Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#180 Zes-min

12 februari 2018 - 13:14
Het cijfer dat op haar leven geplakt zat was een zes-min. Als moeder werd ik daar soms moedeloos onder. En verdrietig. Altijd maar weer stimuleren, zonder zelf nog te geloven in een beter resultaat. Wat biedt de toekomst een zes-min meisje? Borden wassen, huishoudelijke hulp? Inpakster, postbezorgster? Niet dat het minderwaardige beroepen zijn, maar toch, je wilt voor je kind alle kansen die je zelf niet gehad of benut hebt. ‘As ge ma leut et’ placht opa te zeggen, plezier maken. Hij had nog wel een instrument op zolder liggen. Klaartje had goede longen. De trompet dan maar. Les bij de blazers van het korps. Weer moest ik haar aanmoedigen het te blijven proberen. Ze mocht aanblijven omdat het korps kampte met krimp van het ledental. Dus niet omdat zij zo goed zou zijn. Ik betrapte mezelf erop dat ik de hoop ging verliezen. Ik moest mijn dochter aanvaarden zoals ze was. Ik zocht een vorm van vrede, nam genoegen met een gelijke stand tussen winnen en verliezen. Er zijn nu eenmaal meer verliezers dan winnaars, hield ik mijzelf voor. Opeens had Klaartje een goed cijfer voor gymnastiek. Volleybal. Klaar werd nooit moe. Als de wedstrijd inzakte omdat de benen verzuurden bleef Klaar omhoog springen om ballen te blokkeren en punten te scoren. Met hardlopen verdiende zij eerst lintjes, daarna medailles op interscolaire wedstrijden. Ze kreeg de bijnaam Klaar-Af. De zeven werd een acht, werd een negen, en een tien. De schoolprestaties gingen eerst omlaag, omdat Klaartje school minder belangrijk ging vinden, en toen omhoog, omdat Klaar in zichzelf ging geloven. Echte zessen, stevige zevens, en die ene tien. Naast de trots voelde ik schaamte. Trots omdat zij het zelf had bereikt. Schaamte omdat ik niet meer in haar geloofde en er niet bij was toen zij haar eerst medaille haalde.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 februari 2018 - 17:53
Van zulke goed geschreven verhalen word ik blij. Mooie balans tussen moeders onzekerheid en Klaartjes uiteindelijk gevonden talent.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2018 - 10:13
Het onverwachte komt wanneer je nog nauwelijks hoop hebt, maar heeft tijd nodig (die we niet (allemaal) hebben) om aan de oppervlakte te komen. Kan ik van meespreken dat mijn zoon met DS toch na jaren heel eenvoudige verhaaltjes kan lezen en eenvoudige woorden kan schrijven. Het doet wel wat. Een hele mooie, Peter! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2018 - 13:35
Peter FD, Qua inhoud zeker een mooi verhaal. De uitvoering is anekdotisch - moeder vertelt bij wijze van spreken dit verhaal over de heg aan de buurvrouw. Het verhaal verdient een uitwerking in scènes.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2018 - 15:29
Peter, ... wat een echt verhaal. Jij kent vast de uitdrukking: wat er niet in zit, komt er ook niet uit! Zwaarder kunnen ze een 6- kind niet treffen. Gelukkig ging het spiritpuntje niet onderuit.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2018 - 16:04
Jan: helemaal mee eens, ik ben gebleven bij de feiten, en daarin zou ik kunnen schrappen om ruimte te maken voor beleving

27 februari 2018 - 16:34
Hé Peter, Ik lees hem nu pas, maar heb er van genoten. Zo inlevend geschreven. Je kunt je er goed in verplaatsen. Die Klaartje komt er wel in het leven. Zij het opeen ander gebied dan haar moeder (voor haar en zichzelf) zou wensen. Mooie karakterschets!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 februari 2018 - 10:28
Dag Peter, Een mooi sterk verhaal met een blijde boodschap. Niet opgeven. Iedere mens heeft zijn talenten. Jammer genoeg blijven veel talenten verborgen voor de buitenwereld. Klaartje heeft geluk en succes, het is haar van harte gegund. :nod: Bedankt voor dit mooi verhaal geschreven met jouw talent tot beeldend schrijven. :nod: