Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 179 Niks sprekt vanzölf

# 179 Op een dag ontmoetten Jantine Vrielink en Hendrik Slagman elkaar op de brink van het stadje Ootmarsum in het oosten van het land. Was het toeval of hadden ze het afgesproken? Jantine had een tas bij zich, van opvallend rode kleur en het was duidelijk dat er iets zwaars in zat. Na de hartelijke begroeting met drie zoenen, waarvan twee op de wang en een op de mond, liepen ze naast elkaar over de keien. Jantine wierp een blik op de Poaskearls die haar kant opkeken, zwijgend, versteend en met hun rug naar de kerk toegekeerd. Vroeger keek ze ieder jaar toe hoe de echte Poaskearls, allemaal jonge ongetrouwde mannen, op tweede paasdag hier op een rij hun rondje om de kerk liepen. Ze glimlachte bij de herinnering. Praten was onmogelijk, daarom wees ze naar een bankje en gebaarde dat ze daar wel op konden gaan zitten. Hendrik gebaarde terug dat hij dat een goed idee vond. Toen ze zaten strekte hij zijn arm en beschreef een grote cirkel met zijn wijsvinger gericht op de straat. Ze knikte. Ja, hier hadden ze de ruimte. Vragend hield hij de rode tas omhoog en ze knikte opnieuw. Ga je gang. Hij zette de tas tussen hen in op het bankje, ritste hem open en haalde er een woord uit. Het woord was gemaakt van hout, niet te klein en niet te groot. Hij bukte zich en legde het woord op de grond. Daarop pakte Jantina een woord uit de tas en ook zij bukte zich om het woord op de grond te leggen. Toen alle woorden uit de tas op de grond lagen uitgestald, gingen ze er bij staan. 'Jij eerst,' gebaarde Hendrik. Jantine koos de woorden: 'waar, slapen, we, vannacht.' Hendrik wreef in zijn handen en legde de volgende woorden neer: 'niet, thuis' 'Waar, dan, wel,' schoof Jantina eronder. Hendrik keek haar even aan, er verscheen een ondeugende blik in zijn ogen. 'Buiten,' legde hij neer. 'Je, houdt, me, voor, de, gek' 'Ik, heb, een, tent, in, de, auto,' hij hield zijn hoofd een beetje schuin. 'Camping,' gokte Jantine. Hij knikte. Ze lachte. Veel mensen hadden met hen te doen, wist ze, omdat ze niet met elkaar konden praten. Maar communiceren draaide om zoveel meer. En Hendrik verstond de kunst haar te verrassen, zoals nu. Of zoals die keer dat hij thuiskwam met de woorden, door hem uitgezaagd en bijgeschaafd. Voor hem was het huwelijk niet iets vanzelfsprekends. Ze raapten de woorden op en stopten ze terug in de rode tas. Hand in hand liepen ze naar de auto.Hendrik opende de achterklep en liet Jantine de tent zien. Naast de tent lag een sporttas, waarin ze hun kleren vermoedde. Hij had alles al voorbereid. Ze voelde zich warm worden, draaide zich naar hem toe, nam zijn hoofd tussen haar handen en zoende hem. Hij glunderde. Ze deed de klep van de auto dicht, stapte in en schoof zo dicht mogelijk naast hem.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Je houdt lang de spanning vast door niet snel te onthullen wat er precies aan de hand is met de personages en wat er precies in de tas zit. Daarna blijkt het spannende al snel in iets ontzettend liefs over te gaan. Persoonlijk weet ik niet wat Poaskearls zijn, of wat je ermee bedoelt, daardoor is dat stukje voor mij een beetje misplaatst. Maar misschien mis ik iets... Mooie beschrijving van de liefde en van de beperkingen en schoonheden van de taal!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
sprookjesachtig en lief, al is het gruwelijk onpraktisch ik las het graag
Dankjewel Schrijvenmaar. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Je houdt lang de spanning vast door niet snel te onthullen wat er precies aan de hand is met de personages en wat er precies in de tas zit. Daarna blijkt het spannende al snel in iets ontzettend liefs over te gaan. Persoonlijk weet ik niet wat Poaskearls zijn, of wat je ermee bedoelt, daardoor is dat stukje voor mij een beetje misplaatst. Maar misschien mis ik iets... Mooie beschrijving van de liefde en van de beperkingen en schoonheden van de taal!
Dankjewel, Mike. De uitleg over de Poaskearls staat in het verhaal. Het is een paastraditie in Ootmarsum, zoals het Carnaval een traditie is in het zuiden van het land. Ik wilde ermee aangeven dat Jantine al wat ouder is en nu niet meer naar de ongetrouwde mannen hoeft te kijken/kijkt. Ik had net iets te weinig woorden om dat nog met een hint te verduidelijken. Ook heb ik de traitie gebruikt om iets van de streek mee te geven. Ik zou het kunnen weglaten maar dan vind ik het wat onlogisch om de titel op z'n Twents te schrijven. Misschien moet ik gewoon maar over de grens van 500 woorden gaan en in de eerste alinea aangeven dat bijvoorbeeld Hendrik een van die Poaskearls was. Zoiets. Bedankt voor je feedback en compliment!