Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#176 Slapen in de maan

( melodie Brahms) Lieve schat, droom maar zacht, over sterren en manen Hemelprachtig mooi kind, zweef fijn mee op de wind Pak het licht van maan, raak de zon even aan Pak een straal van een ster, vlieg dan steeds verder weg Lieve schat, droom maar zacht, over sterren en manen Hemelprachtig mooi kind, zweef fijn mee op de wind Pak de wijzers van de klok, zet de tijd nu maar stop Krul je op in de maan, zodat je slapen kunt gaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jeetje komt and ineens een onvermoede kant van Nancy boven :thumbsup: ik kan je wel zeggen dat het niet mijn smaak is (ik heb tamelijk gevoelig glazuur, geloof ik), ik vind het wel knap gedaan

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Levina dat is fijn om te horen @Schrijvenmaar het is ook alles behalve mijn smaak en mijn glazuur sprong ook tijdens het schrijven maar ik dacht maar, het mag niet over enge dingen gaan en het moet voor kinderen zijn tja toen werd het een weke bedoeling ;) hoewel ik overwogen heb een gameboy ofzo te verwerken maar heb geen verstand ervan. :D

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De regels "Pak het licht van maan, raak de zon even aan" vind ik erg mooi gekozen. evenals "krul je op in de maan". Het loopt inderdaad goed op Brahms Wiegenlied... Ik vraag me wel af of ik als kind zijnde "vlieg dan steeds verder weg" niet een beetje eng gevonden zou hebben.. Maar misschien dat een kind van deze tijd, daar niet mee zit..

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Edith dankjewel voor je leuke reactie. Ik heb geen ander referentiekader dan mijn eigen, omdat ik zelf geen kinderen heb. Als kind droomde ik van vliegen en als dat tussen de sterren kon, wauw. Het kan dus heel goed wat je zegt dat dit misschien wat eng is voor kinderen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy: Ik heb zelf ook geen kinderen, dus ik ging gewoon bij mezelf af. Sommige sprookjes hebben eigenlijk ook iets griezelig, dus het zal met dat "ver weg vliegen" in jouw slaapliedje wel meevallen, hoor. Het kind voelt zich immers veilig in zijn slaapomgeving en door dit liedje?

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja inderdaad zoals je al schreef; zelfde slaapplaats. Hoewel ik de mijne zing voor de maan zelf. "Krul je op in de maan", Heerlijk. Ik zit op mijn werk, maar verlang spontaan naar mijn warme bed :-) En op een bekende melodie, dus die zit nu voorlopig in mijn hoofd. En bedankt ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Edith E, gelukkig. Dacht even dat ik pedagogisch totaal de plank missloeg :( @ Daniële slaap lekker :D en tja die melodie ‘sorry’ :unibrow: dankjewel voor je leuke reactie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... heerlijk wat ben jij van alle markten thuis. De zinnen hoef ik hier niet te herhalen: mooi gevonden. Als ik wilde zingen kreeg ik altijd een handje voor mijn mond. Voorlezen dat ging prima, maar zingen? Ho maar.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Riny, dankjewel :) Ik probeer van alle markten thuis te zijn dus dan is het fijn als het opvalt. Gewoon zingen hoor dat is gezond ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdracht sec spreekt me niet aan. Kwestie van smaak en interesse. Dus wordt het moeilijk een mening te geven over de invulling als er een puur slaapliedje staat. Maar:
Krul je op in de maan, zodat je slapen kunt gaan.
vind ik dan wel weer heel mooi. Ik zie een klein kind lekker behaaglijk opgerold in een halve maan liggen. Mooi beeld :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Nancy, wat heb je dit mooi gedaan. Die krul in de maan; het tedere springt eruit. Fijn. Dank voor dit rustig moment (na al dat erotisch lawaai!) :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Angus, dankjewel. Fijn dat het beeld van opgekruld in de halve maan overkomt. Zo wilde ik dat het gezien werd en is het stukje uit het lied waar ik zelf het meest mee heb. @Depengevoed, dankjewel :) @ Marijcke, wat een tegenstelling met de vorige opdracht hè :) graag gedaan en jik dankjewel voor je fijne reactie :)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig. Er zitten zoveel mooie beelden in! Ik vind het ook leuk om eens een liedje te lezen dat niet steeds op het einde rijmt, maar wel binnen de regels en dan nog niet dwangmatig, maar vaak met klankrijmen (ster - weg). Het is inderdaad eigen aan slaapliedjes om wat 'zeemzoeterig' te zijn, maar doordat je originele beelden kiest, vind ik het eerder poëtisch. Kleine opmerking: ik vraag me af waarom er hier geen komma tussen staat: 'Pak de wijzers van de klok zet de tijd nu maar stop' en bij alle andere regels wel. Ook is 'hemelprachtig' wat mij betreft al zo sterk dat 'mooi' er niet achter hoeft, maar voor het ritme snap ik wel dat je het er achter wil zetten.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Lizeleest, dankjewel voor je uitgebreide en fijne reactie. Ik heb inderdaad niet gekozen om alles te laten rijmen. Het voelde en klonk voor mij zo beter en vind het fijn dat je dat is opgevallen. Het ontbreken van de komma is niet bewust maar slordigheid. Die moet daar wel staan dus dat pas ik aan. Dankjewel :)

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
( melodie Brahms) Lieve schat, droom maar zacht, over sterren en manen Hemelprachtig mooi kind, zweef fijn mee op de wind Pak het licht van maan, raak de zon even aan Pak een straal van een ster, vlieg dan steeds verder weg Lieve schat, droom maar zacht, over sterren en manen Hemelprachtig mooi kind, zweef fijn mee op de wind Pak de wijzers van de klok, zet de tijd nu maar stop Krul je op in de maan, zodat je slapen kunt gaan.
Hallo Nancy, Mooi dat je de melodie van Brahms hebt gebruikt! De herhaling van de eerste regels werkt goed en in de andere regels wordt alles heel tastbaar, letterlijk. 'Zoetheid' was overigens geen vereiste bij deze opdracht. Dat misverstand lees ik hier en daar in de reacties. Het is ook een kunst om het niet te zoet te maken. Dat vind ik in jouw geval uitstekend gelukt. Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal