Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#176 - Manenmeisje

Manenmeisje, ben je ook zo moe? Kom maar en leg je neder Een wolkje dekt je rompje toe De wind streelt zacht en teder Zonnemans straalt op je bol, want jij knort in de morgen Zo in de sterren opgerold Heb jij een dag geen zorgen

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Grappig we kozen beide het heelal als slaapplaats ;). Ik begon meteen te zingen hoewel ik niet weet welke melodie jij erbij in gedachteb had. Het ging vanzelf. Een wolkje dekt je rompje toe...mooiste van dit hele mooie slaapliedje

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is geinig zeg. Zo direct de jouwe ook lezen. Moet nog een beetje wennen aan de hoeveelheid die op me afkomt hier, maar ik probeer natuurlijk ook aan de leeskant actief te zijn. Het is een eigen melodie geworden. Jammer dat er geen geluid bij geplaatst kan worden. Ik had heel graag jouw versie gehoord.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdracht sec spreekt me niet aan. Kwestie van smaak en interesse. Dus wordt het moeilijk een mening te geven over de invulling als er een puur slaapliedje staat. Maar 'Manenmeisje' vind ik een heel mooi woord. Zelf verzonnen?

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal achter het woord Manenmeisje is nogal persoonlijk, maar het komt, laat ik het zo zeggen: uit eigen stal. Het had oorspronkelijk een andere betekenis. Het is dat ik meteen aan dit woord dacht en daarmee verder kon, want net als jij heb ik ook niet veel met dit onderwerp. Toch geeft het me een warm gevoel als ik de andere lees.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het eerste couplet vind ik ook het meest aanspreken. Grappig dat er bij deze opdracht de neiging ontstaat om wat archaïsche woorden van stal te halen. (Bij jou 'teder' en 'neder'.)

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien spreekt het tweede niet zo aan, omdat deze door ons minder de associatie met de nacht oproept. Het is meer een grapje, omdat het manenmeisje overdag slaapt. Helpt die uitleg in de waardering?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voor mij zit het 'm denk ik vooral in de cadans en het beeld. Het eerste couplet danst heel warm. Bij het tweede couplet 'stokt' er iets voor mijn gevoel. Na een paar keer herlezen, blijkt dat vooral de regel over het korren te zijn. Als je daar wat aan sleutelt, komt het mooier over.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Manenmeisje, ben je ook zo moe? Kom maar en leg je neder Een wolkje dekt je rompje toe De wind streelt zacht en teder Zonnemans straalt op je bol, want jij knort in de morgen Zo in de sterren opgerold Heb jij een dag geen zorgen
Hallo Danielle, Het valt me meteen op dat het meisje overdag slaapt. In tweede instantie kan ik daardoor het 'knorren' in de morgen plaatsen. Bij ons thuis betekende 'knorren' ook slapen, wist je dat? Zo kun je het hier op twee manieren opvatten. Het meisje knort (moppert) ook omdat het niet wil opstaan. De tweede strofe, of het tweede couplet vind ik sterker dan de eerste. De eerste is ook niet slecht, maar 'neder' vind ik wat gezocht. De derde regel is beeldend wel mooi, maar ik vind het jammer dat er twee verkleinwoorden in staan. Omdat het een slaapliedje is kan het wel, maar het wordt al gauw te zoetig, kinderlijk met verkleinwoorden. Leuk gedaan hoor! Groetjes van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Wilma. Knorren betekent bij ons inderdaad ook slapen, vandaar dat ze knort. Grappig dat de een het eerste meer aanspreekt en de ander juist het tweede. Ik vond het een leuke, maar lastige opdracht. Ben erg benieuwd naar de volgende. Daar zal ik vast mínder verkleinwoorden in zetten. :)