Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#171 onverwacht bezoek

“Goedend... Wacht. Ben jij het? Ik had jou hier nooit verwacht.” “Ik sluit geen deuren voordat ik de kamer erachter ken, ik kom hier om dat te doorgronden.” “Je bent een wijze jongen, dat heb je niet van mij.” “Je hoeft niet te glimlachen, we hebben veel te bespreken.” “Je hebt gelijk, loop maar door naar de tuin. Ik heb een tuinset, overdekt en verwarmd rechts om de hoek. Daar zijn we alleen, wat wil je dinken?” “Een dubbele baco, twee ijsklontjes en een glas water ernaast.” “Haha, Dat heb je wel van mij.” “Mooie tuin. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe achttien jaar alimentatie eruitziet.” “Je moeder weigerde iedere vorm van hulp.” “Hulp.” Ik haal diep adem. “Dat klinkt alsof je haar sterker kon maken. Je gebruikte haar goedheid en naïeve gedachtenpatronen. Je perste haar laatste euro’s op tafel om er drugs van te kopen. Ze liet voordeelverpakkingen Pampers staan om koude bonen uit een blik te lepelen, op een bank die te koop stond aangeboden en mocht de luiers wassen in een kamer zonder licht. Dat soort hulp maakt niemand beter” “Je bent boos. Dat is terecht.” Hij staart naar de grond en mompelt: “Ik was jong, ik zag de paden in deze wereld niet. Ik wilde koning zijn, maar werd als boer geboren. Niet gelovend in een lot, maar grootgebracht met het ideaal van gelijke kansen. Daarom kwamen mijn ouders naar Nederland. Succes, voor ons allemaal.” Er rolt een traan over zijn neus. “Relatief ging alles goed, maar relatief was onvoldoende.” “Je bent bang om gemiddeld te zijn?” “Dat heeft alles verwoest.”

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei. Daar raak je een gevoelig onderwerp. Het gesprek verloopt goed, de dialoog is heel natuurlijk om het zo maar eens te zeggen. Het gegeven is zwaar, er wordt veel gezegd dat erg pijnlijk is, maar eens gezegd moet worden. Gemiddeld. Ooit deed ik een opleiding management . Ga nooit uit van het gemiddelde, was daar de slogan. Dus, of het wel zo goed idee was gemiddeld te willen zijn, ik weet het niet.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug dankje! Ik heb nog niet veel ervaring met dialoog. Vind het in mijn teksten ook altijd een moeilijk iets, vooral de afwisseling tussen wat er gezegd wordt en wat we om heen speelt. Dus ik was wel blij me deze opdracht. Bedankt voor je reactie! Fijn dat je het als natuurlijk ervaart.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mjjbogert, Een pure dialoog met veel spanning. Je laat de personen veel zeggen in weinig woorden over een beladen onderwerp. Uit de context is helder om wie het gaat. Sterke slotpassage. Je zegt weinig ervaring te hebben met dialogen. Deze is goed gelukt. Taaltechnisch: Verwarmt > verwarmd Erlangs > ander woord voor ernaast? Gedachtenpatronen 1 woord Na mompelt dubbele punt Schrijfcoach Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke dialoog, mijbogert. Heel naturel en toch met sterke passages, zoals hieronder.
“Mooie tuin. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe achttien jaar alimentatie eruitziet.” “Je moeder weigerde iedere vorm van hulp.” “Hulp.” Ik haal diep adem. “Dat klinkt alsof je haar sterker kon maken. Je gebruikte haar goedheid en naïeve gedachtenpatronen. Je perste haar laatste euro’s op tafel om er drugs van te kopen. Zij mocht luiers wassen, liet voordeelverpakking pampers staan om koude bonen uit een blik te lepelen, in een kamer zonder licht, op een bank die te koop stond aangeboden. Dat soort hulp maakt niemand beter”
Dat vat een heel verhaal samen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke dialoog met veel inhoud. Het zeer komt duidelijk naar boven. :thumbsup:
Zij mocht luiers wassen, liet voordeelverpakking pampers staan om koude bonen uit een blik te lepelen, in een kamer zonder licht, op een bank die te koop stond aangeboden..”
Deze zin zou ik beginnen met: Ze liet voordeelverpakkingen Pampers (=merk) staan om koude bonen uit een blik te lepelen op een bank die te koop stond aangeboden en mocht de luiers wassen in een kamer zonder licht. Dit omdat mi oorzaak en gevolg logischer kloppen. Ik moest er eerst over nadenken wat er nu precies stond en wat het gevolg was van het 1. De uitdrukking - laatste euro's op tafel persen- ken ik niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven dialoog,mjjbogert. Feedback heb je hierboven al gekregen. Ik vind de tips van May je tekst nog iets sterker maken. Interessant stukje om te lezen.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maylaysen ja, ik ben het met je eens. De volgorde verander ik. Is het een regel dat uitdrukkingen moeten bestaan? Want zelf voorkom ik liever gebruikelijke uitdrukkingen, vooral in situaties als deze. De HP spreekt uit emotie, in mij ogen horen daar wat vreemdere uitdrukkingen bij. Gevoel ratelt immers sneller dan taal. Niet om in de verdediging te schieten, ik ben hier om te leren, dus als het onprofessioneel oogt of klinkt moet ik iets anders bedenken. Bedankt voor je reactie! Inhoudelijke feedback waardeer ik zeer. @willemina dankje, ze legt de vinger op de zere plek inderdaad, was zelf ook minder enthousiast over die zinsopbouw maar zag niet precies waar het mis ging.