Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De moord op zolder opdracht nr 172

LaRue knipt het politielint door bij de voordeur en verschaft zich toegang tot de woning met de reserve sleutel die hij heeft gekregen van het makelaarskantoor. Hij staat in de lange gang met de glanzende zwart marmeren tegels. Zijn ogen gaan naar de luxe lambrisering die de gang een rijke uitstraling geeft. De voetstappen weerkaatsen in het doodstille huis als hij doorloopt naar de moderne woonkamer. Het zonlicht dat door de grote glaspui valt, geeft de kamer een ruime indruk. Op de vloer ligt kostbaar kersenhouten parket. Voorzichtig zijn voeten neerzettend loopt hij door naar de keuken die vol staat met moderne apparatuur. In het midden van de keuken staat een enorm kookeiland met een gasstel met tien pitten. LaRue schudt zijn hoofd. Dit huis had hij zelfs met tien jaarsalarissen niet kunnen kopen. Hij loopt langzaam terug en stopt bij de trap die naar de eerste verdieping leidt. De trap is tree voor tree bekleed met oosters tapijt. LaRue kijkt onwillekeurig even onder zijn schoenen voordat hij omhoog loopt. Hij komt op een lange gang waar drie deuren op uitkomen. De eerste deur is van de masterslaapkamer die groter is dan zijn huiskamer. Inloopkasten langs de lange muur en een waterbed waar je makkelijk met zijn vieren op kan slapen. Een openstaande deur naar de luxe marmeren badkamer. Peinzend loopt hij verder. De andere deuren laat hij onaangeroerd. Een vraag houdt hem bezig. De vliezo trap naar de zolder is nog omlaag. Hij voelt de leuning en gerustgesteld klimt hij omhoog. Ze ligt in een plas van bloed met naast haar op de vloer de map van het makelaarskantoor en haar papieren. Waarom heeft hij haar hier pas vermoord, vraagt LaRue zich af. Waarschijnlijk heeft hij haar tot op het laatst wijs gemaakt dat hij het huis wilde kopen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer die je oproept bevalt me, maar; De eerste zin staat in de ovt. De rest in de ott. Is daar een reden voor?
LaRue knipte het politielint door bij de voordeur en verschafte zich met de reserve sleutel die hij had gekregen van het makelaarskantoor toegang tot de woning.
[...] en verschafte zich toegang tot de woning met de sleutel die hij van het makelaarskantoor had gekregen [...] leest net iets lekkerder.
. Hij keert terug op zijn schreden [...]
heeft volgens mij vaak een andere betekenis.
De andere kamers laat hij onaangeroerd.
De andere deuren [...}?
De vaste trap naar de zolder is nog omlaag.
Het is een vaste trap. Die kan nooit, zoals een vlizotrap, omhoog zijn. Laatste zin misschien schrappen? Sterk: Ik krijg door dit fragment een beeld van het karakter van LaRue. Mooi:
LaRue kijkt onwillekeurig even onder zijn schoenen voordat hij omhoog loopt.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Jij ook Angus, voor de nuttige tips. Had er niet meer naar gekeken sinds ik het had geplaatst gisteravond. Je hebt gelijk en hier en daar is het iets aangepast. Fijn dat je de sfeer die het oproept kan waarderen. Dat is de bedoeling.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Wilfredbreda, spannend, beeldend verhaal. Je hebt de tipsvan Angus verwerkt zie ik. Dat doet het verhaal goed. Ik mis net als Marieke wat komma’s. Een witregel zou denk ik ook prettiger lezen zijn maar dit alles neemt niet weg dat je me als lezer echt meeneemt. Graag gelezen dus

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schetst een mooi beeld van LaRue, die bij het zien van zoveel luxe zijn hoofd schudt, en die even onder zijn schoenen spiekt. Je neemt me echt met hem mee. Wat mij betreft ben je wel erg scheutig met bijvoeglijke naamwoorden. Je bent natuurlijk nadrukkelijk het huis an het beschrijven, en dat door de ogen van LaRue, maar iets minder kan best. Sommige dingen zijn niet logisch, zoals 'Het zonlicht dat door de grote glaspui valt, geeft de kamer een ruime indruk.' - in dit huis neem ik aan dat de woonkamer ruim ìs, en niet lijkt door het licht. Andere dingen zijn dubbelop: moet 'luxe' benoemd worden in de marmeren badkamer, 'kostbaar' bij 'kersenhout' of 'enorm' bij het kookeiland met gasstel met tien pitten? Ik vind bovendien een vlizotrap (1 woord, zonder -e-) niet passen in een dergelijk luxe woning. En de clou van je verhaal ontgaat me. Ik vraag me nu ook af waarom hij haar op zolder vermoord heeft, maar ook waarom het relevant zou zijn dat hij tot daar zou doen alsof hij het huis wilde kopen. Zo alles bij elkaar klinkt het misschien wel wat naar, maar ik las je verhaal graag en zie er meer potetieel in.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal doet mij denken aan een klassieke whodunnit. Erg leuk! Ook mij viel het overdadig gebruik van de bijvoeglijke naamwoorden op. Daar kun je in schrappen. dat heeft ook als voordeel dat er iets meer vaart in het verhaal komt en dat je wat meer aandacht (en woorden) aan de laatste scene en de plot kan besteden. Dat verdient dit verhaal namelijk wel. Graag gelezen!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De volgende keer zal ik me inhouden wat betreft de bijvoeglijke naamwoorden. Bedankt voor al jullie reacties. Het was mijn bedoeling jullie mee te nemen in het huis, samen met LaRue en ik ben blij dat het is gelukt. En speciaal voor schrijvenmaar. Er is geen clou. Het is gewoon geschreven als een trigger voor de lezer. En wat betreft de vlizo trap, zonder -e- . Er moet toch ergens op beknibbeld worden.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een steengoed verhaal, en met de reeds gegeven reacties ga ik mee. Door zijn observaties, gedachtengangen en behoedzaamheid krijgen we idd een mooie weergave van de persoonlijkheid van Larue. Ik volg Angus met die eerste zin. En toch ... LaRue werkt niet bij de politie, eerder iemand die alleen werkt, evt als detective die door iemand van buitenuit (familielid vd vermoorde of ander) op de zaak werd gezet. Volgens mij heeft politie een sleutel vh huis in bezit, moet er dus niet naar het makelaarskantoor worden gegaan. En linten doorknippen? Volgens mij strafbaar als je er niet toe gewettigd bent. Flikken die met een zaak belast zijn maken ze ergens los, kruipen er mss tussendoor? :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wilfred, mooi verhaal dat de aandacht goed vasthoudt, spannend tot het einde. Je hebt karakter en uitstraling van zowel het huis als HP goed getroffen, ik zie het voor me!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wilfred, Een mooi spannend begin van een thriller. Wie heeft haar daar op de zolder zo koelbloedig vermoord en waarom? Ik hoop op een vervolg en wens je de inspiratie toe om deze bestseller af te maken. :o

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Martie heeft gelijk. LaRue is een gepensioneerde politie agent en nu werkzaam als prive detective. Hij is wars van protocollen en vaart in alle gevallen zijn eigen koers. Dat brengt hem vaak in problemen met de politie die hem een lastpak vind. Nogmaals bedankt voor al jullie reacties.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag het huis helemaal voor je en vind het knap gedaan al begrijp ik alle reacties wel en dat geeft jou en mij de kans een betere schrijver te worden, heel fijn!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie i-kat. En je hebt gelijk. Goede kritiek maakt ons betere schrijvers.