Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 177 - UFO Waar denk je aan bij dit woord?

Wekelijkse schrijfopdracht # 177 – UFO ‘Mam, mam, we hebben weer wat op school.’ Opgewonden komt Joost de kamer binnen. ‘Nu moeten we nadenken over het woord: UFO. Jij weet wel wat dat is, hè?’ ‘Hallo Joost, fijn dat je er weer bent. Daar zadel je me wel met iets op zeg, net nu papa een week weg is.’ ‘Kan hij niet eens naar Amerika gaan? Dan kan hij daar serieus gaan zoeken. Misschien vindt hij daar wel buitenaardse wezens, dat zijn toch aliens?’ Hij gaat wat buiten adem tegenover zijn moeder zitten. Hanke legt haar tekenpotlood neer en kijkt hem aan: ‘Ja,dat zijn het, althans die naam hebben ze daaraan gegeven, maar ik denk dat het allemaal fantasie is. De mens wil nu eenmaal fantaseren en dat is goed. Maar tussen fantasie en werkelijkheid ligt een groot verschil. Ik heb respect voor al die wetenschappers in welke richting dan ook, die hun fantasieën willen onderzoeken en daardoor volop met de toekomst bezig zijn.’ Joost kijkt teleurgesteld: ‘Ik hoor het al, jij weet er nog niet veel van.’ ‘Dat dacht je. UFO betekent: Unidentified flying object, dat is in het Nederlands vertaald, een onbekend vliegend voorwerp. Er zijn mensen die denken iets gezien te hebben en er zijn mensen die dat geloven van die mensen omdat zij het zeggen, er zijn zelfs mensen die denken buitenaardse wezens gezien te hebben en door hen ontvoerd te zijn geweest, er zijn mensen die dat op hun beurt weer geloven, en … ‘ ‘Mam, hou maar op, je brengt me zo niet verder.’ ‘Oh nee ! Hanke voelt zich strijdlustig worden. ‘Kun je mij zeggen wat geloven is?’ Joost kijkt bedenkelijk. ‘Geloven is dat je iets niet zeker weet, je moet het kunnen bewijzen.’ ‘Precies.’ ‘Maar waarom zeggen er dan mensen dat ze aliens hebben gezien en er door ontvoerd werden?’ ‘Ik denk, omdat ze dat zo graag willen geloven en zich er prettig bij voelen.’ Joost zucht en loopt met een ernstig gezicht naar de keuken. ‘Wil je ook wat drinken, mam. Zwarte bessensap?’ ‘Ja, neem het pak maar mee.' Ze staat op, loopt naar het dressoir en pakt twee glazen. 'Dan kunnen we nog even verder praten als je wilt.’ ‘Nou nee, ik ga straks meteen naar boven, huiswerk maken en morgen krijgen we voor het eerst filosofie.’ .

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Riny, Een leuk filosofisch keukentafel gesprekje waarvoor de aanleiding aan het eind naar boven komt. Probeer een beetje de dialoog regels strakker toe te passen. Bijvoorbeeld gesproken tekst af te sluiten voor de handeling met een comma en weer beginnen. Bijvoorbeeld:
'Ja, neem het pak maar mee - ze staat op, loopt naar het dressoir en pakt twee glazen - dan kunnen we nog even verder praten als je wilt.’
naar 'Ja, neem het pak maar mee.' Ze staat op, loopt naar het dressoir en pakt twee glazen. 'Dan kunnen we nog even verder praten als je wilt.'

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een leuke insteek. Maar ik vind ook dat de moeder en zoon wat afstandelijk met elkaar praten.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Een leuk filosofisch getint verhaal tussen zoon en filosofisch aangelegde moeder. Wat een geluk voor Joost om zo met zijn moeder te kunnen praten. Ik heb eens gelezen dat het menselijk brein niet kan fantaseren over zaken die niet bestaan. Iets om over na te denken. :o En geloven, ja, dat is misschien een idée om eens een schrijfopdracht over 'geloven' te maken. Maar of ik dat aandurf?! Een vriendin zei me eens dat geloven 'een vorm van genade is'. In ieder geval fijn dat de jongen op school het vak 'filosofie' krijgt. Misschien dat mama via zijn huistaak een greintje kan meepikken? Ze lijkt me ertoe geschikt. :) Ik wens je een aangenaam filosofisch getint weekend toe. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Darkvalley, ... laat je nu net de vinger gelegd hebben op de zin die ik er nog even tussen heb gefrunnikt. Ik dacht: Hanke kan toch niet alleen Joost op laten draven voor de sap en de glazen? Je hint heb ik opgeslagen en tevens de zin veranderd. Dank voor je feedback.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina Levja, ... dank voor je reactie. Ik denk, dat Joost zich bevindt in een afstand nemende fase, Hanke voelt dat goed aan. Waarschijnlijk voelde jij dat ook zo aan.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt verhaal van jouw hand, Riny. Zo'n gesprek tussen moeder en zoon. Leuk bedacht! Wel viel mij op dat de moeder wel lange monologen houdt met formele woorden. Snapt een kind dit? Of zou het ook met kortere stukjes kunnen en wat meer interactie tussen moeder en zoon? Met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, ... dank voor je om 'over na te denken' reactie. Wat je idee betreft om over het 'geloven' te schrijven: dat lijkt mij nogal gevaarlijk. Laat een ieder vrij in zijn geloof; als er maar geen misdaad uit voortkomt - zeg ik altijd tegen mezelf. Van mijn vader heb ik geleerd, dat wanneer je iemands geloof onderbouwd, je de grond onder zijn voeten weghaalt. Een geloof is het meest intieme wat een mens heeft ... dus pas op! - Ja, pap.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, dankjewel voor je reactie. Ja, ik kon me vastklampen aan de opgegeven regel: 'Waar denk jij aan bij het woord UFO?' en daar ging mijn fantasie. Het was leuk om te schrijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ...wederom ben ik blij met een reactie van jou. Wat je opmerkingen betreft: Joost is slimmer dan zijn moeder, dus moest zij haar woorden zorgvuldig kiezen.Het is verrassend dat zij op een gegeven moment strijdlustig wordt. Het was leuk om me al schrijvende in zo'n situatie te verplaatsen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een gesprek zoals het echt zou kunnen zijn. Goed geschreven. Ik heb niet zoveel met ufo's, meer met drones.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie, realistische dialoog tussen een oudere en jongere, met een duidelijke kloof tussen de generaties. Joost heeft blijkbaar niet zo'n hoge pet op van mama's kennis (terwijl zij verre van dom is). Eén puntje: Als ik lees, dat Joost wenst, dat zijn vader naar Amerika gaat om naar buitenaardse wezens te speuren, zou ik zeggen: Joost is nog niet zo oud. Vraag ik mij af of Joost mama wel kan begrijpen als ze zegt :''Ik heb respect voor al die wetenschappers in welke richting dan ook, die hun fantasieën willen onderzoeken en daardoor volop met de toekomst bezig zijn.’ Spreekt mama dan niet als tegen een volwassene? Hoe oud is Joost? Verder prima gesprek. Graag gelezen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith E., ... dank je wel voor je reactie. Nee, Joost is nog niet zo oud. Hij bevindt zich in een tweespalt, daarom denkt Hanke wellicht: meteen ingrijpen. Daarom formuleert zij zo heel voorzichtig haar mening. Als Joosts vader thuiskomt wordt er vast wel verder gepraat. ;)