Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#176 -slaapliedje

‘t Klokje tikt naar zeven uren, dus het zal niet lang meer duren. Och, wat is ons kindje moe, doet al beide oogjes toe Kindje, kindje slaap maar zacht. Buiten houdt de maan de wacht. Kijk eens hoe hij naar je lacht! 't Mannetje staat klaar met mooie dromen. Kindje, laat de slaap maar komen. kindje, kindje slaap maar zacht. Duizend kleine sterren waken trouw over alle kindertjes en over jou. Och, wat is ons kindje moe, Mama dekt je warmpjes toe. Kindje, kindje, slaap nu zacht.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, vertederend liedje. Ik zie voor me hoe een moeder op de rand van het bed zit en het in de oren van het kindje fluistert, met de gordijnen open, de maan naar binnen schijnend, en het kindje langzaam wegdommelend. Het rijm is goed, komt niet geforceerd over, maar is niet helemaal consistent. In de eerste strofe gebruik het schema 'AABB', maar in de overige strofes gebruik je 'CCDDC EEFFC'. Heb je dit met een reden gedaan? Anders is het misschien handig om nog een laatste regel onder 'doet al beide oogjes toe' te plaatsen, voor de consistentie. De afwisseling van mannelijk en vrouwelijk rijm is goed gedaan, en zorgt ervoor dat het niet monotoon klinkt. Dan even over het metrum: Het merendeel van de regels is een viervoetig met een trocheïsch metrum. Zo zijn de hele eerste strofe en de eerste twee regels van de tweede strofe opgebouwd. De derde regel (en de eerste twee regels van de derde strofe) vallen buiten dit metrum en kunnen daardoor niet helemaal lekker lopen als je het zachtjes zingt op een melodie. Goed liedje! Groet, Mike

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#1 meikiepeik : Ik ben een kersvers forumgebruiker, dus ik weet niet of en hoe ik op feedback kan reageren, maar ik waag een poging. Hartelijk dank voor je beoordeling en je opmerkingen wat betreft rijm-ritme-metrum. Ik dacht eigenlijk al wel, dat het beter was een regel toe te voegen, zodat het slaapliedje in balans blijft. Het rijmschema heb ik inderdaad opzettelijk zo gekozen, omdat in de opdracht stond, dat herhaling wenselijk was in dit geval. Omdat de herhaling en de inhoud naar mijn idee niet los van elkaar mogen staan, heb ik eerst gekozen voor "slaap maar zacht" en later om te benadrukken, dat het werkelijk tijd wordt "'slaap nu zacht". Wat betreft het metrum moet ik bekennen, dat mijn studie al aardig wat jaren achter me ligt en dat ik niet meer zo bekend mee ben. Het zou inderdaad kunnen dat dit liedje eenmaal gezongen niet helemaal vloeiend loopt.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#2 schrijvenmaar : Dank je wel. Als het kleintje er nu ook zo over denkt, en zich er veilig bij voelt...

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geslaagd slaapliedje. Je zou 'kindje kindje slaap maar zacht' ook al na het eerste couplet kunnen doen om het effect van de herhaling te versterken.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Goed idee @Ostinato. Ga ik doen. Dan heb ik meteen 5 versregels, in plaats van 4-5-5. Dank je!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘t Klokje tikt naar zeven uren, dus het zal niet lang meer duren. Och, wat is ons kindje moe, doet al beide oogjes toe Kindje, kindje slaap maar zacht. Buiten houdt de maan de wacht. Kijk eens hoe hij naar je lacht! 't Mannetje staat klaar met mooie dromen. Kindje, laat de slaap maar komen. kindje, kindje slaap maar zacht. Duizend kleine sterren waken trouw over alle kindertjes en over jou. Och, wat is ons kindje moe, Mama dekt je warmpjes toe. Kindje, kindje, slaap nu zacht.
Ha Edith, Ik lees je bijdragen in omgekeerde volgorde blijkbaar. Daarom houd ik mijn reactie hier kort. Dit liedje komt wat minder evenwichtig over dan het andere dat ik zojuist las. Ik zie hieronder ook een uitgebreide reactie daarop. Wat mij betreft zit er een kleine onevenwichtigheid in de lengte van de zinnen. Het metrum hangt uiteraard mee samen. Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, @Meikiepeik schreef ook al zo iets. Ik zag -en zie- even niet hoe en waar dit aan te pssen. De oplossing komt vanzelf wel aanwaaien. Dank je!