Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#171 Verloren dochter

“Toen je moeder mijn ouders bleef vertellen dat ik jullie voortdurend belaagde en bedreigde, terwijl ik je nooit mocht zien, ben ik voor Artsen zonder Grenzen naar Afrika vertrokken. Die fysieke afstand zorgde voor rust op alle fronten. Nooit, maar dan ook nooit heb ik gezegd dat ik je niet meer wilde zien”. Ze ziet zijn ogen vochtig worden en weet dat hij de waarheid spreekt. De waarheid die zo lang voor haar verborgen bleef. “Toen papa, eh … Jan Willem stierf waren Caroline en ik intens verdrietig, mama niet. Ze vond het wel goed zo, was ze meteen ook van het gezeur af, zei ze. Dat heeft me wakker geschud”. Hij neemt haar hand in de zijne en zegt: “Schaam je niet meiske, zeg het maar gerust hardop, want Jan Willem was een fantastisch mens. Ik ben slechts je biologische vader, maar hij is er je hele jonge leven geweest, hij verdient die eretitel. Dat hij er juist nu niet meer is, vind ik verschrikkelijk voor jullie. Jij en je zusje hebben elkaar nu hard nodig. En er is teveel gebeurd om je nu ineens op te zadelen met mijn vadergevoelens, die zal ik je besparen, maar weet dat ik nooit opgehouden ben van je te houden en dat ik er graag voor je wil zijn. Voor jou én voor je zusje.” Er valt een lange stilte. Dan veegt ze bijna boos de tranen van haar wangen: “huilebalk.” Hij lacht door zijn tranen heen: “Ja hoor, een echte Verhulst”.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mechtilde, Ik vind je verhaal erg mooi qua inhoud. Ik heb het hieronder geplaatst met een kleine variatie in indeling van de tekst (witruimte gebruikt), zonder iets aan de tekst te veranderen, want die vind ik, zoals ik al schreef, erg mooi. Ik denk echter dat het op deze manier duidelijker is wie aan het woord is. “Toen je moeder mijn ouders bleef vertellen dat ik jullie voortdurend belaagde en bedreigde, terwijl ik je nooit mocht zien, ben ik voor Artsen zonder Grenzen naar Afrika vertrokken. Die fysieke afstand zorgde voor rust op alle fronten. Nooit, maar dan ook nooit heb ik gezegd dat ik je niet meer wilde zien”. Ze ziet zijn ogen vochtig worden en weet dat hij de waarheid spreekt. De waarheid die zo lang voor haar verborgen bleef. “Toen papa, eh … Jan Willem stierf waren Caroline en ik intens verdrietig, mama niet. Ze vond het wel goed zo, was ze meteen ook van het gezeur af, zei ze. Dat heeft me wakker geschud”. Hij neemt haar hand in de zijne en zegt: “Schaam je niet meiske, zeg het maar gerust hardop, want Jan Willem was een fantastisch mens. Ik ben slechts je biologische vader, maar hij is er je hele jonge leven geweest, hij verdient die eretitel. Dat hij er juist nu niet meer is, vind ik verschrikkelijk voor jullie. Jij en je zusje hebben elkaar nu hard nodig. En er is teveel gebeurd om je nu ineens op te zadelen met mijn vadergevoelens, die zal ik je besparen, maar weet dat ik nooit opgehouden ben van je te houden en dat ik er graag voor je wil zijn. Voor jou én voor je zusje.” Er valt een lange stilte. Dan veegt ze bijna boos de tranen van haar wangen: “huilebalk.” Hij lacht door zijn tranen heen: “Ja hoor, een echte Verhulst”. (Kun je nog iets verzinnen i.p.v. 'terwijl'? Ik heb begrepen/hier geleerd dat je dat woord beter vermijdt) Met plezier gelezen. Ik vind het liefdevol.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik vind het een mooi verhaal. En het einde is prachtig. Het geeft mooi de band aan. Ik twijfel wel over de natuurlijkheid van de dialoog. De eerste zin van de vader is heel lang, bevat veel informatie. Zou een gesprek tussen hervonden biologische vader en dochter zo gaan? Om die reden begrijp ik de suggestie van Willemina heel goed. Je kan je overigens afvragen of zo'n kort stukje al deze informatie nodig heeft. Is het hier bijvoorbeeld relevant dat de vader naar Afrika vertrok met artsen zonder grenzen? Een fijn verhaal om te lezen, zeker op zo'n grauwe decembermorgen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mechtilde, Een verhaal dat in de sfeer van kerstmis past. Mooi en vlot geschreven, maar naar mijn gevoel iets te zoetsappig. Met een sterkere dialoog (minder langdradig) kan het een prachtig verhaal.worden. Een pakkend, enigszins humorvol einde waardoor toch graag gelezen. :o

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mechtilde, Ik vind je verhaal erg mooi qua inhoud. Ik heb het hieronder geplaatst met een kleine variatie in indeling van de tekst (witruimte gebruikt), zonder iets aan de tekst te veranderen, want die vind ik, zoals ik al schreef, erg mooi. Ik denk echter dat het op deze manier duidelijker is wie aan het woord is. (Kun je nog iets verzinnen i.p.v. 'terwijl'? Ik heb begrepen/hier geleerd dat je dat woord beter vermijdt) Met plezier gelezen. Ik vind het liefdevol.
Dankjewel Willemina, je hebt helemaal gelijk. Op die witregels heb ik helemaal niet gelet toen ik het verhaal uploadde. Terwijl zou ik misschien kunnen vervangen door hoewel. Zinvolle feedback, waarvoor dank. Ik ga er nog eens op knobbelen.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ook ik vind het een mooi verhaal. En het einde is prachtig. Het geeft mooi de band aan. Ik twijfel wel over de natuurlijkheid van de dialoog. De eerste zin van de vader is heel lang, bevat veel informatie. Zou een gesprek tussen hervonden biologische vader en dochter zo gaan? Om die reden begrijp ik de suggestie van Willemina heel goed. Je kan je overigens afvragen of zo'n kort stukje al deze informatie nodig heeft. Is het hier bijvoorbeeld relevant dat de vader naar Afrika vertrok met artsen zonder grenzen? Een fijn verhaal om te lezen, zeker op zo'n grauwe decembermorgen.
Hoi Marceline, ik vermoed dat ik teveel informatie heb willen proppen. Het was oorspronkelijk een langer verhaal en dan gaan er dingen verloren als je gaat inkorten. Dankjewel voor je feedback, want ook hier leer ik weer van. En natuurlijk dank voor je compliment. Dat stimuleert ook :)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dag Mechtilde, Een verhaal dat in de sfeer van kerstmis past. Mooi en vlot geschreven, maar naar mijn gevoel iets te zoetsappig. Met een sterkere dialoog (minder langdradig) kan het een prachtig verhaal.worden. Een pakkend, enigszins humorvol einde waardoor toch graag gelezen. :o
Het wordt nog erger Marijcke, ze noigt hem uit voor de kerst :) Ook deze feedback neem ik mee, ik ga nog eens naar mijn verhaal kijken. Dank dat jullie de moeite namen om ernaar te kijken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mechtilde, ... wat een indrukwekkend verhaal. Je vertelt het zo, alsof het vorige week heeft plaats gevonden. Als je je opdracht upload kun/moet je altijd nog verbeteringen, zeer zeker witregels, aanbrengen. Op de knop bewerken drukken en later weer op bewaren.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mechtilde, ik vind je verhaal prachtig! Ik heb ervan genoten en werd er ook een beetje stil van, het raakte me!