Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#179 - Twee seconden (de tas)

Op een middag ontmoette Robert en de man elkaar op de brink van een dorp in het oosten van het land. Was het toeval, of hadden ze het afgesproken? Robert had een tas bij zich, van opvallend rode kleur en het was duidelijk dat er iets zwaars in zat. Robert ging zitten, maar niet te dicht naast de man. De tas stond tussen hen in. ‘Het is klaar’. De man zweeg. Twee jaar terug, op een verlaten carpoolplaats in de buurt van Roosendaal. De vlugge bekentenis dwong Robert om óók snel te handelen. Met drie routineuze bewegingen was het gebeurd. Klaar, uit en wegwezen. Nog een laatste blik naar de achterbank want daar stond hij, rood en groot. Zachtjes opende Robert het achterportier en pakte de tas. Zwaarder dan hij dacht. Hij keek snel of alles er in zat, gooide de tas over zijn schouder, liet de deur openstaan en liep geruisloos weg. Precies een maand later zag Robert voor het eerst de man die nu naast hem zat op het bankje. Het was op zo’n feestje waar je anoniem genoeg bent zonder verdacht te zijn. Natuurlijk had Robert de man gezien. Hij wist niet hoe hij eruit zag maar hij voelde dat hij het wel moèst zijn. Hij wachtte al een halfuur totdat de man kwam. ‘Ik weet wie jij bent’, zei de man. Robert knikte. ‘Weet je ook wie ik ben?’ Robert keek de man aan en knikte weer. ‘Goed. Je hebt het goed gedaan, in Roosendaal. Wil je een nieuwe?’ Robert wachtte even, wilde niet te gretig zijn. ‘Okee’, zei hij tegen de man. De man reikte in zijn binnenzak en stak hem een envelop toe. Toen Robert het ding pakte hield de man eventjes de envelop vast. Robert keek de man aan en de man keek terug. Twee lange seconden. Na Roosendaal kwam Rotterdam. En daarna Breda. Dat ging net goed. Vervolgens Eindhoven, Barendrecht, Tilburg en Delft. Eén keer naar Gent. En daar kwam Robert op het idee. Hij wist ineens hoe hij het zou gaan doen en wanneer. Welke materialen hij zou gebruiken en hoe hij de afspraak kon maken. Welke kleren hij zou aandoen, welke auto hij zou rijden om ver weg te gaan. Hij had het scenario eindeloos herhaald. Wat hij zou zeggen als de man dit zou zeggen, of dat. ‘Het is klaar’, zei Robert weer. De man zweeg nog steeds. Robert stond op, liet de tas en de man achter. Rustig blijven nu. De man pakte de tas, liep de andere kant op en gaf een knikje naar de overkant van het plein. Robert stapte in, keek glimlachend achter zich want daar stond hij nog, zíjn tas. Twee seconden te lang staarde hij naar het glimmende rode leer. Hij zag ze niet aankomen, ze waren vlug. Eentje maakte drie snelle bewegingen met zijn vinger. Klaar, over, uit. De ander pakte de tas. ‘Zwaar ding’, zei hij.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Erik-Jan. Ik vind het heel vervelend maar snap er helemaal niets van. Je bouwt de spanning goed op, het is intrigerend maar het lukt me maar niet om een beeld te krijgen wat er allemaal speelt. Sorry :confused:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, helaas, zo vergaat het mij ook. Ik kreeg de indruk, dat hier een diefstal-overval beraamd werd. (Welke materialen hij zou gebruiken en hoe hij de afspraak kon maken. Welke kleren hij zou aandoen, welke auto hij zou rijden om ver weg te gaan. Hij had het scenario eindeloos herhaald) Maar "wil je een nieuwe?" Een opdracht? Wat zit er in de enveloppe? Sterk, dat je het plein een centrale rol laat spelen, door het weer aan te halen. Wat ik leuk vind, is het ontnuchterende eind, waar Robert achter het net vist (zonder dat hij dat zelf al weet). Zo gaat dat in het leven....

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties, dat helpt enorm! Nu ik het terug lees, kan ik die verwarring en onduidelijkheid goed begrijpen, haha! Het was laat en ik wilde het verhaal gewoon insturen, maar ik had em beter even kunnen laten liggen om bij te werken. In mijn hoofd ontstond in ieder geval een verhaal van een huurmoordenaar die wraak wilde nemen op zijn opdrachtgever -door niet de goede rode tas terug te geven - maar zélf wordt beetgenomen (de opdrachtgever had Robert al in de gaten en liet hem vermoorden door anderen). Ik wilde het bewust wel wat vaag houden en spanning creeëren zonder teveel te zeggen, maar nu is het inderdaad wel erg zoeken wat er gebeurt, en waarom. Fijn dat jullie reageerden, dank je.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meteen een goede reden om ermee aan de slag te gaan. Zoals Nancy schreef, je weet de spanning flink op te voeren, dus die verhaallijn komt vanzelf weer terug als je gaat aanpassen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Erik Jan, Ik kwam er moeilijk in maar snapte de clue dat de man op rooftocht ging, Het einde was verassend dat hij omgelegd werd en de rode tas door anderen nu weggenomen was. Ik denk dat het allemaal nog wat vloeiender kan qua aanloop, maar in de basis en spanningsboog een leuk verhaal.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meteen een goede reden om ermee aan de slag te gaan. Zoals Nancy schreef, je weet de spanning flink op te voeren, dus die verhaallijn komt vanzelf weer terug als je gaat aanpassen.
Dank je Edith. Even een vraag (ik ben nog wat nieuw hier): passen anderen hun verhaal weleens zo drastisch aan, onder de oorspronkelijke inzending? Of laten ze dan de eerste gewoon staan, en komt er een tweede bij? Of sturen ze dan een nieuwe in en verwijderen ze de oorspronkelijke?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snapte het verhaal van het begin af aan, gelukkig, waardoor ik zonder vragen bleef zitten en het verhaal geen verwarring schepte. Het is een goed stuk, met een goede opbouw, al vind ik toch dat er hier en daar nét iets meer had mogen worden uitgelegd, waardoor de strekking net iets duidelijker wordt. Je zou bijvoorbeeld een stukje tekst toe kunnen voegen die de verhoudingen tussen de personen beter weer had gegeven, of een korte scène waarin duidelijk wordt wat Robert nu precies doet. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snapte het verhaal van het begin af aan, gelukkig, waardoor ik zonder vragen bleef zitten en het verhaal geen verwarring schepte. Het is een goed stuk, met een goede opbouw, al vind ik toch dat er hier en daar nét iets meer had mogen worden uitgelegd, waardoor de strekking net iets duidelijker wordt. Je zou bijvoorbeeld een stukje tekst toe kunnen voegen die de verhoudingen tussen de personen beter weer had gegeven, of een korte scène waarin duidelijk wordt wat Robert nu precies doet. Graag gelezen.
Dank voor je reactie! Ik ben het helemaal eens met je opmerking om iets meer uit te leggen of toe te voegen, dat had het geheel inderdaad iets duidelijker gemaakt.