Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 172 Expeditie Geheugen

Ik ga door het linker neusgat naar binnen, het loopt schuin af. De voorhoofdsholte vormt een obstakel; slijmresten belemmeren een vlotte doorgang naar de achterliggende hersenen. Ik weet me er doorheen te werken en dankzij de plattegrond van professor Scherder vind ik de weg naar mijn reisdoel, de geheugenkoepel. Daar sta ik te midden van doorzichtige wanden. Achter die wanden talloze ruimten, gevuld met herinneringen van de overledene. Zo zie ik een garage met Volvo’s, modellen van verschillende bouwjaren. Even verderop een camping waar een gezin voor een tent zit te barbecueën. Een soldaat staat in gevechtspak voor een spiegel. In zijn ene hand een buisje Norit, in zijn andere hand een zwart pilletje waarmee hij vegen aanbrengt op zijn gezicht. Massa’s jongeren dansen bij een popconcert in een groot park. Tijdens een vergadering wrijft een man zijn rechtervoet langs de kuiten van de vrouw naast hem. Zij kijkt hem kwaad aan en geeft hem een schop. In een klaslokaal wijst een onderwijzer met een stok naar rode vlekken en zwarte stippen op een landkaart, kinderen dreunen plaatsnamen op. Knuisten houden tralies stevig vast. Daarachter een wit gezicht, dat eindeloos tekstballonnen uitspuwt met de boodschap ‘Ik heb het niet gedaan!’ In een schaars verlichte slaapkamer bedrijft een stelletje de liefde. In de hoek een wiegje met een zuigeling die het tafereel schaterlachend aanschouwt. Vlak voor een file enkele autowrakken, omringd door hulpverleners die proberen te redden wat er nog te redden valt. In de berm zitten mensen verdwaasd naar de grond te staren, iemand balt zijn vuist naar de hemel en uit zijn frustratie met een paar stevige vloeken. Handen helpen mij weer omhoog uit het rechter neusgat. Na de hoorcolleges van professor Scherder geeft deze levensechte rondgang door de hersenen een extra dimensie aan mijn studie psychologie. Respect!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bizar leuke invulling van deze opdracht. Hier worden veel deuren geopend. Alleen een heerlijk gekronkeld brein kan deze rondgang door een geheugen bedenken en zo vermakelijk beschrijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Boing... klinkt het nu onder mijn schedeldak. Zou het geluid weerkaatsen? Ha die Ton, ... wat een bijzonder verhaal van je. Eric Scherder zal jaloers zijn op deze manier van vertellen ;) Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een goed begin, zo de schedel in gaan. Een bijzonder verhaal, je inspiratie is duidelijk. Een extra dimensie aan je studie( mooi vak) en de eigen psyche, Ton.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton wat heb je er weer een geweldig verhaal van gemaakt. Zo'n leuke invalshoek. Ik sluit mij bij de andere reacties aan. Daarbij heb je het ook zeer beeldend geschreven. Ik keek onder je schedeldak mee :) Met plezier gelezen :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Hartelijk dank voor je reactie, ik hoop dat je er geen hoofdpijn aan die Boing hebt overgehouden... Erik Scherder was inderdaad mijn inspiratie, als hij vertelt klopt het allemaal en is iedereen stil. Ik denk niet dat hij jaloers hoeft te zijn...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, dankjewel voor je complimenten, de stilte bij mij neemt alleen maar toe... Voor de goede orde; dit was wel fictief allemaal, dus het zal niet overeenkomen met wat je onder mijn schedeldak zou kunnen waarnemen. :mad:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, dankjewel voor je complimenten. En, in aansluiting op #11, dit is inderdaad allemaal fictief; ik studeer al heel lang niet meer, althans niet in de gebruikelijke zin des woords. Hoewel de menselijke psyche verdomd verrassend en fascinerend kan zijn, iedere dag weer. Sla de kranten er maar op na.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een heerlijke trip door de kronkels en wat daar allemaal uit tevoorschijn komt. Lekker bizar, erg leuk. Het betrekken van Scherder in je verhaal, geweldig. Je HP komt net zo enthousiast over. Bedankt voor deze klinische les dokter Badhemd erg van genoten :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vreselijk ... interessante weg langs gedachtenkronkels. Mooie verwoordingen van beelden die het hele leven van de overledene weergeven. Bizar en avontuurlijk, met dank aan Scherder! Om door die slijmen te gaan vind ik wel minder. Wie weet wat er achter je oren blijft kleven. :eek: Kleinigheidje: Aangezien je door het neusgat naar binnen gaat, zou je dan niet eerder zeggen, ... het loopt schuin omhoog? (omdat je tenslotte in de richting kijkt?) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dankjewel voor je complimenten, ben ik blij mee! Tot slot nog een adviesje van dokter Badhemd; bij (deigende) griep; doe rustig aan, neem veel druivennat tot je, vanwege de natuurlijke werking tegen bacteriën en infecties. En uiteraard ook ter stimulering van je creatieve brein (hoewel je die stimulering niet echt nodig hebt, volgens mij ben jij van jezelf al creatief genoeg, Nancy! Maar; zekerheid voor alles, toch maar tot je nemen ;) )

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, je trakteert me weer op fijne complimenten, dankjewel! Wat je kleinigheidje betreft; de overledene lag op zijn rug, dan wijst de neus naar boven maar het neusgat daalt af.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Scherder, ik ben een grote fan en je hebt een originele en toch ook emotionele invulling gegeven aan de opdracht, graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie uitwerking van de opdracht! Doet me denken aan Scifi-verhalen, maar dan anders dan ik gelezen heb. Het past precies in het aantal woorden, zonder te veel uitleg. Een originele manier om een overzicht te geven van iemands leven zonder dat het een opsomming wordt.