Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#172 De groene deur

Mijn broer en ik kijken naar de lichtbruine deur die in onze verbeelding nog altijd groen is. Erachter een donkere hal en een smalle trap. Zomers werd er een blok tussen de toegangsdeur gezet, dan konden we zonder aanbellen naar boven. In de winter moest hij gesloten blijven tegen de optrekkende kou. Bovenaan de trap was de linker deur onze huisdeur, eveneens groen en de rechter was van de buurvrouw. Zij woonde alleen met een kat. Mijn moeder was moeilijk ter been, reuma. Dat we moesten verhuizen naar een benedenwoning lag voor de hand, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Achter de huisdeur lag een halletje, waar mijn vader zilverpapier uit het plafond kon laten dwarrelen. Hij kon goochelen. Liet zelfs toffees uit onze neus tevoorschijn komen. De huiskamer was niet groot. Het smyrna kleed bedekte de eikenhouten tafel die midden in de kamer stond met vier stoelen rondom. Een vaas met of zonder bloemen en een grote asbak stonden altijd op tafel. De haardstoel stond bij de kachel en op het dressoir stonden verschillende fotolijstjes met opa en oma en de broer van mijn moeder die in de oorlog gestorven was. Een krakende radio; ‘het oog moet stilstaan, dan wordt het geluid beter,’ zei mijn moeder altijd. Dan draaiden wij aan de knop en schoof een wijzer over alle zenders. Het oog bewoog mee, van wijd open naar een spleetje en dan vulde de kamer zich met een vreemd gebrabbel. Dat vonden we spannend, geluid uit de ruimte, verzonnen we erbij We kijken allebei naar het slaapkamerraam aan de voorzijde, waarachter onze vader toen is gestorven. Er hangt nu kinderverlichting. Alles is veranderd. Dichterbij de toegangsdeur gekomen zien we in een gebladderd stukje nog wat van ons groen zitten Het groen waar onze dierbare herinneringen in bewaard zijn gebleven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een prachtig verhaal Thea Josephina. Wat heerlijk dat goochelen en de kinderlijke verwondering die ik me daarbij voorstel. Heel fijn verhaal waar ik een warm gevoel van krijg.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, een mooie trip langs Memory Lane! Details die het plaatje inkleuren, waardoor ik als lezer deze trip graag bijwoonde! Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Nancy voor je reactie en je lieve woorden. Marceline dank voor je reactie, fijn om te lezen dat je het een plezier vond om te lezen. Ton jij ook reuze bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat ik je mee kon nemen in een herinnering.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal waarin herinneringen een rol spelen. Goed beschreven: je houdt de aandacht van de lezer vast. Ik bleef nieuwsgierig. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nostalgisch en mooi. De herinneringen aan je oude huis en wat er allemaal in en om is gebeurd. Wel fijn dat je de herinnering met je broer kunt delen, TheaJ!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel May Laysen voor je reactie en je compliment :thumbsup: Maddbrug jij ook reuze bedankt voor je reactie en ja als je herinneringen samen kunt delen, blijf je er altijd gespreksstof aan over te houden met elkaar.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, hoe je het nostalgische laat samengaan met een mysterieuze sfeer van goochelpartijen. typo: zei mijN moeder altijd. Een intieme eindalinea als prachtige afsluiter van een voorbij leven. Heel knap en beeldend uitgevoerd!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat dankjewel voor je reactie en je compliment. En ja, de groene deur, er zijn soms van die simpele dingen die je altijd bijblijven. Marlie jij ook reuze bedankt voor je reactie en je oplettendheid. Ik ga het gelijk veranderen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervol en lief geschreven, mooi rond de deur geschreven die tegelijkertijd open en dicht kan gaan zoals de kamer waar de vader het leven achter zich laat en het kind aan het leven begint. Mooi zeg!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephine, Mooie herinnering over zoiets simpels als de kleur van een deur. Mooi geschreven. Vreemd zoals het leven altijd maar doorgaat. De kinderkamer tegenover vroeger... Graag gelezen en herlezen. :o