ik te laten zien dat deze man gespannen/nerveus is. Misschien niet helemaal goed gekozen, aangezien dat (ook) op woede duidt...

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @SdL : (Mijn reactie lijkt haast een kopie van schrijfcoach Mike. Blijkbaar op hetzelfde moment gereageerd. ) Ik heb met je meegekeken waar de rustpunten kunnen komen en kom op het volgende (wat niet wil zeggen, dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk): De belsignalen en knipperlichten gaan aan en de slagbomen komen langzaam naar beneden. De man kijkt om zich heen. Het is rustig, maar hij is niet alleen. Heel even wacht hij nog. Wanneer de lichten van de trein dichterbij komen, pakt hij zijn twee stokken met rood doek achter het elektriciteitshuisje vandaan. Hij glipt onder de slagbomen door en loopt over het spoor richting de naderende trein. Twee dames gillen, een boodschappentas valt. Een jongen slaat zijn handen voor zijn gezicht en een moeder trekt haar kind met zich mee, weg van het perron. Dan blijft de man staan. De trein komt tot stilstand waar hij altijd stopt, op een paar meter afstand van de man. De machinist kijkt met grote ogen naar het donkere gestalte voor zijn trein. De man rolt het spandoek uit en houdt hem omhoog. “Ik hou van jou.” De machinist ontspant zijn schouders, glimlacht, stapt de trein uit en hijst de man het perron op. “Ik ook van jou, malloot!” En o ja, het is "de" gestalte in plaats van "het" (De machinist kijkt met grote ogen naar de donkere gestalte) Gebalde vuisten, verkrampte schouders, och ja, één bonk zenuwen. Dat kan inderdaad.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, bedankt voor het meedenken, Edith E! (Heb het/de gestalte aangepast, dankjewel!)