Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 171 Penfriends 2

Ton? Ik ben het, Deerntje. O, hoi Deerntje. Eh … Je zal je wel afvragen waarom ik je bel. Dat komt, ik zet mijn contacten in mijn nieuwe mobieltje en ik zie jou daar ineens tussen staan. Ja? En dus? Nou ja, het was toen na die gezamenlijke opdrachten opeens zo stil. Dat heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Zo van wel lekker samen scoren, en na dat wipje eenmaal weer thuis kwam de kater. En de stilte. Zo is het toch? Daar werd ik toen wat narrig van en stuurde je dat kut-mailtje. Dat spijt me best wel, maar ik had al op verzenden gedrukt en durfde er niet meteen op terug te komen. Tja, daar zeg je me wat, Deerntje. We hebben samen leuke stukjes geschreven voor SOL, en inderdaad een keer afgesproken wat leidde tot een heftig samenzijn. Dat was toen best wel oké, hoor. En ja, daarna was het stil. Ik was daar achteraf ook niet gelukkig mee. Spijt of zo, een soort van Calvinistische inborst? En jouw mailtje… Je had gelijk. … … Luister, Ton, het had zo niet moeten gaan. Zullen we … nou ja, ik bedoel, zullen we weer samen iets schrijven? Ha ha, laat ik nou precies hetzelfde denken. Top! Doen we! Ben jij al begonnen aan #171 van Nel Goudriaan? Die dialoog? Nee, maar ik loop wel te peinzen. Zullen we anders morgen weer afspreken op dat ene terras? Beetje bijpraten en samen een dialoog schrijven? Oké Ton, doen we! Yes! ------------------------------------ Vervolg op: https://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums… ==================== Aangepaste versie; ‘Ton? Ik ben het, Deerntje.‘ ‘O, hoi Deerntje. Eh …’ ‘Je zal je wel afvragen waarom ik je bel. Dat komt, ik zet mijn contacten in mijn nieuwe mobieltje en ik zie jou daar ineens tussen staan.’ ‘Ja? En dus?’ ‘Nou ja, het was toen na die gezamenlijke opdrachten opeens zo stil. Dat heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Zo van wel lekker samen scoren, en na dat wipje eenmaal weer thuis kwam de kater. En de stilte. Zo is het toch? Daar werd ik toen wat narrig van en stuurde je dat kut-mailtje. Dat spijt me best wel, maar ik had al op verzenden gedrukt en durfde er niet meteen op terug te komen.’ ‘Eh … ja, Deerntje, dat snap ik wel. Weet je, wat dat mailtje betreft, je had gewoon gelijk. Dat vond ik toen ook al, maar eh … ik vond het lastig om erop te reageren. Terwijl ik die dag samen eigenlijk helemaal goud vond. Een soort van Calvinistische reflex van “Foei, mag niet?” Het spijt me, Deerntje.’ Deerntje slikt. Dan, op iets hogere toon: ‘Luister, Ton, het had zo niet moeten gaan. Zullen we … nou ja, ik bedoel, zullen we weer samen iets schrijven?’ Ook Ton klinkt anders: ‘Ha ha, laat ik nou precies hetzelfde denken. Top! Doen we!’ ‘Ben jij al begonnen aan #171 van Nel Goudriaan? Die dialoog?’ ‘Nee, maar ik loop wel te peinzen. Zullen we anders morgen weer afspreken op dat ene terras? Beetje bijpraten en samen een dialoog schrijven?’ ‘Oké Ton, goed plan!’ ‘Yes!’ ====================== SLOTVERSIE ‘Ton? Ik ben het, Deerntje.‘ ‘O, hoi Deerntje. Eh …’ ‘Je zal je wel afvragen waarom ik je bel. Dat komt, ik zet mijn contacten in mijn nieuwe mobieltje en ik zie jou daar ineens tussen staan.’ ‘Ja? En dus?’ ‘Nou ja, het was toen na die gezamenlijke opdrachten opeens zo stil. Dat heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Zo van wel lekker samen scoren, en na dat wipje eenmaal weer thuis kwam de kater. En de stilte. Zo is het toch? Daar werd ik toen wat narrig van en stuurde je dat kut-mailtje. Dat spijt me best wel, maar ik had al op verzenden gedrukt en durfde er niet meteen op terug te komen.’ ‘Eh … ja, Deerntje, dat snap ik wel. Weet je, wat dat mailtje betreft, je had gewoon gelijk. Dat vond ik toen ook al, maar eh … ik vond het lastig om erop te reageren. Terwijl ik die dag samen eigenlijk helemaal goud vond. Een soort van Calvinistische reflex van “Foei, mag niet?” Het spijt me, Deerntje.’ ‘Luister, Ton, het had zo niet moeten gaan. Zullen we … nou ja, ik bedoel, zullen we weer samen iets schrijven?’ ‘Ha ha, laat ik nou precies hetzelfde denken. Top! Doen we!’ ‘Ben jij al begonnen aan #171 van Nel Goudriaan? Die dialoog?’ ‘Nee, maar ik loop wel te peinzen. Zullen we anders morgen weer afspreken op dat ene terras? Beetje bijpraten en samen een dialoog schrijven?’ ‘Oké Ton, goed plan!’ ‘Yes!’

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha leuk deze, Deerntje komt me bekend voor maar je eerste verhaal was net voor ik bij sol kwam. Heb je haar later nog eens opgevoerd? Graag gelezen weer :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mysterieus, komisch, ondeugende dialoog. Maar waarom gebruik je aanhalingstekens in het gesprek? Omdat het om een telefoongesprek gaat?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha geweldig Ton wie is Deerntje van SOL toch? Ik word er nieuwsgierig van. Het is weer een heerlijk a la Ton verhaal. Goede dialoog en weer met een grote glimlach gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, hartelijk dank voor je reactie! Deerntje heb ik als karakter behalve nu maar één keer eerder opgevoerd (zie de verwijzing), en eens genoemd in een gedichtje. En de naam heb ik een keer gebruikt in het verhaal van de duif die iets in je oor fluistert. Maar wie weet, komen ze nu weer wat nader tot elkaar? We zullen zien... ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, hartelijk dank voor je reactie. De aanhalingstekens heb ik weggelaten omdat ik het zo druk vond staan en ik toch al per spreker een witregel had toegevoegd. Verder is er geen enkele andere tekst dan spreektekst, dus ik had ze niet nodig om het onderscheid te maken tussen de spreektekst(en) en de uitleg / toelichting door mij als auteur. Maar ik zeg er eerlijk bij; ik weet niet of ik daarmee een schrijf-regel schendt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, hartelijk dank voor je reactie. Deerntje is gewoon een schrijfmaatje van ons, SOL'ers. Maar wel een beetje incognito. Misschien maar beter ook, gezien de eerdere escapade ... :o En wie weet, krijgt dit nog een vervolg?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zullen we samen weer iets schrijven, of iets anders. Beetje dubieus, Ton. En beetje ondeugend.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen hoe het tussen Ton en Deerntje uiteindelijk gegaan is. Wat betreft de regels: het is gesproken tekst, dus ik zou daar gewoon de regels voor gesproken tekst toelaten. Volgens mij zijn witregels dar niet voor bedoeld. Misschien de regels eens opzoeken? Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het gebruik va de puntjes op de stilte aan te geven. Misschien toch daar de dialoog iets aankleden? Hoewel je natuurlijk dan wel weer moet worstelen met de 250 woorden. En hier breng je uitleg in de dialoog: [We hebben samen leuke stukjes geschreven voor SOL, en inderdaad een keer afgesproken wat leidde tot een heftig samenzijn. Dat was toen best wel oké, hoor.]. Ik snap waarom je het doet, maar volgens mij is dit niet echt natuurlijk in een telefoongesprek. Onbedoeld is dit opeens een lang stuk tips geworden, ik hoop dat je dat niet erg vind. Nu weer de inhoud: het is een leuke dialoog die nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton het is ontzettend grappig gevonden, maar ik ben het met Marceline eens over de uitleg die je geeft. Dit is volgens mij helemaal niet nodig. Ik heb wel van je verhaal genoten, zeker het leuke eind goed al goed.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, het was toen na die gezamenlijke opdrachten opeens zo stil. Dat heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Zo van wel lekker samen scoren, en na dat wipje eenmaal weer thuis kwam de kater. En de stilte. Zo is het toch? Daar werd ik toen wat narrig van en stuurde je dat kut-mailtje. Dat spijt me best wel, maar ik had al op verzenden gedrukt en durfde er niet meteen op terug te komen. Tja, daar zeg je me wat, Deerntje. We hebben samen leuke stukjes geschreven voor SOL, en inderdaad een keer afgesproken wat leidde tot een heftig samenzijn. Dat was toen best wel oké, hoor. En ja, daarna was het stil. Ik was daar achteraf ook niet gelukkig mee. Spijt of zo, een soort van Calvinistische inborst? En jouw mailtje… Je had gelijk.
Toen ik het las dacht ik meteen dat na een vraag tijdens een telefoongesprek men een antwoord verwacht. Daarom denk ik niet dat het een realistisch telefoongesprek is. Bovenstaande stukken spreekt men m.i. niet achter elkaar tijdens een gesprek uit. Mss nog eens naar kijken? Origineel om de opdracht in te vullen met een telefoongesprek. :thumbsup: En wat voor 1! :unibrow:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, dank voor je uitvoerige reactie. Altijd blij met tips, dus nee, niet te lang hoor! ;) En blij dat je het graag hebt gelezen. Tja, dat van die regels... ik stond er later pas bij stil, dus had toen nog niet het benul om ze op te zoeken..

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, dank voor je reactie! Fijn dat je hebt genoten. Dat met die uitleg... ik worstel er nog wel wat mee, ik kijk nog of ik er iets van kan aanpassen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wilfred, dank voor je reactie. Het dubieuze had ik zo niet bedoeld, maar ik kan me voortellen dat je na lezing van de passage in de verwijzing aan ondeugende dingen denkt... :) Dat vind ik een van de leuke dingen van schrijven; ook de lezer kan zijn fantasie laten gaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi May, dank voor je reactie! Én inhoudelijke feedback én complimenten met een duimpje. Ben ik allebei blij mee! Tijdens het schrijven stelde ik mij een telefoongesprek voor dat een beetje ongemakkelijk begon, vandaar dat Ton eerst wat stroef reageert. Maar als Deerntje terugkomt op hun tijd samen en daarbij ook haar gevoel weergeeft (eerst narrig, daarna spijt over haar mailtje), ontdooit Ton en beaamt wat er is gebeurd, toont ook spijt. Maar of het daarmee niet realistisch is? Ik weet dat nog niet zo, daar ga ik nog eens over nadenken. (het is in ieder geval niet realistisch in de zin dat het volledig fictief is, ook het eerste stuk waarnaar wordt verwezen... ;) )

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Ton, ik lees mee. Ik vind het wel realistich. Zeker omdat ze elkaar lang niet meer gesproken hebben, dan past een uitleg, resumé best en is het geloofwaardig. Dat je nu verklapt dat het fictie is,vind ik dan wel weer jammer :unibrow: :D

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fictie of niet, jij bedacht het dus is het ergens in het universum gebeurd. Daar heb ik vrede mee. Dikke pret, dit verhaal. :lol:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, Thea en May, Blij met jullie reacties, ze hebben mij nog verder aan het denken gezet. Het resultaat is nu de aangepaste versie geworden. Dank jullie wel!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ha ha, fictie... Laat ik het zo zeggen; mócht het toevallig geen fictie zijn, ben ik toch nog net even te veel gentleman om dat toe te geven, en al helemaal om te onthullen wie Deerntje is ... :D :D Desondanks hoop ik dat je ook de aangepaste versie kunt waarderen. :p

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Leuk dat deze opdracht aanleiding was om Deerntje weer op te voeren. Ik herinner me haar van je vorige stukje. De tweede versie vind ik geslaagder dan de eerste. Om deze nog beter te maken zou ik: ‘Deerntje slikt’ en ‘Ook Ton klinkt anders’ schrappen. Het lijkt me sterk dat je het slikken door de telefoon kunt horen en dat zijn stem anders klinkt, blijkt al uit de manier waarop hij reageert. Een levendige dialoog, goed te volgen met een twist erin. Gelukkig gaan die twee weer samen an de slag. Met veel plezier gelezen. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfcoach Nel, hartelijk dank voor je feedback. Die bracht mij toch weer een stukje verder! Met name was je reactie aanleiding om nog eens naar de opdracht te kijken, daardoor heb ik nu de verhalende zinnen eruit gehaald (zoals jij in je feedback ook suggereerde). Dus heb ik na je adviezen nu de z.g. 'SLOTVERSIE' geplaatst. Ik ben blij met je complimenten en ook dat je met plezier het vervolg van deze twee 'oude bekenden' hebt gelezen.