Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#171 Eromheen dansen

‘Je hebt goed gesproken,’ zegt hij en legt zijn handen op mijn schouders. Een koude rilling trekt door mijn lijf. ‘Vind je?’ ‘Ja, echt goed. Ze zou trots op je geweest zijn. Het is wel allemaal lang vervlogen geschiedenis, hè?’ Ik neem een trek van mijn sigaret, draai mijn hoofd van hem weg en blaas de rook uit. Dan slik ik mijn woede weg en doe een stap naar achter. Hij laat me los. ‘Tja, geschiedenis. Het is maar hoe je het bekijkt maar ik snap wel dat uitgerekend jij dat zegt.’ Hij stapt weer in mijn aura, neemt een hijs, blaast zijn rook in mijn gezicht en sist: ‘Wat bedoel je?’ Vroeger zouden mijn ogen de grond hebben gezocht maar nu kijk ik hem recht aan. ‘Je zegt toch dat ik goed gesproken heb? Ik neem aan dat je dan ook echt geluisterd hebt? Hij stapt weer achteruit, schudt zijn hoofd, zucht en draait een halve slag. ‘Ach, jij denkt het nog steeds allemaal beter te weten.’ Ik snuif, gooi mijn peuk op de grond en draai een halve slag. Onze schouders raken elkaar als we samen door de deur naar binnen willen lopen. Ik stop en laat hem voorgaan. Sierlijk draait hij zich om en maakt een theatrale buiging. ‘Wie weet tot snel weer een keer, freule.’ ‘Liever niet,’ Ik stap naar achter en sluit de deur voor zijn neus. Nog een sigaret voordat de stoet vertrekt. ————————————— Een tweede, wel volgens opdracht Territoriumdrift ‘Lekker luchtje, jammie, echt te gek. Kom je?’ ‘Wat? Waar?’ ‘Hier. Schuif nog een centimeter en dan...Ja, daar.’ ‘Je moet je neus er nog iets verder insteken. Het gras is wat hoog hier.’ ‘Kiks! Dat is een verse.’ ‘Ja, hallo. Ik heb ‘m gevonden. Laat mij er weer bij.’ ‘Wacht even. Ik moet hier toch echt even mijn poot voor optillen.’ ‘Dan moet je het zelf weten. Ik heb mijn poot al omhoog. Ah heerlijk.’ ‘Grrr je pist over mijn kop.’ ‘Ik heb je gewaarschuwd. Ik was als eerste.’

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geloof dat ik niet echt aan de opdracht voldoe. Had heel wat non-verbaal erbij in mijn hoofd. Toch maar ‘my way’ gedaan. Hopelijk stoort het niet. Toch een tweede korte volgens opdracht eronder gezet.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, 'Eromheen' is één woord. Goede dialoog die meer vertelt dan de personages zeggen. Let wel op dat de handelingen tijdens de dialoog niet in herhaling vallen. Je gebruikt nu viermaal een stap en viermaal een draai. de 2e is grappig 'Ik was al eerste.' - ik was al eerst, of: ik was als eerste

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jan P dankjewel. En ik maar denken, wat ziet de titel er toch raar uit. Natuurlijk hoort het aan elkaar, hoe duf. Dankjewel. De herhaling is opzet, zoals in een dans dezelfde passen terugkomen. Als dat niet overkomt dan moet ik het aanpassen, dan stoort het inderdaad. Dankjewel voor je fijne en opbouwende feedback.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste snap ik niet helemaal, maar de tweede is erg leuk. Honden humor

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Wilfred, dankjewel voor je reactie. Bij de eerste gaat het ook meer om wat er niet gezegd wordt en daarom misschien wat onduidelijk.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dan weer minder met je tweede bijdrage, Nancy. Maar dat is vooral een kwestie van smaak. De eerste vind ik wel sterk. Hier stoort het voor mij.
Ik snuif, gooi mijn peuk op de grond en draai een halve slag.’
Die tweede keer 'halve slag'. 'Ik gooi een peuk op de grond.' volstaat. Mooie scene. Buiten een peuk roken bij de koffietafel (met vla :nod: ). Gezegd hebben wat je op een belangrijk moment wilde zeggen, de woede wegslikken en de ogen niet meer neerslaan. 'Overwonnen' zou ook een mooie titel zijn.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je eerste stukje een mooie dialoog met subtekst. Volgens mij sluit de opdracht niet uit dat je de dialoog aankleedt zoals jij doet zolang je maar niet 'vertelt' wat er aan de hand is en dat via de subtekst doet, zoals jij in je eerste stukje doet. Mooi verhaal!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Angus, koffie met vlaai dan wel ;) . Je geeft me stof tot nadenken. :thumbsup: Net als Jan P wijs je me op een herhaling. Je doet zelfs een goede suggestie qua titel. Dit doet me twijfelen of de non-verbale ‘dans’ eromheen wel overkomt. Ik laat het nog even bezinken en pas het dan mogelijk nog aan. Het doet me goed dat de setting en het onderliggende goed is overgekomen. Dankjewel

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Marceline, dankjewel. Er stonden al heel wat bijdragen voordat ik de mijne plaatste en ik zag dit niemand doen. Vandaar dat ik twijfelde of ik de opdracht wel goed begrepen had. Ik zie dat ik al de eerste vruchten mag plukken van jouw professionalisering :unibrow: ‘ subtekst’. Weer iets geleerd, fijn :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy het eerste verhaal vind ik een hele natuurlijke dialoog hebben. Je proeft de sfeer die er heerst mede door de subtekst zoals Marceline dat zo leuk weet te verwoorden. Graag gelezen. Je tweede verhaal, inderdaad dat volgens mij de bedoeling van de opdracht was, is enig. Heel grappig. van mij krijg je :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mooie van jouw twee invullingen is dat het voor mij bewijst dat een stuk tekst met puur een dialoog alleen geslaagd is als het helemaal duidelijk is en ook nog een sfeer met zich meebrengt. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar je eerste invulling. Omdat het communiceren slechts 7% uit woorden bestaat, het overgrote deel uit lichaamstaal en een flink restant uit stemtaal denk ik dat we als schrijvers beter gebruik kunnen maken van de overige twee. Tijdens het lezen is de stemtaal/ klank niet hoorbaar. ( http://www.lichaamstaal.nl/pie.html ) De zin [‘Ach, jij denkt het nog steeds allemaal beter te weten.’] kan nu door beide gezegd worden. Ik vraag me af wie het zegt? :thumbsup: Je eerste invulling vind ik dus heel goed. De HP is duidelijk gegroeid. Ik krijg er een beeld bij dat ze na een grafrede elkaar treffen zonder dat je het benoemd. Klopt dat?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi May(rietje) sorry kan het niet laten :D. Dankjewel :) de door jou aangehaalde zin wordt door hem gezegd. Ik twijfelde inderdaad of dat wel duidelijk was. Ga eens kijken of ik dat kan verduidelijken. Dankjewel ook voor de link :thumbsup: Je hebt de situatie en setting helemaal goed geïnterpreteerd.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Je eerste is goed, zodanig dat ik alleen maar weet dat er ooit iets is verkeerd gegaan. Wat het dan ook mag zijn, want eerlijk gezegd, ik heb geen flauw benul. De afscheidsspeech bij de begrafenis moet zwaar zijn geweest. Hij laat me los. 'Tja geschiedenis ... ' Zoals het er staat - en met hij als onderwerp vd laatste zin in mijn hoofd - dacht ik even dat hij de ' tja, geschiedenis' uitsprak. Zoals de 'ach ... ' zin wordt voorafgegaan door hij, heb ik geen probleem hem deze zin te horen uitspreken. Een oude bekende: kan sissen zonder -s klanken in de woorden? Je liet hem eerder al voorgaan. In de voorlaatste zin klopt toch iets niet. Je stapt naar achter, maar om de deur voor zijn neus te sluiten stap je toch naar voor, naar de deur? Ik zie het toch zo voor me. Of je moet binnen zijn en je sluit voor zijn neus zodat hij niet binnen kan. (maar hij was al eerder binnen) Of je loopt achter hem en sluit de deur achter zijn rug, omdat je nog even alleen wil zijn. Die tweede mooi op zijn hondjes, een grappige!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Marlie, dankjewel. Het is in de eerste ook niet de bedoeling te weten waar het tussen hen over gaat meer over de veranderde verhouding/dynamiek tussen de twee. Angus zag het goed. Ze treffen elkaar buiten bij een koffietafel waar ze een sigaret roken. Als ze weer naar binnen gaan, lopen ze eerst naast elkaar, ‘dreigen’ samen door een deur te gaan, zij stopt daarom, hij niet en draait zich om naar haar, ze staan dus opnieuw tegenover elkaar. Zij stapt naar achter en doet de deur dan voor zijn neus dicht om inderdaad alleen te zijn. Dankjewel voor je reactie op beide :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Een zware dialoog en een luchtige in één klap op mijn bordje geserveerd. Ik geef de voorkeur aan de luchtige. Heerlijk drollenverhaal. Zo is er maar één! Van de zwaardere krijg ik buikpijn, al dat venijn en opgekropte woede is niet goed voor eens mens. ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, twee keer :thumbsup: De eerste moest ik wel aandachtiger lezen, maar hij kwam wel goed over. De situatie is juist goed, niet overdadig geschetst. Gelukkig (#14) hoef ik niet te weten waar het allemaal over gaat, zoals gezegd; het kwam verder goed over. Je tweede verhaal vind ik ronduit prachtig, precies het gesprek zoals honden dat volgens mij kunnen voeren!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geef mij de eerste maar, goed stukje, het zegt een heleboel tussen de woorden door. Het tweede verhaaltje is idd grappig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Marijcke, zo heb ik dus voor ieder wat wils :D fijn dat je mijn drollenverhaal kunt waarderen, dankjewel @ Ton, dankjewel. Fijn dat het goed overkwam en je tweede prachtig vindt. Ik heb een big smile bij zo’n fijne reactie @Madd, dankjewel. Vind het fijn dat je vooral de eerste waardeert. Vond het niet makkelijk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Ik heb je verhalen een paar keer gelezen. Het tweede verhaal vind ik heerlijk om te lezen, luchtig, grappig en als hondenbezitster zag ik het tafereel duidelijk voor me. Ik hou hier wel van. :D Het eerste verhaal kost meer moeite om te lezen maar ook dat vind ik een mooi fragment. Je zegt heel veel, zonder het te benoemen. Van mij had je hp als eerste door de deur mogen gaan, als statement - je ziet dat ik duidelijk met haar meeleef. Ik gun haar het voorop lopen. ;) Mooi. Minder mooi vind ik dat er twee keer een halve slag gedraaid wordt. Het maakt hier een soort stoelendans van en mij stoort het echt in deze korte tekst. Gek genoeg maakt het de situatie er ook niet duidelijker op, terwijl ik denk dat dat juist wél je bedoeling is. Ik krijg het beeld niet duidelijk voor ogen. Mocht je ze allebei toch die halve slag willen laten draaien dan zou ik in het tweede geval het woord 'ook' toevoegen. (en draai ook een halve slag). Die variatie maakt het voor mij net iets prettiger om te lezen. Ik dacht in eerste instantie trouwens heel even dat die kwartslag hoorde bij het uitdraaien van de peuk, met de hak van de schoen. Dat beeld kreeg ik eerst, en ik moest toen het beeld bijstellen. Zal wel aan mij liggen (ex-roker). :o

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, je tweede dialoog is humoristisch, met vaart verteld. Heel leuk. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, waarin tussen de regels heel veel gebeurt, In de subtekst laat je de hoofdpersonen om elkaar heen dansen in herhalende bewegingen. Ik kon dit zo interpreteren door je titel. Als deze anders was geweest, had ik waarschijnlijk ook een op werking gemaakt een en ander weg te laten. Een fascinerende tekst die vragen oproept. De spanning is voelbaar. In je laatste zin maak je de context duidelijk. Deze dialoog maakt nieuwsgierig en zou goed in een langer verhaal kunnen passen. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Willy, dankjewel. Als ik alle reacties erop nalees dan had ik misschien niet voor de ‘dans’ moeten kiezen of in ieder geval die tweede slag weglaten. De kwartslag had makkelijk bij de peuk kunnen horen. Nog steeds geen ex-roker helaas dus ik draai wat kwartslagen ;). Het maakt voor de gang naar de deur niet uit of het door het uitdraaien van de peuk komt. Dat ze niet als eerste gaat zegt ook iets. Ze staat erboven. Laat het los.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Nel, dankjewel, Dit was een geval van de opdracht lezen, er popt een idee op in het hoofd en direct een titel waar ik aan vasthield. Misschien voor een kort verhaal niet zo geslaagd. Ik vond het wel leuk en uitdagend om dit zo uit te werken. Ben dan toch blij dat ik het zo heb gedaan en heb veel geleerd van jullie feedback. :)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Nancy, De interpretatie van de eerste is voor elk van ons verschillend. Dat bewijst dat er voldoende voor je lezers in te vullen is. Uit de laatste zinnen maak ik vooral op dat ze er klaar mee is. Ze heeft haar eigen richting gekozen en zelfs deze ooit belangrijke persoon in haar leven kan daar geen verandering meer in brengen. De tweede brengt een brede smile op mijn gezicht, terwijl ik niet eens een hondenmens ben. Chapeau!