Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » #176 slaapliedje: Icarus

#176 slaapliedje: Icarus

8 reacties [Laatste bericht]
Lizeleest
Laatst aanwezig: 4 uren 4 min geleden
Sinds: 3 Jan 2018

#176 slaapliedje: Icarus

Niet echt een slaapliedje, maar de opdracht heeft me wel geïnspireerd om dit te schrijven. Daarbij bedacht ik stiekem dat een baby toch nog niet begrijpt wat je het vertelt.

Icarus

Slaap ver, een verre vlucht en
vang de zongloed in je vlugge
verenkleed zo vlug en lang
en vol van was en water
Druppel Druppel Vlieg!
en vang en slaap en val
Val vliegend in het waterdal

Reacties

Nancy Bastiaans
Laatst aanwezig: 4 uren 7 min geleden
Sinds: 21 Mrt 2017

Mooi Lize. Een slaapgedicht. Graag gelezen.

Hadeke
Laatst aanwezig: 2 dagen 21 uren geleden
Sinds: 18 Okt 2012

Misschien maar gelukkig dat een baby het niet begrijpt. Icarus is niet meteen kost voor een prettige slaap. :-)
Ik vind de inhoud en vooral het (rijm)klankenspel geslaagd.

Lizeleest
Hadeke schreef:

Misschien maar gelukkig dat een baby het niet begrijpt. Icarus is niet meteen kost voor een prettige slaap. :-)
Ik vind de inhoud en vooral het (rijm)klankenspel geslaagd.

Dag Hadeke, bedankt voor je reactie!
Je hebt zeker gelijk wat het thema betreft, ik vond het dan ook niet gemakkelijk om iets voor kinderen te schrijven. Ik ben blij te horen dat je het klankenspel geslaagd vindt.

Lizeleest
Nancy Bastiaans schreef:

Mooi Lize. Een slaapgedicht. Graag gelezen.

Dankjewel, Nancy! Jouw slaapliedje blijft een van mijn favorieten van deze opdracht!

Schrijfcoach Wi...
Laatst aanwezig: 2 dagen 7 uren geleden
Sinds: 19 Jul 2005
Lizeleest schreef:

Niet echt een slaapliedje, maar de opdracht heeft me wel geïnspireerd om dit te schrijven. Daarbij bedacht ik stiekem dat een baby toch nog niet begrijpt wat je het vertelt.

Icarus

en vol van was en water
Druppel Druppel Vlieg!
en vang en slaap en val

Hallo Lize,

Hoe dan ook fijn dat je geïnspireerd raakte. De vallende Icarus is een dankbaar onderwerp, ook een mooi beeld voor 'in slaap vallen'. En niet alle slaapliederen zijn voor kinderen bedoeld. Ik geniet ook van je klankenspel, maar vind 'vlugge' en 'vlug' zo snel achter elkaar minder sterk. Ervoor staat ook al 'vlucht'. Zou je 'vlugge' door een ander woord kunnen vervangen?

Het loont altijd om een tekst een tijdje te laten liggen en hem daarna nog eens hardop te lezen, dan merk je meteen waar het hapert.

Succes en groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Mevrouw SchrijfTaal: schrijf- en lesgeefbeest

Riny
Laatst aanwezig: 29 min 21 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Lize,

... wat een leuk liedje.

Vooral de druppels trokken mijn aandacht. In het water vallen en dan meedeinen met de golven.
Misschien wel iets voor een in-slaap-val truc. Dit is iets anders dan schaapjes tellen.

Lizeleest
Schrijfcoach Wilma van den akker schreef:
Lizeleest schreef:

Icarus

en vol van was en water
Druppel Druppel Vlieg!
en vang en slaap en val

Hallo Lize,

Hoe dan ook fijn dat je geïnspireerd raakte. De vallende Icarus is een dankbaar onderwerp, ook een mooi beeld voor 'in slaap vallen'. En niet alle slaapliederen zijn voor kinderen bedoeld. Ik geniet ook van je klankenspel, maar vind 'vlugge' en 'vlug' zo snel achter elkaar minder sterk. Ervoor staat ook al 'vlucht'. Zou je 'vlugge' door een ander woord kunnen vervangen?

Het loont altijd om een tekst een tijdje te laten liggen en hem daarna nog eens hardop te lezen, dan merk je meteen waar het hapert.

Succes en groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Dag Wilma,

Bedankt voor je uitgebreide feedback!
Dat was inderdaad het beeld dat ik wilde gebruiken: de mythe van Icarus voor het gevoel dat je hebt wanneer je in slaap valt.
Bedankt voor de opmerking over 'vlugge' en 'vlug': door het te herlezen zie ik wat je bedoelt. Ik zal er sowieso nog wat aan moeten schaven. Bedankt voor de nuttige tip!

Lizeleest
Riny schreef:

Lize,

... wat een leuk liedje.

Vooral de druppels trokken mijn aandacht. In het water vallen en dan meedeinen met de golven.
Misschien wel iets voor een in-slaap-val truc. Dit is iets anders dan schaapjes tellen.

Dag Riny,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te horen dat je het beeld van vallen in het water leuk vond.
De druppels verwijzen zowel naar het water als naar de was die door de zon aan het smelten is.

Show don't tell

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u...

Speciale aanbieding
Tommy Wieringa

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u....

Leuke aanbieding
Ontknoping

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u....

Speciale aanbieding
Memoire schrijven

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u. abonnee!...

Speciale actie